Några frågor jag inte finner svar på!

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Iskra, 15 mar 2011.

1. Iskra

Iskra Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå!

Jag lurat runt lite på forumet utan att vara registrerad, men tänkte att nu får det vara dags. Jag har nyligen införskaffat mig en Galaxy S (underbar telefon) som i princip min första smartphone. Jag har ett par frågor som jag inte riktigt finner svar på.

Jag lade även in Spotify i telefonen, men får bara ljud från ena hörsnäckan (de meföljande), och det ljudet är väldigt lågt. Det blir högre när jag trycker in knappen på mikrofonen som sitter på sladden. Detta - högre ljud och i båda lurarna, behöver jag lite hjälp med.

Måste man gå genom Inställningar > Program > Tjänster som körs för att avslut ett program, eller finns det något enklare väg?

Som en parentes kan jag fråga detta, när jag ändå håller på:
    2.2.1 Finns inte ute officiellt än? Som jag har förstått det har den dragits tillbaka ett antal gånger. När Samsung släpper den, måste man uppdatera telefonen med Kier?

Hoppas jag inte bombarderar er med för mycket frågor.

2. västeråssnubben

västeråssnubben Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s25 ultra
    Platta:
    Samsung galaxy tab s6
    Övrigt:
    Samsung galaxy watch 6 classic 47mm
    Är det bara ljud ifrån spotify som blir så? På min telefon fick jag trycka ner kontakten rätt hårt första gångerna för att det skulle bli stereo. Är det dock bara i spotify så vet jag inte vad det kan vara.

Ang 2.2.1 så finns den för dom som inte har "nee"

Iskra gillar detta.
  3. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Du kan lägga till en widget som finns inbyggt. Tror den heter uppgiftshanteraren.
    Vanligtvis behövs aldrig ett program avslutas utan det sköter Android själv.

Lättast är att uppdatera via Kies men det finns alternativ. Om du kopplar in telefonen till Kies kommer du att märka om det finns en ny officiell uppdatering :)

Ang. ljudet så hade jag också samma problem som ovan.

Iskra gillar detta.
  4. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Under applikationer har du en app som heter Uppgiftshanteraren, den kan du lägga som genväg på en homescreen så kommer du snabbare åt den. Men sedan så fungerar Android inte som Windows, Android stänger själv ned appar då systemet behöver mer minne till annat som är aktuellt. Så du behöver inte döda programmen själv.

Att de ligger kvar i bakgrunden är även en fördel då de startar upp betydligt snabbare nästa gång du ska använda dem. Men helt klart så fungerar denna minneshantering bättre på senare versioner av rom:en än de tidiga som kom ut förra sommaren, då var man tvungen att ibland gå in och döda en del appar, ananrs blev telefonen vansinnigt slö. Men nu för tiden märker jag då inte av att det ligger någonting i bakgrunden och kör.

När det gäller uppdateringar så är det KIES som gäller officiellt, däremot kan du ladda ned 2.2.1 redan nu genom olika sidor, och själv lägga in dem sk flasha. Det finns ett antal trådar om det här på forumet om du söker via sökfunktionen.

Edit: Attans då! Akilles var snabbare... :)

Iskra gillar detta.
  5. Iskra

Iskra Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stort tack för alla svar! Jo, det gick med hörlurarna. Det är inte utan att man känner sig lite dum.

Jo, skillnaden på 2.2 och 2.2.1? Sen hade jag några frågor om widgets, ADW Launcher/Launcher Pro. Har sett sanslöst snygga klockor, dagar och ikoner. Som jag har förstått det kan man ladda ned ikoner, men när jag bläddrar bland klockor i Market så hittar jag... inte så många fina.
    Dessa klockor, är det något man kan ladda ned, eller finns de på annat håll?

Här är ett par bilder från forumet för att exemplifiera:
    http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/snap20110102_151810.png
    http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/snap20110102_151021.png
    http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/snap20110102_151055.png

Det finns ju en uppsjö saker man kan läsa, så jag vet inte riiiktigt vart jag ska börja!

6. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Vill du ha tag i ikonen med dagar så heter den Seven i market.Bara sök på seven så får du upp den.

Iskra gillar detta.
  7. beyondthemind

beyondthemind Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vill bara flika in med att man egentligen inte behöver skapa någon genväg för att få upp uppgiftshanteraren. Det går lika bra att hålla in home-knappen och sedan välja uppgiftshanteraren. Det kan vara smidigt om man är i ett program och vill vara kvar i det, men ändå avsluta andra program som ligger i bakgrunden.

Annars är det egentligen lite onödigt, om det inte är något krångel då, att manuellt avsluta programmen som ligger på minnet. Android (Linux) fungerar så att det "pausar" programmen som inte används för tillfället. Med andra ord så drar de (oftast) inget batteri, cpu-kraft osv. Faktum är att det på ett sätt kan bli sämre prestanda om man avslutar programmen hela tiden eftersom de måste laddas upp varje gång man ska använda det. Det gör också att mer kraft går åt för att just ladda in programmet igen.