Problem: Några tunga (nåja) motgångar med NFC

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av robnil, 29 jun 2012.

1. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Var nere och köpte NFC-taggar på Kjell. De verkar vara de enda som har dem på lager. XPERIA står det på dem...

1. De kan bara lagra 42 byte. WHAT?? Ja.. i vanlig ordning när SonyEricsson ska försöka sig på något intelligent så blir det fel. De jag sett överallt på nätet, särskilt de som är så stora att de ska sitta i en nyckelring, har alla haft 1 kb så jag brydde mig faktiskt inte om att ta reda på det. 42 byte är väldigt lite.. man kan i stort sett inte använda dem till någonting tycks det. Eller så gör jag fel.

2. Google har sedan 2.3 tydligen bestämt sig för att man inte ska kunna enabla GPS utan att ha root. Hela iden med NFC är ju att automatisera sånt här. Så min tanke med en bil-tagg som startar gps, blåtand och navigering faller platt. Jag inser att jag måste roota. FAAAN!

3. Jag laddade ner appen "NFC Task Launcher" som i princip inte kan spara någonting på 42 byte. Men jag såg att den kunde trigga Tasker-taskar och fick en idé. Jag köpte hem Tasker och gjorde hela min profil där (förutom gps då... suck) och då kunde jag spara en trigger till Tasker på under 42 byte.

Problemet, om något kan hjälpa, är att den skriver ut snyggt och prydligt att den har triggat tasker-tasken, men i praktiken har den inte gjort det den ska. Triggar jag tasken i tasker manuellt fungerar den.

Har ni tips på bättre appar för att hantera NFC?

Mitt mål idag är en tagg som triggar blåtand, wifi och öppnar spotify. Den ska toggla så den kan stänga av och killa när man triggar den igen.

2. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    i nfc task launcher kan man i settings kryssa i att den taggen enbart ska funka på din telefon. Då kan den komprimera datan rätt mycket så det får plats lite mer

3. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Jag pratar lite med mig själv här nu men det kan ju vara intressant för någon annan.

Det är imperativt att du installerar Tasker FÖRST och sedan NFC Tast Launcher. Annars kommer det inte att fungera. Du behöver även enabla "external access" i Tasker.

Nu går det faktiskt fint att toggla även med en så löjligt liten tag som 42 kb. Det räcker att lagra en trigger för på och av, och sedan ligger alla kompicerade inställningar i Tasker.

Eftersom S3an konsekvent tycks vägra att autoconnecta till någon blåtand så har jag gjort så att jag startar spotify först och sedan öppnar jag blåtandens dialogruta. Så när jag scannar taggen kommer blåtanden öppnas och jag klickar manuellt på högtalaren, sedan backar jag och då finns spotify där redo att börja jobba.

Det samma går faktiskt att göra med GPS genom att öppna "locations dialog". Så det ska nog bli bra det här. Lite tjatigt att den inte ansluter till bilens högtalare heller automatiskt så då blir det tveksamt om det är så automatiskt längre... om man måste enabla både gps och blåtand manuellt hehe...

Undra om det är samsungs fel eller androids att den inte kan autoansluta så där som 10 år gamla nokias kan göra utan problem?

4. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Sidospår i tråden men min S3 ansluter automatiskt till både bil och headset - eller om det kanske är tvärtom eftersom telefonen vanligen är påslagen före dessa.

5. albinsson

albinsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu är jag inte expert än, men jag använder "locale nfc plugin" tillsammans med Tasker. Då behöver man inte lagra någonting alls på taggen. Man scannar bara taggens unika ID, sen göra man dom tasks man vill ha i Tasker och sätter locale nfc plug in som context

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    ofan jag trodde locale var ett helt annat konkurrerande system till tasker!?

7. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja, precis som albinsson skrev och som du verkade fatta sedan så är det bara ett ID-som ska lagras på taggen, inte massa inställningar. De ska du ha din app i telefonen och sedan kopplar du actions till taggens ID så att de triggas när du scannar taggen med ett visst ID.

Jag funderar på att köpa taggar jag med. Hur tycker du att det fungerar? Är det något du tror att du kommer fortsätta med? Hur snabbt går det att scanna?

8. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jag köpte ett 10pack på ebay i papper med tejp på en sida. Kostar inte så mycket som sonys chipsen . Fungerar fint. Satt en bakom spegelramen i hållen. När jag skall springa en runda så drar jag mobilen mot ramen och bland.musiken. sportstracker går igång. Får så klart roota för att få till gpsen. Allt startar på någon sekund. Grymma kul funktion .

9. robnil

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    går som en blixt. Tyvärr måste den vara upplåst och vaken. Taggarna är så billiga att du absolut ska testa

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2