Fråga: Några frågoc och funderingar om root/flashning.

Discussion in 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' started by Jördis, Mar 2, 2012.

1. Jördis

Jördis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kommer från HTC Hero och den rootade jag och flashade in custom roms på. Kommer göra samma sak med min SGS2. Vet dock inte om jag ska göra det nu eller vänta till CM9 släpps i stabil version. Men under tiden har jag några funderingar.

* Har tittat runt efter bra guider för root/flashning och det finns såklart en hel uppsjö sådana. Dock använder jag Linux! Enda guiden jag hittat som ens nämner Linux är den på CyanogenMods wiki-sida (här). Dock nämner den ingenting om att roota telefonen. Så hur gör jag då?

* Behöver filer för flashning ligga på ett SD-kort, eller kan de ligga på det interna minnet? Jag har nämligen inget SD-kort (jag är gammeldags och använder en, hör och häpna, MP3-spelare när jag vill lyssna på musik).

* Jag har förstått det lite som att folk inte bara flashar olika ROMs utan även olika kernels. När man flashar kernel, gör man det genom clockworkmod recovery? Påverkas romen av att man flashar en annan kernel? Alltså kan man flasha kernel utan att behöva flasha om/ny rom?

2. Urbs

Urbs Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

1: Ingen aning tyvärr
    2: Telefonens internminne räknas som ett SD-kort, så det är det dom menar när dom skriver SD-Card. I CWM har du valen "internal SD-Card" och "external SD-card"
    3: Ja, man gör detta genom CWM. Det påverkar i princip inte ROMen, men om du tex ska köra ICS så behöver du en ICS-komptibel kernel (vilket det i dag inte finns någon att ladda ner)

3. Jördis

Jördis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tackar för svaren!
    OK. Så folk flashar ny kernel för att den ska vara bättre optimerad än någon och hoppas på underverk? Men är det egentligen några större skillnader kernels mellan?