Någon som regelbundet gör backup av sitt Google-konto?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 7 dec 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag läste att det nyligen var användare som fick sin Google Drive-data återställd till maj 2023 utan förklaring, dvs alla ändringar som skett därefter var plötsligt borta. Gissningsvis något fel i Googles datacenter som uppstått, men jag vet inte hur det slutade, om de fick tillbaka sin data eller inte. Någon som vet?

I vilket fall så blev jag sugen på att försöka skapa lite redundans av min data hos Google. I värsta fall skulle ju mitt primära Google-konto kunna bli raderat/bannat, alternativt kapat av någon (jag har dock 2FA aktiverat). Jag har även ett "extra-konto" hos Google, dit all min epost från huvudkontot automatiskt kopieras några gånger i timmen. I det kontot har jag även gjort backup på min viktigaste data av annat slag, så att allting inte hänger på huvudkontot. Epost sker automatiskt som sagt, men övrig data måste jag flytta över manuellt med jämna mellanrum (vilket blir av alldeles för sällan...).

Jag skulle vilja höra vilka lösningar ni andra har - gör ni backup på google-kontot, i så fall hur, vilken data och vart lägger ni datan? Finns det några automatiska lösningar för att spara data från google-kontot på annan plats, där man slipper göra det manuellt med jämna mellanrum?

Att jag har ett "extra-konto" hos just Google kan ju vara lite kontraproduktivt - tänk om det är just Googles serverhallar som går åt helvete så att många konton berörs på samma gång. Jag borde kanske egentligen ha valt en annan molntjänst för det. Eller använt det klassiska sättet, fixa en extern hårddisk och gömma nånstans. Men det manuella arbetet att uppdatera sin backup med jämna mellanrum avskräcker. Bl.a. därför frågan om det finns några "automatiska lösningar" av något slag. En extern hårddisk som är okrypterad är ju också en säkerhetsmässig mardröm, hmm.

Jag kör i nuläget Chromebook. Interna lagringen är inte sådär jättestor på datorn. För de som har större hårddisk och kör t.ex. Windows så är väl en enkel möjlighet att låta programmet för Google Drive spara alla Drive-filer lokalt, så har man en automatisk kopia på sin hårddisk. Men för mig saknas den möjligheten. Jag funderar på att använda "Google Takeout" och ladda ner några zip-filer med Google Drive-datan till min telefon, som har betydligt mer lagringsutrymme än datorn. Risken för att Google-kontot raderas samtidigt som jag tappar min telefon borde ju vara minimal.

Som sagt, vore spännande att höra hur ni andra har gjort. Avseende backup i allmänhet, men gällande Google-kontots data i synnerhet.

2. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag gör ingen. backup i dagsläget och har inte gjort det heller - förutom enstaka filer som jag placerat ut på diverse ställen.

Men det jag ville säga är att bla Synology har "Cloud sync" på deras NAS enheter, säkert har många andra NAS tillverkare samma möjlighet. Borde vara ett enkelt sätt att skapa extra säkerhet, dessutom så kommer man åt filer från "hemmet" om NAS'en står där och internetförbindelsen är nere.

Se: How do I back up the data in my Google Drive using Cloud Sync? - Synology Kunskapscenter

Kristy och katho gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 999
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag hämtade hem alla filmer och bilder från Google fotos för något år sedan. Nu har jag bilderna och filmerna på både Google Foto och på en hårddisk här hemma

Kristy, katho och MultiMan gillar detta.
  4. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Jag gör backup, satte Google på nåt schema som ska förbereda en backup som jag sedan tankar hem. Valde backup på det mesta utom bilder och filmer, det har jag backup på andra sätt.

Jag gör backup främst för mail (som jag även vidarebefordrar till annan adress), men också Google Timeline. Tyvärr svårt att göra bra backup på den senare. Men jag har rudimentär backup åtminstone. Jag tycker det är intressant och ibland viktigt att kunna se var och när jag varit någonstans.

Kristy och katho gillar detta.
  5. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag använder Deja-Dup tillsammans med Syncthing för mina backuper. Deja-Dup krypterar backuperna och revisionerna lokalt på min dator, sedan laddar Syncthing upp dem till bl.a. en vän och till en server som står på jobbet, så har hyfsat bra redundans.

Har slutat använda Google Photos sedan de slutade erbjuda gratis utrymme, vägrar av principskäl betala till Google.

6. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Det var ingen som fick sin Google Drive-data återställd till tidigare datum.

Använder sync till min Synology NAS i tillägg till t.ex. Google Photos/Drive.

