Fråga: Några frågor om Note (hotspot m.m)

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av AVR4000, 3 feb 2012.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag provade en Note lite snabbt igår och mitt intryck är mycket positivt. Jag är helt klart intresserad av den överlag, dock har jag några frågor som vore bra att få utrett då min situation är lite speciell.

    Den viktigaste frågan rör möjligheten att ansluta Noten via WiFi tethering m.m enligt nedan:

    1. Kan Noten ansluta till en tethrad uppkoppling från en annan Androidmobil?

    D.v.s om man delar ut uppkopplingen via t.ex en HTC-telefon - kan Noten ansluta till den hotspoten och komma ut på nätet?

    Anledningen till frågan är att jag befinner mig i USA och har en HTC Thunderbolt med LTE - tanken är då att kunna surfa med Noten via Thunderboltens LTE-uppkoppling genom att aktivera hotspot på HTCn och sedan koppla upp Noten till den.

    När jag laborerat med det i äldre Androidversioner (2.2) lärde jag mig snabbt att det INTE går att ansluta en Androidlur till en hotspot som delas ut via en annan lur (ad-hoc) - är detta fixat i Noten?

    2. Hur är kvaliteten på ROMarna till Noten överlag?

    Uppenbarligen är det andra utvecklare än jag är van vid från HTC.

    Iövrigt känner jag mig tämligen säker på Noten, baserat på det jag läst om den här och i andra forum.

    3. Hur tycker fd HTC-ägare att Samsungs program är jämfört med HTCs, jag talar då om dialer o.dyl. Personligen föredrar jag HTCs dialer och galleri m.m före stock Android även om jag inte gillar Sense-launchern (kör GoLauncher EX istället). Framförallt galleriet är jag intresserad av, då jag provat stock-varianten tidigare har det varit rejält långsamt jämfört med HTCs egen version (jag har ett stort bildbibliotek i luren, därför är det intressant).

    4. Hur fungerar det med alternativa launchers på Noten, t.ex GoLauncher EX?

    5. Går det att köra s.k "tablet-mode" i tredjepartslaunchers (alltså lite mer åt Honeycombhållet) med framgång, som alternativ till konventionellt "smartphone-läge" ?

    Dock är jag lite försiktigt avvaktande eftersom Samsung tydligen fått modellerna GT-N8000, N8010 och N8013 godkända hos FCC - det förefaller som att antingen en eftetföljare eller någon form av vidareutveckling är på G och då de redan sägs ha godkänts avseende WiFi och det är MWC i slutet på månaden känns det som en god idé att vänta lite.

    Just GT-N8000 antyder någonting, med tanke på att Noten kallas GT-N7000.
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    1: ja inga problem mellan android mobiler. Svårare dock med pc som kör ad-hoc. Android hotspot är inte ad-hoc.

    2: Romarna är magiska. Gäller bara att hitta vilken man känner sig mest bekväm med. Har testat nästan alla men enligt egen erfarenhet så ligger det mesta av prestandan i kernels. Och AbyssNote är klart bäst.

    3: personligen tyvket jag touvhwiz är rappare än sense. Min arbetskamrat har en htc sensation och jag tycker hela hans mobil är laggigare än noten.

    4: Alternativen har jag inte tyckt är bättre i flytet än touchwiz. Jag är stort golauncherex och adw launcher ex fan och dom funkar sådär... väntar på cm9.

    5: det går att ändra dpi men många grejjer blir "fel". Finns en rom tror jag som är dpi vänlig men det är det enda den är :)

    Hoppas detta svarade lite på dina frågor...

    | KingDroid v4.0.0 + AbyssNote v3.6 Powered Galaxy Note | Tapatalk |
     
  3. snajk

    snajk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tänk på att operatörer i USA ofta begränsar möjligheten att använda telefonen som hotspot. Annars borde det inte vara några problem.

    Man kan ändra DPI'n och få Tablet-läge på de flesta ROMs med root. Det är dock viktigt att man sätter den till ett läge som är normalt, alltså som finns på etablerade enheter. Precis som ifall du kunde sätta din upplösning till vad som helst så skulle det inte fungera så bra om du satte den till något som ingen annan enhet har, typ 1000x600 eller nåt. Sätter du DPI till exempelvis 200 så får du knappt några problem men sätter du den till 212 (precis så det räknas som en tablet) så blir det problem i många appar då de inte förväntar sig en enhet med den DPI'n.

    Personligen gillar jag inte Sense (så fult) men tycker TW är helt ok, det är mycket närmare Stock än vad Sense är. Andra launchers fungerar men knappast bättre än TW. Jag har testat GoLauncher Ex och LauncherPro ett tag men båda gjorde att den bara kändes som vilken telefon som helst, TW känns mer anpassat för just denna telefon.
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tackar för svaren, dock ytterligare en fråga:

    Stödjer TouchWiz scrollable widgets?

    Det är ett minimikrav jag har på en launcher, detta då jag är extremt förtjust i Scrollable News Widget och Pure Messenger Widget, både scrollbara.

    Oavsett vilket har jag svårt att överge GoLauncher EX eftersom den är helt perfekt med alla inställningsmöjligheter, scrollstöd o.s.v. Plus att app drawern är funktionell och bra, detta då jag lagt ner en hel del tid på att anpassa den.

    På ett vis skulle jag gärna dra iväg och köpa en Note redan idag, min mer rationella sida bromsar dock rejält i.o.m att det vankas MWC och troligen N8000 (Galaxy Journal?)
     
