Någon som prövat en SonyEricsson-laddare på Blade?

Diskussion i 'Blade' startad av lono, 6 mar 2011.

1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Lite sugen på EP700, men ej säker den kommer ladda min blade fullt ut.
    http://cdon.se/hemelektronik/sony_ericsson_ep700_microusb_230v_charger-10600601
    Någon som testat och vet hur snabbt den laddar upp en blade?

Det konstiga är att jag har en SE-laddare som följde med minMW600(tror det är en EP310,http://www.sonyericsson.com/cws/products/accessories/overview/ep310?cc=se&lc=sv) som laddar min Blade som AC, så det borde gå fort att ladda, men den tar EVIGHETER. Säg 3h, vilket jag misstänker är lika snabbt som om jag skulle laddat den via usbkontakt i datorn(DC). Någon som vet vad det kan bero på?

2. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Försker hitta på nätet hur många mA dom där laddarna ger, men där verkar SE gömma det bra i alla fall!
    Kolla på laddaren om det står hur många mA den ger, en mycket vild gissning är att dom ger 700 resp 310 mA baserat på produktnamnet på laddarna...
    Men som sagt, det är en vild gissning.
    USB på en dator ger 500 mA
    Du kan i övrigt använda vilken laddare du vill oavsett märke då micro usb är en ny och påtvingad standard på alla mobiler framöver
    Alla ger 5v så det är ingen fara att du förstör telen, antal mA som laddaren ger är en fingervisning om det kommer gå fortare eller långsammare...
    Lycka till!

3. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Sambon laddar med sin SE laddare men hon sätter sig på kvällen så jag kan inte säger bu eller bä om att det går långsamt.

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    SE laddaren till MW600 ger 550mAmpere och Blade laddaren ger 700, det är därför det går så långsamt med MW600 laddaren.

Kolla ist i tillbehörstråden där det finns folk som testast universal laddare som fungerar bra

5. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Nu har jag inte fullständig koll då jag ej provat, men borde inte UK-laddaren (som jag antar att du fick med) ge bladen max med kräm? Tror classe säljer UK>EU strömadaptrar för 39kr, kanske kan vara ett alternativ, eller så kanske det är för bökigt.

6. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284

MINA ENHETER

Jag har precis den kombinationen på jobbet. Så slipper jag dra laddare fram och tillbaka. Funkar bra och en billig lösning är det ju med.

7. ClubExclusive

ClubExclusive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag förövrigt använder inte SE orginalladdare till min SE X10i, jag kör med min Nokia N97 laddare då de ger en del mer mAh. Och vad jag vet så är det samma kontakt för laddning även på bladen så pröva med en nokia n97 laddare :) Om du lyckas komma över ngn :)

8. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Medveten om det. :) Tror det var Skerved som gjorde ett mkt utförligt test på laddare och gjorde en tråd med mkt info. Men det som förbryllar mig är att det står AC när jag kör med min andra SE-laddare. Innebär ju att den har kopplade ledningar/jordad(kommer ej ihåg termen, men USB-laddare som inte har det, laddar bara i 500mA). Och om det står AC när jag laddar, så borde den ju inte ladda i 500mA som den verkar göra.

Jepp, kollat den med, och såg att HTC Desire laddaren var rätt billig nu och ser liten och smidig ut med, kör med den ist. Säker på att MW600-laddaren ger 550mA? Sett någon spec någonstans eller grundar du det på att den är så långsam?

Jo, borde nämnt det. Medföljande Orangeladdaren går mkt fortare, och jag har en adapter. Men lösningen blir lite klumpig, samt att kontakten sticker ut åt fel håll, går ej få "platt". Mkt på resande fot det sista och vill få bort så mkt överflöd vikt och plats som möjligt.

Intressant! Har SE strypt alla sina laddare då? Hur snabbt laddar du din X10i full i vanliga fall? Det som förbryllar mig är att det står AC när man laddar. Varför koppla ihop ledningarna(så det inte är vanlig usbladdning längre) och sen strypa den ändå? Makes no sense.

