Några frågor om MiniCM7

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 29 okt 2011.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej, har precis installerat MiniCM7 med custom kernel (körde MiniCM7 med stock kernel tidigare) och har några frågor:

- Jag får inte widgets att fungera, när jag installerat någon widget från market (t.ex. snowstorm och battstat) så dyker de inte upp som tillgängliga när jag vill lägga till en widget på startskärmen. Någon annan som haft det problemet?

- När jag går in under Inställningar -> CMSettings -> Applikation -> Installationsplats, och där väljer extern, hamnar då alla appar jag installerar på min ext2 -partition, eller hamnar de på FAT32 -partitionen (eler om det är NTFS) på minneskortet?

- Jag kan inte aktivera undervoltage, måste jag installera någon separat modul för det?

2. denlille

denlille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

finns ju olika versioner av minicm7 men kör du nAas så ska undervolt finnas med från början på samma ställe som overclock. man verkar dock inte kunna overclock och undervolt samtidigt.

widgets fungerar inte från externt utan verkar behöva ligga internt.

extern sparning tror jag blir på ext2 partitionen men där är jag väldigt osäker.

3. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Tack för era svar! Kör givetvis nAa:s kernel.

Jag trodde man kunde overclocka och undervolta samtidigt men ni har nog rätt, det är antingen eller.

Darktremors App2SD är väl default i MiniCM7 om man har en ext2 -partition, vilket jag har, så då sparas alla appar på den partitionen? Det funkade även med widgets förut med MiniCM7, men ska prova att lägga dem på interna minnet som du säger denlille.

Har ett annat problem också; vid varje reboot måste jag återaktivera mitt tangentbord under inställningar, det är bara standard som är aktivt default. Hade samma problem i MiniCM6 har jag för mig, men inte haft det förut i MiniCM7 vad jag kan minnas. Skumt.

Edit: Inställningen att spara till externt minne i CM settings sparar till FAT32. Det var därför mina widgets inte funkade. Allt jag hade laddat ner låg på FAT32. Flyttade allt till telefonen (som jag antar är min ext2 partition?).

Edit2: Tangentbordsproblemet berodde även det på att det låg på FAT32 -partitionen. Måste ligga på ext2 -partitionen.

Last edited: 31 okt 2011
  4. imbee

imbee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Lite nyfiken på hur man vet vilket filsystem ens minneskort är formatterat i. Ingen app jag hittat ger mig den informationen, bara storlek, mount point osv.

5. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Om du ploppar in den i en minneskortsläsare i någon dator, högerklickar och väljer "properties" så står det där vilket filformat det är. Dock ser bara windows om du har en FAT32 eller NTFS partition, det finns säkert program som kan hitta en ext2 -partition t.ex… Om det "fattas" mycket från vad windows säger och vad kortet ska ha för kapacitet så är det väl troligt att det som fattas är en ext2 -partition.

(lite fattas alltid eftersom 1 kb = 1024 bytes, så 8 Gb t.ex. är inte 8 x 10^9 bytes utan lite mindre… )

6. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Har ett annat litet problem nu: min klock-widget (gTabSimiClock) uppdateras inte korrekt, tiden uppdateras bara sporadiskt, den visar fel hela tiden. Tips någon? Har ingen app-dödare installerad... hade aldrig detta problem förut i MiniCM7...

7. youknas

youknas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe måste fråga bara för att du är med i så mkt forum. Vad finns det som du inte kan ang x mini pro? ;)

8. youknas

youknas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

aja d e gött. :)

9. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Finns det någon som fått MyPhoneExplorer att funka med MiniCM7 2.1.3? Använde det felfritt med MiniCM7 2.0.7 men sedan jag installerada nAa kerneln har jag inte fått det att funka alls. Saknar det, använde det dagligen för att skicka sms via datorn....

10. ClaesBas

ClaesBas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Fungerar Svensk T9 (annars blir inte dottern glad)?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Svar ja! Provade precis :)

Du får lära henne att använda ett vettigt tangentbord ;)

12. ClaesBas

ClaesBas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Men vilket "tangentbord" rekomenderar du för T9 på en X10-mini?

13. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Jag gillar "vanliga" tangentbord mer, använder SwiftKey x, även om det blir lite pilligt så är SwiftKey x så bra på att gissa att det oftast blir rätt ändå.

14. upalmer

upalmer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kör gärna "GParted" från ubuntu linux. Man kan köra ubuntu från en "Live CD" om man inte vill installera. Du behöver kunna stoppa in dit minneskort i PC:n på något sätt, ev. via USB läsare
    GParted är också ett smidigt verktyg om man ska labba med sina partitioner på hårddisken (och man bootat från CD)

15. imbee

imbee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för tipsen men vad jag egentligen var intresserad av var ett verktyg i telefonen som visade info om filsystemet. (eftersom exempelvis mount bara gav mig tmpfs för /mnt/sdcard)
    Och i slutändan var det inte för något högre syfte än att jag var nyfiken :)

Nu har dock minin spelat ut sin roll för mig till förmån för en HTC DS.