Jag är själv rätt ny med Android, men jag kan försöka svara lite snabbt. Rätta mig gärna om jag har fel. 
Gen1 och Gen2 är helt enkelt två olika generationer av Bladen. Gen1 kör t.ex Android 2.1(Eclair) medans Gen2 kör 2.2(Froyo). Du kan ta reda på vilken du har via appen Ask Mr Pigfish som finns på Market. Ibland behöver man veta vilken Gen man har då det finns ROMs som är gjorda för en viss Gen och jag tror även att det är olika hur man gör för att roota.
Att roota telefonen innebär att man får power user access och inte är lika begränsad vilket öppnar upp möjliheter som t.ex flasha in nya ROMs och överclocka processorn.
Och ja, varför kör man inte bara den bästa ROMen? Helt enkelt för att det är en smaksak och det är svårt att säga vilken som egentligen är bäst. Vissa satsar på att vara stabila och andra satsar på att vara snabba bland annat. De bästa just nu skulle jag säga är Ginger Stir Fry och Cyanogenmod 7.
Google konto måste du ha, annars kommer du inte kunna komma åt Google Apps som t.ex Market. Men första gången du startar telefonen så blir du tillfrågad om du vill logga in eller skapa ett konto. Annars kan du skapa ett och sen gå in på Inställningar>Konton och synkronisering och logga in där.
Last edited: 27 sept 2011