Övrigt: Några frågor ang. root m.m

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av Sleepwalk, 19 mar 2013.

1. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Hallå

Kommer få en HTC one X imorgon. Och har lite frågor ang root m.m

(Har rootat allt från HTC DZ till LGO2X til Samsung G2, så jag har rätt mycket på fötterna).

1. Är det något jag ska tänka på innan jag börjar Roota som HBoot version m.m ?

2. Vilken är den Bästa Romen nu som finns ute som ni rekomenderar?

Sista frågan, Såg att de fanns en Miui Rom, från december, hur är den. Funkar den eller är det bara skit? är ju en gammal Fan av miui. Men funkar inte den , så blir det att köra in den ni rekomenderar.

Hoppas jag ställt dom här frågorna på rätt ställe nu.

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Du är på rätt ställe, men det finns ganska många sådana här trådar tillbaka i tiden

1a. Ja, se till att du har telefonen uppdaterad till senaste HBOOTen innan du låser upp bootloadern, då slipper du greja med det senare. De flesta nya romarna kräver en HBOOT över v1.28, helst 1.39. Du hämtar helt enkelt alla mjukvaruuppdateringar som finns tillgängliga.
    1b. Din garanti ryker.

2.Det är en smaksak och något man får experimentera med själv om vad man tycker om bäst och vad som fungerar bäst med din telefon.
    Jag tycker inte om Sense romar utan föredrar android så som google utvecklade det. Min telefon går bäst med

IceCold Jelly rom
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2052610
    Och NCX kernel
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2134086

Jag har tex provat XM kernel men den fungerar inte alls bra med min telefon så det är som man länge sagt att alla telefoner reagerar olika även om det är samma mjukvara som installeras.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2136731

MIUI fanns inte på svenska senast jag provade de romarna..mer än det har jag inte kört de. Tror det var en ICS version så det var nog ett tag sedan.

Sleepwalk gillar detta.
  3. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Tack för svaren. Garanti är det nog inte ändå. I och för sig så skiter ja om garantin ryker vilket som. Då de första jag gör med en telefon är att Roota. och byta romar.

Jag är som dig och brukar köra "vanilla" om det inte finns en bra Miui.

kommer säkert nån till fråga imorgon när den anländer. :D

4. slibit

slibit Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Sleepwalk gillar detta.
  5. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Hur har jag kunnat missat den där miui när ja lusläst xda. haha... tack som f´n Slibit. ska testa den först. annars blir det någon av dom andra ni tipsat om :D

6. slibit

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Trevligt att se en kändis här i hox-delen. Jag känner igen dig från tiden när jag använde optimus 2x. :)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

Sleepwalk gillar detta.
  7. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

haha... Jo jag blev glad när jag såg ditt nick här inne på HOX delen, För du besitter mycket kunskaper och delar med dig av dom.

Är det ingen som kan , så kan du oftast :D

8. slibit

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Ett tips är att bara uppdatera mobilen till version 3.14.401.31. Då den uppdatering som kom efter denna, gör att touch ej fungerar i recovery för tillfället. Båda versionerna har samma hboot, bara det att den nya har en uppdaterad touchpanel.

Sleepwalk gillar detta.
  9. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Nu har ja bytt fixat och trixat, måste säga att det var mycket enklare än vad jag trodde de skulle vara, Så nu har jag gjort en Nand-backup på stock, och så har jag slängt in miui. Ska köra miui några dagar och se batteritid m.m.

Får tacka er herrar för hjälpen. kommer säkert bli nå fler frågor om några dagar.

10. slibit

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Bra att det gick fint. Annars tycker många att det är lite svårare att flasha med denna mobilen. Då man alltid behöver flasha in boot.img med fastboot.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

11. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

jo när jag läste innan så tyckte jag det verkade lite bökigt också. men när jag kom igång så tror jag det var klart på 10minuter.

Jag minns när jag höll på att roota min första Desire Z , då höll jag på i nästan 8timmar innan jag fick in allt med cwm och root m.m. Det var min första Root och upplåsning av Bootloader.

12. slibit

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Ja, man lär sig hur man skall göra. Det är faktiskt lite synd att man alltid måste byta kernel med fastboot. Det gör att man inte har möjlighet att byta kernel, såvida man inte är hemma vid sin dator. Ibland har kanske kerneln krånglat under dagen, då måste man vänta tills man är hemma för att fixa det. Men det är väldigt sällan detta har hänt, men när det väl händer, kan det vara lite irriterande. :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

13. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

väldigt nöjd med luren och miui än så länge. tror de är enda lur jag haft som inte strulat och jag har retat upp mig på något. Fast min Gamla Htc Desire Z var riktigt bra den med.

Såg att dom testkör Miui V5 nu. Så hoppas den kommer snart.

14. slibit

Mottagna gillanden:
    458

MINA ENHETER

Vad bra! Jag har alltid gillat miui. Men jag har faktiskt aldrig prövat den på min HOX, vet inte riktigt varför. Det är kanske för att jag gillar sense så mycket. :)

Jag har för mig att det tidigare fanns ett problem med att statusbaren alltid laggade när man drog ner den. Finns detta problemet fortfarande?

15. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

jo det finns fortfarande. fast mig irreterar det inte så mycket. fanns ett statusbar tema som var helt svart, som nästan inte laggar nå alls.

Enda gångerna jag använder status rullgardinen är när jag knäpper på och av Wifi och Blutooth. så jag tänker inte på det så mycket.

16. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Nu så testkörs Miui V5 borta hos dom som är betatestare. Hoppas att allt går som det ska och inte så mycket fel hittas. så har vi snart miui v5 vi med på HOX´arna våra.

17. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Har nu petat in Miui V5 , fyfasen va sjukt snyggt det är. Så här ska en mobil se ut.
    Och alla inställningsmöjligheter som ingen annan Rom har.

Totalt älskar den.