  5. snajk

    snajk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Den ska stödja det men jag har inte prövat så jag är inte säker. Dock kan du ju köra exempelvis GoLauncher eller LauncherPro om du vill. Jag testade både GoLauncher Ex och Launcherpro på min Note i typ en dag och de fungerade som de skulle. Go var för ful för min smak dock och LP hade jag på min gamla telefon så det kändes som skåpmat för mig. Snart är dock ICS här och då klarar man sig förhoppningsvis helt utan launchers.
     
    AVR4000 gillar detta.
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det jag gillar med GoLauncher EX är alla finesser. Jag har ställt in den exakt som jag vill, bytt ut ikonerna till mina egna (bl.a i dockbaren) och lagt in transparent tema för Go widgets. Det blir riktigt elegant.

    Vill man ha väderklocka à la HTC eller snarare lite som LG finns GoWeather.

    Om ICS har samma möjligheter till 10 kolumner på hemskärmen o.dyl för exakt finjustering m.m - ja, då är det riktigt, riktigt bra. Men det intryck jag fått är att Google inte riktigt siktar så högt.
     
  7. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Intrycket jag fått ftån ics i min Prime är inte något speciellt alls, dom flesta launchers är bra mkt customvänligare och tjusigare!
     
    AVR4000 gillar detta.
  8. snajk

    snajk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nej det lär du inte kunna göra i stock-launchern. Men du kan ändra DPI-inställningarna och få in ganska mycket mer på skärmen den vägen. Då hamnar förstås telefonen i Tablet-läge, men det borde inte vara något problem.
     
    AVR4000 gillar detta.
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Då låter det som att jag kommer att använda GoLauncher EX även i fortsättningen.

    Nu skall jag bara fundera igenom "Note-saken" ytterligare och så får jag se hur jag gör i slutändan.

    Det lockar helt klart att skaffa den och ha en "world phone" som är nyare än HTC HD2 förutom att ha den som minitablet via tethering, alternativt ploppa i ett kontantkort i den.
     
    Last edited: 9 feb 2012
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Då det nu dykt upp information om ett nytt färgalternativ för Note i mars har jag reviderat teorin om att GT-N8000 är en ersättare.

    Därmed har ett stort frågetecken kring Noten just undanröjts och jag känner mig tämligen redo att slå till med ett köp omgående.;)

    Dock lägger jag in en sista fråga:

    Vilken ROM är den bästa för hög prestanda i GoLauncher EX?

    Har sett lite olika bud i den frågan och skall jag välja en ROM är det uppenbart att hög prestanda med nämnda launcher är absolut nödvändigt.
     
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ja, då skickar jag upp tråden eftersom jag just beställt en Note från Expansys.

    Det hela slutade med beslutet att sälja HTC Thunderbolt och ersätta den helt med den globala Noten som fungerar överallt där jag reser (vilket inte CDMA-Thunderbolten gör av uppenbara skäl).

    För min del blir det första gången jag köpt en Samsung-mobil och det avslutar en period med HTC-äktenskap (HTC Touch Pro 2, HD2 och Thunderbolt). Som läget ser ut är det uppenbart Samsung som tagit över ledningen, tyvärr känns det som att HTC kom av sig efter HD2 (vilket är en lur som verkligen satte en ny standard - de behöver följa upp den med något liknande cutting edge).

    Noten blir nu mitt primära kommunikationsverktyg och tanken är också att lägga till ett 64 GB microSDXC då jag känner att mer utrymme är bättre i denna modell, framförallt när den filmar i 1080p.

    Efter att ha spenderat många timmars läsning här, på XDA samt Android Central, plus ett mycket utförligt test hos AndroidNZ parat med diverse tester på YouTube känner jag mig helt säker på valet.

    Sedan E90 har jag varit förtjust i stora skärmar och 4,3 tum har tjänat mig väl, dock insåg jag finessen i 5 tum då jag fick en Dell Streak demonstrerad för mig, nämligen att det går att kliva upp ytterligare och ändå ha ett kompakt format. Då jag känt på Noten och provat den i bröstfickan med framgång blev valet enklare. Gränsen går helt klart vid möjligheten att ha den i fickan och där tror jag att Noten helt enkelt ligger i sweetspot.

    Min kommande plan blir att roota och lägga in en ROM/Kernel-kombination som fungerar bra med GoLauncher EX. DPIn kommer jag att ställa in på 240 för att maximera skärmutrymmet.

    Det skall bli mycket intressant att stifta bekantskap med Noten - den är ett steg framåt på alla punkter, den känns också framtidssäker då 1080p videoinspelning, dualcore m.m gör att den håller - jag ser också stor potential i framtida ICS-ROMar, bl.a genom möjlighet till högre bitrate för videoinspelning m.m samt den högre prestandan i största allmänhet.

    På området GT-N8000 som jag nämnt i tråden har det nu dykt upp en Galaxy Note 10.1 samt en Note 7.7 - alltså efterföljare till Galaxy Tab med stylus.
     
  12. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Du är kul... som ett lexikon i levande format :D

    En IcS rom är läckt btw. Jag väntar på cm9.

    | CriskeloROM v6 + AbyssNote 3.9 Powered Galaxy Note | Tapatalk |
     
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ja, då fick jag ett mail om att Noten skickats iväg.

    Detta skall bli mycket intressant - ser fram emot att kliva in i framtiden med senaste teknologin, Thunderbolt hade visserligen LTE men har ju aldrig varit något annat än en version av Desire HD vilket i sin tur i stort sett är en Android-version av HD2. Men Note känns som en helt annan generation och vågar också vara innovativ.

    Framförallt gillar jag att Samsung vågar återinföra stylus, det har jag saknat sedan Touch Pro 2.