Någon som vill guida en noob genom en root?

Diskussion i 'Magic' startad av Nummer3, 30 oktober 2009.

1. Nummer3

Nummer3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Nu har jag tröttnat på HTC och deras oförmåga att leverera ordentliga svar angående Sense och 2.0 uppdatering.

Känner mig sugen på att roota min lur nu, men är fortfarande lite rädd att helkvadda den...

Finns det någon som skulle vilja vara "närvarande" över msn eller liknande under tiden man rootar? Har kollat lite men fattar inte riktigt allt med recovery filer nandrioid backuper osv.

Har hyffsad koll på vad jag skall göra, men har inte tiden riktigt att helt sätta mig in i hur allt fungerar...

Uppdatering: Det jag framförallt behöver ha hjälp med att hitta rätt filer. Verkar ju vara en djungel att hitta rätt recovery, ROM fil osv...

Last edited: 30 oktober 2009
  2. herorich

herorich Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan man inte lämna in telefonen till nått företag och få den "fixad"?

Vill komma åt betaldelen på market och få igång 2.0 så är jag nöjd sen, men jag är totalt borta när det gäller sånt här :/

3. juukas

juukas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

en stabil 2.0 rom finns inte i dagsläget. att lämna in den på ett företag låter väldigt dumt eftersom det är så väldigt lätt att byta ROM 'när man väl kan det'.

berätta vad ni är sugna på för slags rom så kan jag vägleda er.

4. juukas

juukas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

5. Nummer3

Nummer3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Wohoo! n00ben har lyckats roota sin telefon och flashat in denna ROM fil. Göttans! :)

Har dock ett par frågor.

Vad skall man ha följande fil till?

HoFo Kernel

File contains wlan.ko, boot.img-kernel and config.
    This kernel is a modification of cyanogen's kernel with TigerTael's V3 patch applied to it.

N.B. - To get the config's working with Donut, you have to enable video4linux.

V7 - http://www.4shared.com/file/13811713...oFo-V7tar.html

Hur gör man en keyboard update?

If you are a non-English locale user, you will need to also run this keyboard update after the HoFo update:

http://hotweiss.lifeflayer.com/roms/originalkb.zip

Tacksam för svar!

PS: Vilket bra forum detta är!

6. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Måste nog läsa mer på xda tråden för att hajja varför du måste uppdatera kernel. men direkt verkar det som en annan kernel bara med vissa modifieringar. Den kernel som du redan har borde fungera bra. du kan ju alltid läsa lite i tråden och då dom sista sidorna vad folk tycker och tänker om romen och eventuella problem och om det blir någon förbättring om man byter kernel.

Du lägger över filen på ditt minneskort i roten precis som när du skulle flasha in rom och istället för att då välja romzipfilen väljer du keyboardupdatezipfilen (attans långt ord)

Nu när du fått lite susning om hur man gör så kan du alltid kika på fler roms i http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=493
    Kom dock ihåg att den måste vara 32A kompatibel vilket oftast brukar framgå i trådnamnet men annars så skriver den som skapat romen det i första posten.
    Generellt brukar jag innan jag flashar en ny rom läsa igenom dom sista sidorna för att få en ide vad folk tycker om romen och om det finns problem. och varför jag läser dom sista sidorna är ju såklart att kommentarerna för den senaste romen brukar ligga där :)

Last edited: 6 november 2009
  7. gylfe

gylfe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lite offtopic noobfråga, men har Android ett eget system för att automatiskt installera nya uppdateringar (typ 1.6) eller måste man göra detta själv?

8. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Google-brandade telefoner har ett system för det, men kör man rootat är detta deaktiverat så du får göra det själv.