Något smart sätt att byta ordlista

Discussion in 'Allmänt' started by fhe, Apr 23, 2010.

1. fhe

fhe Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Jag försökte söka men hade antagligen för kassa sökord för att hitta något, frågan borde ha ställts förut så det är lika bra att jag ber om ursäkt redan nu om det är ett duplikat, sorry :-)

Hursomhelst, det som driver mig till vansinne med min setup av Scandinavian Keyboard och tillhörande ordlista är att om man inte tänker efter när man skriver så blir det total rappakalja när man skriver på engelska. Jag skriver nog ungefär lika mycket på svenska och engelska och om jag vill ha någon ordlista blir det lixom jobbigt i något av fallen.

Som exempel.
    Nyss slängde jag iväg ett mail där den hade lyckats trycka ut ett "IF" utan att jag sett det när jag skrev "is<space>". Det gjorde meningen lite konstig, så ännu mer stressad skickade jag snabbt ett nytt mail med texten:

"That last IF was my cellphone doing auto correction of "is". I didn't see it before sending"

och skickade snabbt utan att korrläsa iväg något som löd:

"That last IF Washington mycket cellphone doing auto correction of "is". I didn't see it before sending."

Inte riktigt en förbättring om man säger så :-)

Jag förstår ju att den vill väl och så men det gör det hyffsat ineffektivt att skriva ord om man inte får avsluta med mellanslag, punkt, komma utan bara genom att peka på rätt ord högst upp ovanför tangentbordet.

En widget eller nåt som gjorde det möjligt att växla (alt. stänga av) ordlistan skulle räcka för mig. Någon som har något bra tips på hur man kan komma förbi det?

(2.1 på Desire)

2. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

både frustrerande och roligt

jag har samma problem vore kul om det kom en lösning

Last edited: Apr 23, 2010
  3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Vad jag vet så finns det ingen engelsk ordlista för Scandinavian Keyboard du kan ju byta tangentbord när du ska skriva nått längre på engelska använd androids standard då så får du en engelsk ordlista tror jag annars finns det andra tangentbord med engelsk ordlista kan rekommendera swype.

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med föregående talare, känner inte till att det finns något enkelt sätt att byta ordlista, men däremot att byta tangentbord helt och hållet är ju riktigt smidigt, och kanske dessutom att föredra, om man nu ändå inte ska använda åäö...

Det är bara att lång-klicka på text-fältet för att byta (Välj 'input mode')

Något jag själv upptäckte helt nyligen var att man kommer åt samma meny för att byta tangentbord ifall man lång-klickar på '123'-knappen i vänsterhörnet i Scandinavian Keyboard.

5. fhe

fhe Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack, verkar vara ett steg åt rätt håll. Fast jag hittar inte hur man kommer tillbaka utan att gå in i inställningsmenyn(Edit: hittade). Det håller inte att göra det mellan varje meddelande (snabbt uppskattat skriver jag nästan alla sms på svenska och kanske 80% av mina mail, tweets och facebook-uppdateringar på engelska).

Bäst hade så klart varit att kunna ha ett och samma tangentbord oavsett språk, de skiljer sig ju lite åt i hur man använder dem.

Det går inte att stänga av ordlistan helt? Om den bara köpte vad jag skrev istället för att försöka hitta bättre ord än de jag skriver så tror jag resultatet skulle bli bättre på både svenska och engelska. Har inte testat men det kanske räcker att avinstallera den svenska ordlistan.

Edit: Hittade just att man kan stänga av "Komplettera automatiskt", den kanske löser problemet.

Edit2: Jepp, utan "komplettera automatiskt" så fungerar det mycket bättre. Tack för hjälpen.

Last edited: Apr 23, 2010