Problem: Något gulaktig skärm

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Dec, 8 november 2012.

1. Dec

Dec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Som titeln lyder. Gulaktig ton på plattan, 100% ny och kommer från USA.

Finns det något lättare sätt att fixa problemet, eller måste jag skicka plattan till usa för att få en ny/få den fixad på garanti?

Hemskt förbannad eftersom det är tredje gången man får en något "defekt" skärm på mina android prylar samt defekt pc. Så jävla trött på måndags ex.

2. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Android har ingen inbyggd färghantering, som tex Windows har, så det går inte att fixa färgavvikelser för alla appar på ett bra sätt. Dock verkar det finnas en del "hack" för att göra vissa justeringar av kontrast och färg, tex appen Screen Adjuster.

Om du vill ha exakt färgåtergivning för att visa bilder så behövs en speciell app och en kalibrator (en hårdvarupryl, kostar ca 1000kr). Data color håller på att utveckla en galleri app för android som har inbyggd färghantering, se http://blog.datacolor.com/calling-all-android-users/ . För att använda den så krävs dock att skärmen mäts upp med någon av deras kalibratorer.

Själv har inget problem med min Nexus 7 vad gäller färgåtergivning, men jag har kanske inte så höga krav. Vill jag redigera foton så gör jag det på en dator med en bra IPS skärm som är kalibrerad.