Nån som har presets till Handbrake?

Diskussion i 'Blade' startad av jme2010, 9 feb 2011.

1. jme2010

jme2010 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Får inte till det med Handbrake, ställer in rätt upplösning men det ställer om sig direkt till nåt helt annat..
    Nån som kan tänka sig ladda upp en preset med 480x800??

Last edited: 9 feb 2011
  2. jme2010

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Egentligen, finns det nån anledning att konvertera till just 480x800 när telefonen ändå skalar om till "fullskärm" om man kör en annan standardpreset?
    Blir bilden ex. mkt bättre om man lyckas konvertera till 480x800?

3. javlatomte

javlatomte Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns ingen anledning att öka upplösningen om du har en källa med lägre upplösning. Men är det en hd-källa så är väl 480x800 bra om du vill behålla kvalitén så mot som möjligt.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

4. jme2010

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

I detta fall var det ett klipp från SVT1 som jag ville ha in, vet inte upplösningen på originalet.

5. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Jag gjorde ett par snabba encodes med handbrake, nu var det förvisso bara ett kortare tecknat klipp men orginalfilen var 720p. Körde först med ipod touch/iphone preset som hade lägre upplösning och jag tyckte kvaliteten blev bra men tänkte i samma banor som du att det borde ju bli bättre om man utnyttjar dess fulla upplösning. Därefter gjorde jag ytterligare en encode i högre upplösning (inte riktigt bladeskärmens maxupplösning) och fick en fil med dubbla storleken, om det är skillnad mellan de när de visas på min Blade är svårt att säga, isf är skillnaden knappt märkbar. Kanske blir det större skillnad på ett otecknat klipp, eller kanske är skärmen så liten att skillnaden blir halvt negligerbar, du vet hur de säger fullhd (1080p är meningslöst på hdtv under 40" då man knappt märker skillnad).

Återkom gärna själv med resultat, vore intressant att veta då jag endast provat med ett enstaka klipp.

6. javlatomte

javlatomte Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Upplösningen på source under rubriken size på fliken picture i handbrake.
    Upplösningen spelar ingen roll för storleken på filen. Jag brukar köra samma upplösning som sourcefilen om den är mindre än blades upplösning. Är den större så ställer jag ner den så den passar. Se till å behåll aspect ration bara. Bitrate kan ligga mellan 500-1000 kanske beror på hur kräsen du är. Ljudet aac;mixdown stereo; sen samma sak med bitraten på ljudet att det är onödigt att välja bättre än source. brukar köra 112-128kbit