Några frågor ang meddelande-app + kalender-app

Diskussion i 'Desire HD' startad av rytterstedt, 13 jan 2011.

1. rytterstedt

rytterstedt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Har en DHD och har stött på några irriterande saker som jag inte kan komma undan.

1. Använder mig av vanliga meddelande-appen och när jag skrivit ett tillräckligt långt sms så vill den konvertera meddelandet till ett mms istället. Detta vill inte jag då det kostar pengar att skicka mms men är gratis att skicka sms. Går in på meddelande-appen men hittar ingen inställning för att ändra detta utan jag har bara "Skriv meddelande" samt vilka meddelanden jag tagit emot.

2. Detta kanske ska tas i Handcent-tråden men jag provar här först. Har haft väldiga problem med Handcent och meddelande-appen när jag haft Handcent installerat. Skriver jag ett meddelande med Handcent så kommer det upp ett "meddelandet kunde inte skickas" (eller något liknande) och jag får skicka om meddelandet och då fungerar det. Sen skickas samma meddelande från Handcent och från meddelande-appen. Går det att fixa på något sätt eller ska jag fortsätta att ha Handcent avinstallerat?

3. Jag har ingen LED-notification på när jag fått meddelanden, missat samtal, lite batteri, ny epost etc. Hur fixar man det?

4. Kalender-appen verkar inte kunna synka mot Google Kalendern, måste jag ha en speciell "google kalender"-app för det? Som det är nu har jag olika händelser på min Google Kalender och min kalender-app men jag har ingen möjlighet att synka de två.

Väldigt tacksam för svar.

Last edited: 16 jan 2011
  2. Bullpillaren

Bullpillaren Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

för att svara på nr 4:
    Du ska inte hålla in husikonen, tryck en gång bara så ska det fungera.

3. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Jo det lyckades jag lista ut, vet inte hur jag tänkte med den frågan eftersom bara några timmar senare gjorde jag på rätt sätt när jag ville få fram ringen.

Men resten av frågorna är fortfarande olösta.

4. maxa

maxa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

1 & 2. Kan det vara så att du missat sätta handcent som default för sms? Jag använder iof gosms men där måste man sätta det och sedan så fungerade allt klockrent (finns även en funktion som heter "dela upp långa sms" men tror inte det behövs för jag sände precis ett 3 meddelanden långt och det gick fram som sms.

Sätt även genvägen på dockan till handcent om du har en sådan genväg, så att du inte använder både std appen och handcent-appen för sms.
    Här är instruktioner för hur man gör med gosms:
    "- To make GO SMS as default, Open stock SMS, in Settings, disable the Notifications,and in GO SMS's Settings,verify that Notifications option is enabled.
    - If you have trouble of receiving MMS,please go to the built-in messaging app's settings,and enable the MMS auto-retrieve."

3. Meny > Inställningar > Skärm > Blinkning vid meddelande > Välj vid vilka situationer det skall blinka

4.1: Sorry kan inte hjälpa and std-kalendern, men vet att pure calendar fungerar finfint med google-calendar. Kostar några kr dock (typ 12kr). Har dock ej fått igång det med exchange active sync :/

mvh
    /Max

5. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    1&2. Nej det var Handcent som var default för sms. Får ju även upp en så kallad "dubbelnotification" när jag får sms. Alltså en notify för standard-appen och en för Handcent. Allt detta var så irriterande att jag avinstallerade Handcent och kör nu med vanliga meddelande-appen.

Grejen är ju att jag inte har någon "settings" i den förinstallerade meddelande-appen. Jag har "skriv nytt sms" samt inkorgen och det är allt.

3. Ska prova detta när telefonen har laddats klart

4. Får se ifall jag byter till en annan kalender då. Är så jävla irriterande att behöva skriva in alla händelserna i googlekalendern och sen i mobilkalendern.

6. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Testa Gosms den tycker jag är lite bättre än Handcent.Stäng av notification i orginal appen,då får du bara en notifications meddelande.När det gäller kalendern,prov och gå ned till meny,inställninger,konton och synkning kolla om kalendern är synkad där inne

Last edited: 16 jan 2011
    rytterstedt gillar detta.
  7. maxa

maxa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Om du går in i program > meddelanden
    och sedan klickar på meny > inställningar
    Klicka ur alla bockar där, så bör du bara få notifiering från din meddelandeapp tex handcent/gosms

rytterstedt gillar detta.
  8. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Ramboline och maxa tack så mycket. Nu verkar mina problem vara lösta.

9. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Går fortfarande inte att synka kalendern med googlekalendern.

Edit: Jo det fungerade att synka kalendern. Never mind.

Last edited: 17 jan 2011
  10. Denngie

Denngie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

I kalender-appen, klicka menu > mer > Kalendrar. Verifiera där att din gmailkalender är ibockad :)