Några frågor

Diskussion i 'Optimus One' startad av Nummerskivan, 2 dec 2010.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har börjat intressera mig för denna modell eftersom den Galaxy jag ville ha aldrig kommer, och dessutom verkar ha überkass kamera.

Nu undrar jag om någon kan svara på följande:

1. Går det att synka Optimus one mot Outlook på ett enkelt sätt? Jag kände tidigare bara till att det inte gick med SE och att Samsung hade ett program för att det skulle fungera. Eller är det så att det fungerar med alla som har 2.2? (Minns ej riktigt men har för mig att någon skrev något om det.)

2. Går det att ställa in så att denna alltid visar qwerty-tangentbord? Kanske det gör på alla androider, men jag måste fråga ändå eftersom jag avskyr numeriskt tangentbord när man ska skriva.

Jag skulle ha kollat på denna IRL på Mediamarkt, men den är slutsåld där och på Elgiganten fanns den inte heller när jag var där igår, så jag kanske köper den ändå från DustinHome utan att kolla först.

2. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Den har ett numeriskt tangentbord i vertikalt läge som standard men man kan ladda ner andra eller använda Androids standard så punkt två är nog inga problem.

Vet inte med synken men om man synkar Outlook mot Google Apps så funkar det kanske googlade lite och hittade detta:https://tools.google.com/dlpage/gappssync (EDIT: verkar vara för företag)

Vet inte om det är det du letar efter.

Hur tyckte du den kändes när du testade? Hur upplever du skärmen och var det eventuellt något lagg? Har inte möjlighet att testa den där jag bor därför jag frågar, tack :)

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nä, jag kollade aldrig på den, den var slutsåld på Mediamarkt.

Synkningen jag letar efter, är direkt mellan telefon och Outlook. Annars har jag laddat hem Gsyncit (Outlook/google) som funkar fint, men kostar 100 kr, eller om det är 150 nu.

Det fanns någon synkgrej från google, men den synkade TOTALT GALET. Sådant som upprepas i evighet, blev enskilda händelser och det var ett helvete att få bort. Och hur många dubbleringar som helst. Jag vågar inte prova mer :D För kontakter fanns det bara företagsgrej.

Mer om punkt två: I inställningarna så kan man väl ändra vad som visas som standard? Samma som i sonens galaxy 5 hoppas jag. Den Galaxyn har svenskt tangentbord om man väljer svenska som språk.

Om inte Optimus one har svenskt tangentbord, då undrar jag: Har den svenska menyer o.s.v? Jag står inte ut med engelska sådana.

4. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Tangentbordet ska inte vara något problem, bara att ladda ner något om det är på engelska. Om menyn är på engelska kan man också ladda ner för att ändra det med men är ganska säker på att den är på svenska. Någon som faktiskt har telefonen får gärna verifiera detta.

5. Aggeajsk

Aggeajsk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Menyer och allt är på svenska :)

6. Emma86

Emma86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, alla menyer är på svenska och även Market är på svenska. Du får ju å och ä om du håller inne a någon sekund, jag tycker det funkar bra och har inte laddat hem något nytt svenskt tangentbord. För övrigt är tangentbordet lätt att skriva med, tryckte fel någon gång i början men nu är det inga problem.

7. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ingen som vet om den går att synka direkt mot Outlook? Samsung har ett program som heter Kies och som man använder för synken. Men hur fungerar det med LG och Andorid 2.2?

För mig är det en rätt viktig funktion, och det hade suttit fint om den kunde synka så som Samsungar ska kunna göra.

8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nu har jag varit och känt på en O1.

Men jag hade stora problem med att skriva text. Varje gång jag snuddade bokstäverna på tangentbordet blev det flera likadana bokstäver i rad eller alla kringliggande jag råkade komma åt.

Säljaren påstod att det berodde på att larmet satt på skärmen. Stämmer det eller är era så här känsliga? Det kändes omöjligt jobbigt att skriva faktiskt.

Har provat optimus 7, galaxy S och 5 och de var inte alls sådana och hade inte heller larmet på skärmen...

9. 12yearnerd

12yearnerd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har en och lg:s egna tagentbord har inte svenska tecken utan man måste hålla inne a och o. Men man kan ändra till androids egna tagenbord som har svenska tecken på tagenbordet eller använda swype då swype förstår om du vill ha svenska tecken

10. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    En uppdatering tycker jag krävs nu.

Jag var i samma affär igen och testade vad som måste ha varit en annan telefon av samma modell, eller om de flyttat på larmet.

I vilket fall som helst så gick det nu mycket bättre att skriva på telefonen. Den kändes mer "normal" som andra jag har testat. Kanske kan det vara någon inställning som orsakade problemet, jag vet inte. Så nu känns det som att det bör bli en sådan här.

Jag ska bara komma över att det saknas fysiskt tangentbord och att den är så mycket fulare än Galaxy-serien som Samsung har.

11. MatsGF

MatsGF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Jag var i samma sits. Med vibration på knapptryck går det ganska bra att skriva. Jag tänkte att jag kan ju alltid sälja den om jag vill ha en med fysiskt tangentbord.

Den är bra på att föreslå ord när man skriver.

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

12. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag fyller på i min frågetråd...:

"No Flash support for browser" och "Flash Player missing on the phone" står det i några utländska reviews jag hittade på prisjakt.

Betyder det att jag inte kan ladda hem Flash player till den alls, eller att flash player inte finns och behöver laddas hem? Det låter ju som att det inte ska gå alls, med tanke på första citatet.

Jag ber om ursäkt om frågan är korkad, jag har ju bara haft min P990i förut, och där finns det definitivt inte.

Och vad är det man missar normalt om man inte kan ha flash player? Mig veterligen så är det bara något spel på facebook som använder flash player och som JAG använder. Annars har det väl mest verkat vara reklam (och vissa överjobbiga siter som helt byggts iför flash player). Men jag är nog inte så insatt i på vilket sätt flash player rör mig.

13. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Som jag sagt innan så har Adobe (företaget bakom flash) satt en gräns på att telefonen måste ha ARMv7 processor som bara hittas i telefoner som t.ex. HTC Desire och dyrare. Så oavsett vilken telefon under 3500 får du ingen flash i princip. En hel del video använder ju flash som t.ex youtube men det finns ju program för det iaf. SVT Play funkar ju inte i webbläsaren utan det finns ett program för det istället. Det är ju isåfall om du kollar på någon videosite som inte har ett program till Android.

14. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ok, det visste jag inte (jag har missat att du skrev, och jag är inte så hemma på alla delar i de här telefonerna).

Men då spelar det ju ingen roll i mitt fall, och är väl ingen egentlig "brist" om inga andra jämförbara telefoner har det heller.

Var hittar man programmet för att kunna se SVTplay? Och finns det liknande för TV4s motsvarande?

15. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Finns på market för SVT och Kanal 5 iaf. TV 4 vet jag inte. Sen det där med flash har jag sagt massa gånger i forumet men kanske inte just här :)

Last edited: 12 dec 2010
  16. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tja, jag är egentligen rätt "ny" och kollar mest på Samsung/övrigt, LG/optimus one samt köpråd :)

Och tänk på att jag bara haft p990i (och p910i) förut, så man kan inte räkna med att jag kan något alls nästan och då är man lite trög med att proppa in allt nytt :D

Men tack för upplysningarna, det är värdefullt.