Några hårdrockare som vill testa Metal-Archives.com-app?

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av yrara, 8 mar 2010.

1. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det här är antagligen inte av så stort intresse för de som inte redan känner till siten metal-archives.com. Men det är hursomhelst ett hårdrocks-uppslagsverk, med uttömmande information om en förvisso ganska smal genre. 70.000+ band.

Jag har gjort en app som skrapar dem, som precis har nått beta 1. Jag räknar med att det kommer upp en nyhet där på siten snart, om att jag söker testare, men tänkte att jag lika gärna kan slänga upp en länk här också. Det är antagligen färre som är intresserade av appen här, men de av er som är det, är antagligen bättre på att hitta och rapportera buggar :)

Så om ni är intresserade, ladda ner den här appen och testa loss:

http://www.davidhedlund.se/tmp/ma.apk

Jag tar emot buggrapporter här, eller (hellre) på http://EMandroid.uservoice.com/.

I de flesta fall ska en krashrapport skapas automatiskt om någonting går riktigt fel. Ibland kan det dröja till nästa gång man startar appen innan man får förfrågan om att skicka den (som i "Windows has recovered from a fatal error"-dialogen som säkert många är bekanta med...). Ifall ni stöter på några sånna ser jag såklart gärna att ni skickar dem. Ifall det skulle vara fel på den funktionen, så att ni inte får upp någon rapport-förfrågan, får ni gärna skicka en log från Log Collector.

De har själva en ganska snäv idé om vilka band som platsar, och det är såklart ingenting jag själv blandar mig i. Men som sagt, ni som redan känner till, och uppskattar, metal-archives.com, får gärna testa den här appen också :)

2. jhil

jhil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är ingen hårdrockare, så min recension/kritik är alltså inte ur ett rent användarperspektiv - men here goes:

Logotypen för applikationen ser jättebra ut, fint jobbat!

Loggan för MA (dvs den som syns högst upp) är däremot svårläst på min N1:a i Portait-mode (i Landscape är det jättefint). Den känns lite ihoptryckt på något sätt... Tyvärr har jag inga idéer på hur man kan göra det annorlunda, men för en MA:are kanske det känns "tryggt" att se loggan :)

Dom här menyknapparna (Contact/About resp. Back/Contact) är lite ovanliga att se. Är det en iPhone-grej? Varför har du valt att ha dom där istället för låta dom komma upp när man trycker på sin Menu-knapp på telefonen?

Väldigt bra och lättförstådd About-activity.
    Följer den här debug-infon du har listad där med till mailet man får upp och skickar iväg till dig när appen kraschat?
    Kommer Changelog visas i About sen också?

När man gör en sökning så står det "Processing search request\nPlease hold". För mig hade det varit naturligare med den vanliga oändliga progress-snurren.

List-vy:n för ett band (med "Band info", "Last known line-up", etc) ser jättebra ut och fungerar precis som jag trodde första gången (dvs jag blev inte överraskad av någonting -> du har en bra design och layout).

Allt som allt tycker jag att det är en lättanvänd, funktionell och alltigenom trevlig applikation att använda. Bra jobbat!

Några småsaker:

För bandet "Rebollo" så har "Former/past members" en tom röd bar högst upp, men "Buy their stuff" och "Discography" har inte. Ska det vara så? Aha. Är det för att ingen av dom där artisterna har instrument associerade till sig? Ser att för bandet "Uwe Boll" så ser det bra ut.

F.ö. råkade jag krascha appen genom att söka på låtar med ordet "god" i. Du borde ha loggen i din inbox :)

Last edited: 8 mar 2010
  3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Sedär ja. Redan bättre kritik än vad jag väntar mig att få från de "vanliga" användarna :) Mycket uppskattat!

Det här är lite av en kompromiss, får jag erkänna. Det är den loggan som är med på deras egna site ( metal-archives.com ). Jag hade egentligen inga direkta åsikter åt något håll, utan kände mest att jag borde ha med lite branding, för att det inte skulle kännas som att jag bara stjäl deras data och gör en egen app. Jag håller med om att det inte är toppen, men det är egentligen mest där för deras varumärkesnärvaros skull, så jag antar att det inte är ett jättebekymmer med läsbarheten. Men för all del, det tål absolut att tänkas på ifall det går att göra något bättre där.

Någon iPhone-grej är det då rakt inte :O Stilen refererar direkt till SDK:t (@android:style/ButtonBar). Det är samma knapprad som ligger bl.a. i Gmail-appen; när man lägger till en ny kontakt i Stock-dialern, och på den här sidan. Sedan finns det ofta ytterligare alternativ om man använder meny-knappen. Min egen erfarenhet är tyvärr att många "vanliga" användare helt missar att det finns några alternativ, när man måste klicka på meny-knappen för att få fram dem. I Google Listen 1.1 kan man läsa i changelog att "Subscriptions screen has an 'Add a subscription' button since the menu item with this function was regularly overlooked.", så det verkar vara flera som har samma problem där...

Japp

Hmm, inte vad jag hade tänkt, men det är ju absolut en möjlighet. Förhoppningsvis fick du en AlertDialog när du öppnade appen för första gången. Min tanke är att det ska finnas två olika sånna:
    - När man installerar appen för första gången visas den dialogen, alltid med fräsh information om vad jag nu kan tänkas vilja informera om.
    - När man öppnar appen och den märker att det är första gången den öppnas sedan en uppgradering så letar jag efter en annan text att visa upp. Där har jag tänkt att jag ska skriva vad som är nytt för tillfället. Jag har ännu inte bestämt mig för ifall det ska vara en komplett changelog, version för version (man kan ju ha en flera versioner gammal app när man uppdaterar), eller bara ha en generell text som försöker att förklara vad som gäller i just den här versionen.

