Någon ZTE Blade ägare som är kunnig och har en stund över?

Diskussion i 'Blade' startad av HomeBoy, 27 sept 2011.

1. HomeBoy

HomeBoy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej

Jag är en nybliven Blade ägare, detta är min första smartphone. Men jag är helt okunnig inom området. Har läst en del på nätet och mycket av informationen kommer från de här forumet. Men till min nackdel så har ni valt att förkorta alla ord så att jag inte förstår ett dugg. Dessa ord förstår jag inte vad de är och va de innebär. "gen1 gen2, rom, roota, och dom andra it-orden". Så ja jag är en newbie som vill lära mig om den här tekniken.

Främst för att göra min Blade snabb och smidig. En del pratar om swedish spring, andra om andra roms. Ja förstår inte varför man inte väljer det bästa? Och vissa säger att en del roms gör att man kan få bättre kamera samt bättre batteritid och att telefonen blir mycket snabbare? Sen har jag läst att man måste ha ett google konto? Dessa saker förvirrar mig och jag förstår inte alls hur det kan gå ihop.

Inte för att jag inte kan engelska men jag kan inte läsa mig till instruktioner på engelska sidor i detta området. För att om jag inte förstår förklaringen på engelska då jag inte är så kunnig så kommer jag inte heller förstå den engelska versionen.

Så om ni förklarade på enklare svenska 1. vad jag ska göra, 2. vad jag ska välja, samt 3. hur jag ska göra det så hade jag varit tacksam.

Mvh
    HomeBoy

Last edited: 27 sept 2011
  2. SpajX

SpajX Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag är själv rätt ny med Android, men jag kan försöka svara lite snabbt. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Gen1 och Gen2 är helt enkelt två olika generationer av Bladen. Gen1 kör t.ex Android 2.1(Eclair) medans Gen2 kör 2.2(Froyo). Du kan ta reda på vilken du har via appen Ask Mr Pigfish som finns på Market. Ibland behöver man veta vilken Gen man har då det finns ROMs som är gjorda för en viss Gen och jag tror även att det är olika hur man gör för att roota.

Att roota telefonen innebär att man får power user access och inte är lika begränsad vilket öppnar upp möjliheter som t.ex flasha in nya ROMs och överclocka processorn.

Och ja, varför kör man inte bara den bästa ROMen? Helt enkelt för att det är en smaksak och det är svårt att säga vilken som egentligen är bäst. Vissa satsar på att vara stabila och andra satsar på att vara snabba bland annat. De bästa just nu skulle jag säga är Ginger Stir Fry och Cyanogenmod 7.

Google konto måste du ha, annars kommer du inte kunna komma åt Google Apps som t.ex Market. Men första gången du startar telefonen så blir du tillfrågad om du vill logga in eller skapa ett konto. Annars kan du skapa ett och sen gå in på Inställningar>Konton och synkronisering och logga in där.

3. tekniktant

tekniktant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 6 Edge
    Platta:
    iPad 9th
    Mitt tips till dig, om du är helt ny på smartphone och android, är att använda telefonen som den är till att börja med. När du blivit mer van vid den och det som finns och fungerar som den är nu är det nog lättare att förstå sig på vad man kan göra sedan med den. Jag har också precis köpt en Blade som dottern ska få använda men jag har en SE Xperia arc själv och även en Xperia x10 mini sen tidigare men vi har inte gjort något åt någon av våra telefoner och de fungerar bra att använda ändå.

Googlekontot måste du ha för att kunna ladda hem appar från Market (så har i alla fall jag förstått det).

Lycka till med din telefon.

4. HomeBoy

HomeBoy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för hjälpen.

De jag också funderat på är vad clockning betyder? Samt att om gen2 innebär android 2.2. Då borde det finnas gen3 också för det har tydligen kommit android 2.3 till Blade av vad jag har läst på nätet? Sen har jag också sett att någon rom som heter gingerbred eller något liknande och de sägs vara det bästa av vissa för de innehåller android 2.3?

Jag tycker helt klart att man borde minska på dessa valmöjligheter en aning då det finns för mycket och det gör det extremt svårt för nybörjare :)

5. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Finns gen1 och gen2. Gen1 är de tidigare telefonerna som såldes med android 2.1 Gen2 är telefoner som såldes med android 2.2 eller uppdaterats till 2.2 den officiella vägen. Android 2.3 finns inte officiellt utan bara som custom roms. Senaste versionen av gsf fungerar både på gen1 och gen2.

Gingerbread är då android 2.3.

Gsf är en rom baserad på en läckt android 2.3 från zte.

[ROM][Gen2][ZTE-Gingerbread] Ginger Stir Fry - Android @ MoDaCo

6. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ta det lugnt och lek med den som den är tycker jag. Fråga om vad du har på den nu, ifall du tycker det är knepigt att haja. Sen när du vet vad du redan har, så tror jag att du har läst på tillräckligt här för att veta vad du vill göra so nästa steg. Dom bästa frågorna, och lättaste att svara på, är sådana som tar upp grejer som applikationer, och vad dom gör. När det kommer till ROM så tror jag du kommer att finna ett otal antal olika definitioner på vad som är 'bäst'. Börja med det ROM du finner enklast att installera i så fall, minst chans att göra bort sig :) som en stilla förhoppning that is.

Jag är också ny på det här, men Kallt kaffes applikationer, mods etc verkar genomtänkta för mig. Så jag kommer nog att börja där, om det sen blir Swedish spring eller hans andra (CM? minns inte exakt där?) vet jag inte. Men det är ju också för att jag gillar att överklocka.

Annars tycker jag Ginger Stir Fry verkar som ett gediget Rom. Men först måste du testa att rota, och 'recovery' (läs Kallt Kaffe för båda) och göra en backup på vad du redan har, 'stock'. Back up:en låter jag vänta tills jag har bestämt mig för Rom dock. Så jag kommer att göra den i samband med installation. (om allt 'works out that is:)

Men det är en djungel :)

7. tekniktant

tekniktant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 6 Edge
    Platta:
    iPad 9th
    Men man behöver ju inte ens bry sig om alla valmöjligheter som finnss. Telefonen är fullt brukbar som den är och sen om man är en som gillar att testa en massa olika saker finns ju med android möjligheten att göra det. De som hänger på sådana här forum är väl oftast de som är väldigt intresserade av sånt. De flesta som har telefonen gör nog inget annat än att använda telefonen som den är och om det är något de saknar börjar de leta efter vilka möjligheter det finns för att fixa just det.

Säger som tidigare att bry dig inte så mycket om att det går att göra en massa om man kan/vill. Lek med telefonen/appar/inställningar så du kommer underfund med vad som redan finns. Jag tror det är svårt att förstå vad man gör annars om man börjar med att rota och lägga in nya roms m m.

8. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Generations skiftet handlar inte om versions-numren i sig utan om vart start koden placeras i telefonens minne. Mellan 2.1 och 2.2 ändrade ZTE (Android?) plats för placering av 'boot' kod, som jag förstår det. Så använder du 'fel' ROM så hamnar instruktionerna på en plats i minnet som telefonens 'bios' inte letar i. Och då kan telefonen inte starta.

Varför dom ändrade?:)
    Vet ej.

Så nästa 'version' i den bemärkelsen blir således nästa gång de bestämmer sig för att ändra vart 'start' koden för telefonens OS ska börja, minnes mässigt.