Nån som har skärmproblem?

Diskussion i 'Galaxy S24 Ultra' startad av bongo, 12 mar 2024.

1. bongo

bongo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det finns en hel del artiklar om skärmproblem på s24 ultra. Förutom vivid display buggen så verkar det iaf för en del ha problem med "grainy" display och banding på foton med som innehåller gradienter.

Se exempelvis
    Samsung Galaxy S24 owners report 'frankly unacceptable' new display issues

Är på vippen att trycka på köpknappen men när jag såg detta så backade jag. Är det någon hör som upplevt dessa problem och i så fall hur irriterande är det?

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 115
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag har personligen inte sett en enda enhet som Inte har grynighet. Men har inte kollat på ett tag fick avsmak när mitt exemplar var väldigt grynigt och har sett samma tendens på alla i olika butiker jag varit i. De kanske fixat det på nyare batcher.

bongo och night77 gillar detta.
  3. Egil

Egil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    692
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Har inte sett någon grynighet, däremot har jag sett bandning på foton på kvällshimmeln.
    Men tittar jag på samma foto i datorn så är det ingen bandning.
    Det verkar vara något med HDR visningen för när jag tittar i galleriet så är det ingen bandning på serien med bilder, men när jag öppnar bilden så liksom växer den fram i takt med att ljustrycket i bilden ökar.
    Men det är knappast fel på skärmen.

bongo gillar detta.
  4. qwertylol

qwertylol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har märkt lite grynighet men sen har jag också jämfört samma video på andra telefoner och kan säga att det finns på alla. iPhone kanske har lite mindre, men det är inte något jag lägger märke till alls om jag inte letar efter det.

Däremot stör jag mig väldigt mycket på bandingen som är väldigt tydlig som jag inte kan återskapa på andra telefoner. Även om andra telefoner har lite banding också så är det inte lika tydligt som på S24U.
    Det syns inte inte bara i bilder, det syns i appar och hemsidor också.

Det positiva gällande banding är väl att det inte är något hårdvarufel och att Samsung kan lösa det med en mjukvaruuppdatering. Någon som har forskat om det lite och är inne på samma som inlägget ovan, det är något med SDR och HDR som skiljer sig åt i color space.
    Solved: Banding issue is not a Hardware issue. Check out t... - Samsung Community - 2823598

karlsson-peter gillar detta.