Vad tror du själv om det? Är det viktigt att ha med hela changelog? Är det så viktigt att changelog finns tillgänglig, att jag borde ha med den i About, trots de AlertDialogs som jag just beskrivit?

Hmm, ja. Det var ett experiment, får jag erkänna. Jag har indeterminate progress bar i title-fönstret, ifall du lade märke till det, men det kanske är mer rätt att visa den stora snurren, eftersom man ändå inte kan göra något med appen under tiden som den hämtar info...

Tack tack :)

Ja, som du kanske ser, så ligger deras instrument efter namnen, efter kolon. Hela den här delen av informationen är egentligen ett enda stort textfält som inte är överdrivet väl-standardiserat. Jag har försökt täcka så många variationer som möjligt, även om det oftast inte riktigt går att veta med säkerhet vad det är för data man har att göra med. Så det är toppen att du hittar sånna här enskilda fall där datan tolkas felaktigt. Och i vilket fall som helst ska det ju aldrig visas en tom röd rad. Hellre inget alls, då...

Haha, japp, där låg en OutOfMemoryError. Jag ska titta på om det finns någon möjlighet att ha något i stil med en "För många sökresultat"-varning, för resultaten kan bli smått ohanterbara redan innan det blir OutOfMemory. Problemet med just slut på minne är att det är ett så fatalt fel att man inte kan fånga upp det när det inträffar (för minnet har ju tagit slut!). Men jag ska titta på om det går att se hur stor input man har, redan innan felet inträffar.

Återigen, stort tack för intrycken och åsikterna! Det är värt väldigt mycket.

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Såhär ser fel-rapporten ut, om du är nyfiken:

HTML:
    java.lang.OutOfMemoryError

--------- Stack trace ---------

java.lang.AbstractStringBuilder.enlargeBuffer(AbstractStringBuilder.java:97)
        java.lang.AbstractStringBuilder.append0(AbstractStringBuilder.java:155)
        java.lang.StringBuilder.append(StringBuilder.java:216)
        com.dscript.metalarchives.service.MetalService.getHtml(MetalService.java:120)
        com.dscript.metalarchives.service.MetalService.access$0(MetalService.java:103)
        com.dscript.metalarchives.service.MetalService$2.run(MetalService.java:56)

------------ Device -----------

Brand: google
    Device: passion
    Model: Nexus One
    Product: passion

----------- Firmware ----------

SDK: 7
    Release: 2.1-update1
    Incremental: 24178

-------------------------------
    Jag ser förresten nu att jag ljög innan: det inte alls står vilken version av appen man kör, i felrapporten. Det ska givetvis åtgärdas.

Vad tycker du annars om felhanteringen? Kändes det någorlunda användarvänligt? Teoretiskt skulle jag väl kunna fånga upp de flesta felen (förutom just OutOfMemory då, som nämnt ovan), och aldrig behöva visa en "Force Close"-dialog alls, men eftersom det är en generell felhanterare har man ju ingen aning om exakt var man är, och vad som har hänt, när felet inträffar. Jag har läst att det är en best practice att låta applikationen krasha, när den har krashat, men jag är inte säker på ifall jag är nöjd med det...

Last edited: 8 mar 2010
  5. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som hårdrock/metal-fanatiker testar jag gjärna denna appen. Verkar mycket intressant. :)

Återkommer med kritik efter jag testat :D

6. swelan

swelan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Huawei P30 Pro
    Platta:
    iPad mini 2
    Jag ska också dra ner den här appen. Det verkar mycket intressant tycker jag. :)

7. jhil

jhil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, oops. :o:o:o Dumstrut på @ mig.

Det här låter jättebra, yrara. Komplett changelog känns lite tungt, det är nog bara intressant med dom 1-2 senaste versionernas ändring (ibland kan det gå ett tag mellan sökningarna på MA för vissa användare, antar jag.)

Nä, det var bara jag som glömde bort att det kom upp någonting när jag startade appen första gången. I AlertDialog:en blir det finemang imho.

Ja, den lilla såg jag faktiskt. Iom att nästan alla andra apps visar den stora snurren så tycker jag att du också ska göra det :)

Jag tänkte föreslå en pagination, som iGlaset har, men det kan ju bli lite meckigt iom att MA visar alla resultat rakt upp och ner. Du löser det säkert på ett bra sätt :)

Keep up the good work!

8. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hmm, pagination hade jag inte ens tänkt på. Men det är ju fullt möjligt, för sökresultat på några hundra upp emot 1000 resultat, att man laddar in ett gäng, och sen visar fler när man scrollat till slutet på listan, t.ex. (för det är väl så iGlaset gör, om jag inte minns fel?) Det ska jag titta närmare på, tack för tipset :)

Det blir krångligare med en sökning som ger tiotusentals resultat, som i OutOfMemory-fallet. Där dör ju hela applikationen utan att resultatet har kunnat tolkas på ett vettigt sätt, för att dela upp uppvisningen. Men jag fick något att fundera på i alla fall... Får se vad det blir, i slutändan :)

9. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu har killarna på Metal Archives fått tumme ur och lagt upp en notis om att man kan beta testa applikationen, men än så länge har jag fått bättre respons här än jag räknar med att få därifrån...

Senaste versionen av appen har implementerat pagination, med 20 träffar per sida, och blir det på tok för många sökresultat (lade gränsen på 2500) så får man ett felmeddelande om att de inte går att visa, istället för att applikationen krashar.

@swelan och nofowuw: inget att anmärka på än så länge?

10. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Då var det här live då :O

11. jhil

jhil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Härligt! Fin feedback från användarna i kommentarerna också :)