Haha, brorsan har faktiskt en N97a som han precis övergett för en N8a. Ska kolla hur liten den är nästa gång jag är hemma.

9. LivingPixels

LivingPixels Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Använder flickvännens SE-laddare (följde med X8) ganska ofta och den funkar precis lika bra som min min egen HTC-laddare. ger fullt strömstyrka vad jag vet iaf.

10. ClubExclusive

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vet inte, eller om det är för att de kör med kombinerad ladd och överföringskabel. Ja det tar kanske 1 och en halv timme till 2 timmar att ladda min x10 full. Tog nästan dubbla tiden med orginalladdaren. Kanske har det att göra med att det är en icke kombinerad laddare/ överföring. Till n97an fick man ju ladd och överföring separata. En notis är att x10 laddaren inte orkar ladda sammtidigt som man använder den, 30 min surf och 20% är lätt borta.

Flickvännen väntar ju på sin blade, så där får det bli nokia n95 laddaren med adaptern man fick till n97 för äldre laddare:-) puh jobbigt att skriva detta på mobilen.

Sent from my X10i using Tapatalk

11. mmr

mmr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

12. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har en sådan laddare hemma (har MW600) :) Så jag kolla vad som stod på den helt enkelt.

13. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Du skulle inte vilja kolla vad den X8-laddaren heter? Börjar bli lite nyfiken på hur det funkar med SEs alla olika laddare. :)

Skumt att Nokia kör med separat laddnings och data(iofs antar jag att nyare nokialurar kör med samma efter EU-direktivet om att mobiler ska ha en gemensam standard för laddare). Men ska inte bero på det. Två grejer som ska bestämma hastigheten, först att laddaren är märkt 1A, sen att två ledningar är sammankopplade i laddaren(D+ och D-). För annars laddar den som en vanlig usbutgång oavsett hur många A laddaren är märkt med.
    Verkar som om SE kopplar samman D+ och D- oavsett A i sina laddare(därför min visar AC trots att den bara ger ut 550mA), men låter ju dumt att de skickar med en sån klen laddare till X10i.

Tackar för tipset, hade jag missat helt. Men hur vet du att den laddar i 850mA? Hittar ingen spec nånstans.

LOL, tänkte inte ens på att göra det. Men då löste det mitt mysterium varför min visar AC trots att den går så långsamt. SE kopplar ihop sina laddare, men EP310 är bara 550mA oavsett. Undrar ju då om man kan använda en annan starkare laddare till mw600..

14. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Du kan ha en laddare som klarar av 10.000 mA om du vill. :cool:
    Det som avgör i slutändan är hur mycket laddkretsen i telefonen klarar av att hantera när den laddar batteriet
    Ett tips är att be att få testa laddaren man har tänkt att köpa och kolla så att inte telen ser den som ett USB-uttag, är tydligen vanligt att billiga billaddare på 1000 mA bara levererar 500mA pga att dom stift du nämnt tidigare inte är ihop-kopplade. Kan nog vara så även på 220v-laddare..

15. mmr

mmr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nja det vet jag inte, men jag har en själv och det är den output som anges i den obligatoriska texten på själva laddaren.

EP310 som följer med MW600 anges till 550mA som nämns längre ner.

lono gillar detta.
  16. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Haha, jo, vet. För mig tom Skerved mätte i olika tester till att 750mA var vad kretsen klarade. Det jag inte fattade var varför min SE-laddare visade AC men var seg ändå. Men var ju så simpelt som att den var begränsad till det(trots ihopkopplade ledningar). Undrar ju då varför de skickar med den laddaren till MW600, klarar den ej mer?

Tackar, blir en sån då. Såg smidig ut med.

17. ClubExclusive

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Såg nu att min n97 laddare ligger på 1200mAh, inte undra på att det går undan här :-) SE kör ju med usb sladden till laddarenheten så kanske är det ngn begränsning. Tror den ligger på typ 900 - 1000 mAh. Men är inte säker. :-P

Sent from my X10i using Tapatalk