Nån mer som råkat få en gratis Desire från Telenor?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Svartpeppar, 14 maj 2010.

1. Svartpeppar

Svartpeppar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här blev dagens wtf för min del:

Jag kollade mitt saldo via mobilen och fick reda på att det låg skyhögt, trots mycket blygsamma samtals- och sms-volymer. Det som drog upp saldot var den stora datatrafiken. Ytterst märkligt. Jag har ju en Desire med fri surf.

Så jag ringde Telenors kundtjänst.

De tyckte att jag bara hade ett vanligt 99 kr/mån-abonnemang (som jag haft de senaste två åren med min gamla, gammalmodiga mobil) och när jag sa att jag beställt en HTC Desire med fri surf, fått den levererad för en månad sen och nu pratade från sagda Desire så blev kundtjänst-tanten förvirrad. Någon Desire kunde hon inte se i sina siffror.

Men jag har fått en Desire från Telenor och det stod 0:- på fakturan...

WTF?

2. aalan

aalan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ta telefonen spring och hoppas på att de inte märker felet :D

3. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

eller skriv det här så dom får reda på det? :) smart....

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    @aalan och jonaz: Ni tror inte att telenor redan fått reda på det då han ringde deras kundtjänst och pratade med dem om en Desire?

5. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Nog låter det som Telenor alltid... nu blev jag påmind varför jag inte har dom längre....
    Det blir väl jämnt skägg med telefon mot fri surf så det är väl bara att säga till att de ska kreditera surfet och fixa till abbonemanget.

6. Ruscam

Ruscam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Förmodligen är det inte Telenor utan en återförsäljare som presenterat sig som Telenor som ringt dig.

Mitt tips är att gå in på en butik, bind ditt abbonemang hos en annan återförsäljare och plocka ut något bra att ha innan denna upptäcker att de missat att binda dig. Upptäcker den som ringde dig första gången att de missat att binda dig och det går att binda så kan de binda dig då.

7. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Har en kompis som råkade ut för detta, Inte en gång utan 2.
    Fast detta var hos tele2 (Dåvarande Comviq)
    Detta var med 2 års mellanrum, Den första telefonen tog han & väntade på faktura, Det kom ingen.
    Han väntade... & väntade,,, Tills den påstådda bindningstiden gått ut (Tror det var 12 månader). Tog en ny lur & samma sak, Han ringde med Kontantkort..
    3 ggn gillt säger dom ju.
    Då kom det en faktura när han tecknade..
    Men bara på senaste telefonen,

8. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Nej vad du än gör så gå inte och bind dig för ännu ett abonn. lr hos annan operatör. det kan sluta med att han sitter med 2 abonnemang.
    oavsett om han skrivit på ett avtal lr inte så har säljaren och köparen ingått ett muntligt avtal som är precis lika bindande som ett muntligt. Det är upp till dig som köpare att betala din avgift och bara för att du inte fått hem en faktura är det ingen godtagbar ursäkt för att inte betala månadsavgiften.

Någon har helt enkelt missat att skicka in avtalet. Hur du vill gå fram är upp till dig.
    Antingen avakta och se vad som händer med risk för att du kanske åker på att hamna hos kfm lr ringer till Telenor och reder ut sörjan.
    Men teckna INTE dig för ett nytt abonn om du inte anser att du har råd att sitta med 2 abonn.

9. blysprutan

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Men har han bara ingått ett muntligt avtal så åligger det säljaren att bevisa att ett avtal har ingåtts.
    Det kan bli svårt att bevisa..

10. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

inte speciellt svårt när Telenor har utförliga loggar på all trafik och med vilken telefon trafiken gjorts och även IMEI nr. Vilket i sin tur Telenor kan jämföra med de telefoner de köpt och se att det IMEI't kommer från en desire som de köpt in.

Dessutom hittar jag ingenstans att det skulle enbart åligga försäljaren att bevisa att avtal ingår.
    lika mkt som säljaren måste kunna bevisa måste även köparen kunna styrka att han inte ingått avtal.
    Hur som helst så har du rätt i att muntliga avtal är svåra att bevisa oavsett på vilken part bevisbördan ligger.
    http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal/Att-inga-avtal/

Men som jag skrev tidigare är det inga som helst svårigheter för Telenor att bevisa då jag vet hur mkt som loggas och vad som loggas.

