Några frågor angående rootning noob här

Diskussion i 'Desire HD' startad av bearlindo, 21 dec 2011.

1. bearlindo

bearlindo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej skriver här en lista med några personliga frågor som jag har angående rootning

1 Jag har hört att det finns nått som kallas för "flasha om din radio". Va menas med det är det radio grejen mobilen använder för att man ska kunna lyssna på rix fm eller är det nått helt annat?

2 var kan man få ner bra rooting appar för ingen reklam och liknande?

3 Vilket är det bästa rom:et för mig är det viktigt att allt fungerar klanderfritt. har hört talas om nått som heter cyaogen mod eller nått sånt eller finns det andra som är bättre?

4 Kan man fortfarande ta ner appar på vanligt sätt från market?

5 Hur flashar man om en rom?

6 Hur vet man att det är rätt fil när man flashar om sin radio. Har hört att det kan gå fruktansvärt om det blir fel

7 Vad är dem viktigaste sakerna och tänka på inför rootning

Det var det jag kom på i frågväg nu hoppas nån vänlig själ vill svara/bearlindo

Last edited: 21 dec 2011
  2. PeterD

PeterD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

1 Radio är det som styr telefonens kommunikation mot gsm nätet typ. Inget krav att man byter den, men det rekommenderas att man använder den radion som ROM tillverkaren har optimerat sin rom för.

2 När du har rootat så finns det en app på market som heter adFree som tar bort reklam. Inte all reklam men det mesta försvinner.

3 Finns en massa olika ROM'ar och det är svårt att säga vilken som är bäst. Det är en smaksak. Bästa är att testa olika och se vilken man tycker funkar bäst. Jag kör med Android Revolution som liknar originalet fast den är lite mer optimerad för att få bättre batteritid och flyta på bättre.

4 Ja det kan man.

5 Kolla de klistrade trådarna i det här forumet, finns massor att läsa om sånt där.

6 Finns något som heter md5 checksum som man kan kontrollera att filerna är hela och att det inte blivit något knas när man laddat ner.

7 Hitta en bra guide som man följer noggrant, läs gärna igenom den ett par gånger också innan du börjar. Räkna med att det kan ta tid första gången man gör det också.

Finns en massa information att läsa om hur man flashar och rootar i detta forum så det är bara att börja läsa på lite innan du börjar. Finns även massvis att läsa på xda forumet också (engelska dock).

Annars går det ju att fråga på forumet här också om det blir några oklarheter ;)

3. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

Precis som PeterD säger, men jag har lite att lägga till.

1.Om man inte vill flasha radio eller basband som det oxå kallas kan du flasha en ny RIL som passar till radion som du kör. Det kan vara en bra väg innan du känner dig varm i kläderna :)

2. Vissa ROM har redan adfree. Tex den jag kör.

3. Beror ju mycke på om du vill ha sense eller inte.

4. Mattias03

Mattias03 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

5. gcarlbark

gcarlbark Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

6. Mattias03

Mattias03 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ja det tror jag, det programmet downgradar automatiskt också..

Jag hade precis fått tillbaka min DHD från lagning med en mjukvaruuppdatering, hade sense 3.5 så antar att jag hade 2.3.5 också, och det funkade..