Kristy gillar detta.
  7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Tack för alla svar!

Just det, man kan schemalägga google takeout, det var ett bra tips ovan av pirum. Då får man automatiskt en påminnelse och behöver bara ladda ner en fil gissar jag. Låter utmärkt för den som inte vill riskera att glömma att uppdatera sin backup.

De flesta av era tips tycks handla om Google Drive-filer. Jag har själv bara 15-20 GB eller något i filer där, så det är ingen stor filsamling jag behöver göra backup på. Därför tanken om att lägga backupen i telefonen. Mer bekymmersamt är allt annat innehåll i Google-kontot. Där är det svårare att göra backup, och betydligt större volymer, men "google takeout" och dess schemaläggning kanske är bästa sättet. Om det inte finns någon pålitlig tjänst - från google eller annan aktör - som löser det ännu smidigare vill säga.

Ni som nämnt NAS eller extern hårddisk, ingår det någon slags kryptering av innehållet i era lösningar?

Pirum, vill du säga ungefär hur stora filerna är som google takeout påminner dig om att ladda ner? Hur ofta har du ställt in det att ske? Om jag förstod rätt så innehåller din backup typ allting i google-kontot förutom bilder/filmer. Innebär att du genom takeout även laddar ner epost och google drive varje gång den påminner dig?

De två tjänsterna, Deja-Dup och Syncthing, jag antar att du med dessa tjänster kan synkronisera filer - såsom Google Drive-filer? Men övriga data i ens google-konto kan du inte sköta genom dessa tjänster, eller?

Du har alltså hört om samma händelse jag beskrev, det med Google Drive?
    Du skriver att "ingen fick sin data återställd till tidigare datum". Som jag förstod det var allting som hänt i personernas drive-konton från maj 2023 till nu försvunnet, det var som om en gammal säkerhetskopia blivit återställd och allt som hänt däremellan var borta. Har du en annan uppfattning? Förklara gärna utförligare. Eller menar du att det löste sig, alla fick tillbaka sin data?

8. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Ja.
    Ingen data i Google Drive försvann. Det var klienter på datorer som inte synkade som det skulle till Google Drive.
    Ingen data har alltså försvunnit från Google Drive, då den aldrig funnits där.

Allt annat är FUD.

Kristy gillar detta.
  9. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Ja, bägge är open source. I Deja-Dup väljer jag vilka kataloger jag vill ha backup på, så kör den dagliga backuper med revisionshantering så jag kan återställa gamla eller ändrade filer. Syncthing använder jag sedan för att få över backupen till andra maskiner.

Kristy gillar detta.
  10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Var det klientmjukvara som Google ansvarar för?

11. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag kör backup av en del filer till en extern hårddisk som jag tar hem från jobbet några gånger per år, och sen tar med tillbaka till jobbet igen så den är brandsäkrad. Krypterar innehållet på den, körde först med TrueCrypt, och nu efterföljaren VeraCrypt. Har fått intrycket att det är bra säker kryptering men det är ju svårt att veta något om egentligen.
    Tänk på brandsäkringen också. Tror att många som kör med NAS glömmer bort den biten....

Kristy gillar detta.
  12. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Varannan månad får jag en påminnelse.
    Jag gör backup på endast det konto jag använder i mobiltelefonen. Det kontot använder jag väldigt sällan till annat än mobilrelaterad e-post (köp från google play, information när barnen installerar någon app, kalenderhändelser), jag har andra konton (Yahoo, gmail, protonmail) till den vardagliga mailen (eftersom jag vill ha telefonen ganska "ren" och inte få spam till den etc) och brukar kolla den vanliga mailen via yahoo-app.

Provade att göra en takeout utan drive och foton/filmer, och en med det mesta, och skillnaden var ju enorm. Med alla bilder och filmer är det ju över 250GByte och något man inte vill ladda hem så ofta. Vad ska man göra med det liksom?

De där 608.1 MB som visas är komprimerat, okomprimerat är det drygt 2GByte. Av detta är platshistorik störst, följt av e-post, resten är småkrafs.

När jag tagit hem arkivet kör jag 7zip på det med lösenord och raderar det gamla arkivet som inte är skyddat. Jag är som sagt mest intresserad av att ha backup av epost och platshistorik, om mitt google-konto av något skäl skulle låsas eller försvinna.

Skärmavbild 2023-12-09 kl. 23.44.52.png

Last edited: 10 dec 2023
  13. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

I bloggen nämns att data försvunnit men finns på backup enligt Användare som drabbats av Drive-buggen kan nu återställa sina filer
    Eller är det olika händelser?