Last edited: 14 maj 2010
  11. Ruscam

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nu har du hoppat ner i galentunna!

Avtalet gäller det abbonemang som de nämner när de ringer upp. De har ingen som helst rätt att öppna ett nytt abbonemang.

Se till att binda eller säga upp ditt abbonemang är mitt tips.

12. Ruscam

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Då det förmodligen inte är Telenor själva som ringt kunden utan en återförsäljare så kan de inte få ut dessa loggar du pratar om.

Om de som avtalat detta med dig och kontaktar i efterhand är det bara att säga att de får se till att kreditera de felaktiga avgifterna kunden fått och se till att det binds från det datum som de var överrens.
    Det finns stor risk att de aldrig kommer orka bry sig isf.

13. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Liknande hände min mor och hennes man. De köpte varsin ny mobil av TelenorXpress. Och de skulle då skickas hem. Men i lådan låg tre mobiler istället. Tackar tackar :)

14. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Tro mig det kan de, jobbar själv på Telenor så vet exakt vad vi kan få ut och inte få ut. Har själv tagit fram IMEI nr baserat på mobilnr och kan se alla mobiler som använts på ett nr och tillhörande IMEI

Men vilka felaktiga avgifter skulle Telenor kreditera???

15. Ruscam

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Frågan kvarstår ändå om det är Telenor själva eller en återförsäljare som ringt personen i fråga. Är det en återförsäljare får inte Telenor lämna ut informationen hur som helst.

Avgifterna kunden fått betala för att abbonemanget inte är enligt avtalat.

"Jag kollade mitt saldo via mobilen och fick reda på att det låg skyhögt, trots mycket blygsamma samtals- och sms-volymer. Det som drog upp saldot var den stora datatrafiken. Ytterst märkligt. Jag har ju en Desire med fri surf.

"när jag sa att jag beställt en HTC Desire med fri surf,"

16. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Hur som haver så tycker jag han ska kolla upp det igen, att ringa till kundtjänst är ingen större fara för de kommer inte kolla upp det vidare om inte kunden själv vill det.

17. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni har väl inte glömt att Telenor och deras samarbetspartner som säljer Telenors abb och tjänster även SPELAR IN de samtal och de avtal som ingås? ;)

18. blysprutan

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Att han fått telefonen råder det ingen tvivel om i detta fall (Jag betvivlar inte att Telenor kan få fram info`n) det har jag heller inte ifrågasatt.
    Frågan gäller väl ändå bevisningen huruvida han tecknat ett abonnemang eller inte.

Har han fått hem papper att underteckna?
    Annars hade nog jag vänt mig till konsumentombudsmannen, Om inte annat så för att inga andra ska råka ut för att någon beställer hem lurar & abonnemang i deras namn.

Last edited: 15 maj 2010
  19. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jo men om Telenor enkelt kan bevisa att han har en telefon som telenor köpt in kommer det bli väldigt svårt för kunden att bevisa att han inte ingått avtal.
    Telenor ger ju knappast ut gratistelefoner.

20. Svartpeppar

Svartpeppar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det hela löste sig när jag snackade med Telenors avdelning "för såna här frågor", som de uttryckte sig.

Jag vågade och ville inte försöka trixa och lita på att de missat att det skickat mig en Desire utan körde den ärliga linjen. Jag hade trots allt tecknat ett muntligt (och inspelat) avtal med en av deras killar på telefonkundtjänst. Förr eller senare skulle det avtalet bubbla upp.

Felet var helt och hållet Telenors. Någon inom deras byråkratiska företag hade missat att överföra nödvändiga fakta från mitt avtal med telefonkundtjänst till dem som kräver in pengarna. Däremot fick de som kräver in pengar reda på att jag laddat hem en massa data via internet och debiterade mig enligt mitt gamla abonnemang.