Fråga: Nån som kan vara lite sjusst

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av beceriksizler, 20 jun 2014.

  1. beceriksizler

    beceriksizler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej länge har jag läst i detta forum om att roota s4.Det enda jag kan säga är att jag blev huller o buller i hjärnan.
    Finns det inte nån sjusst person som inte bara länkar hit o dit utan skriver pukligt om hur man kan roota.
    just nu har jag 4.4.2. Många pratar om root flash recovery stock och allt.Jag fattar inte vad är allt detta.
    Om man aldrig har rootat så kan ni förstå att detta är svårt för mig men busenkelt för er.Hoppas på att få nån bra hjälp nu.
    Tack i förväg
     
  2. beceriksizler

    beceriksizler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sorry för frågan.
     
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Varför vill du roota?
     
  4. beceriksizler

    beceriksizler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För att kunna installera appar som inte är gratis.Vill kunna stoppa tjänster som suger på batteriet.För att klocka processorn.Jag vill kunna ta bort filer permanent.Och lite annat som jag inte kommer på nu.
     
  5. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Om du inte ens vet hur du rootar så borde du inte pilla med de sakerna då det oftast blir fel om man inte har koll.

    /Tapatalked
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det behöver du inte ha root för. Bara gå in på Play och köp en app.

    Det var dock inte det du menade, antar jag. Jag tror du syftar på warez (pirat-appar), och sådant diskuterar vi inte här. :)
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kan delvis hålla med ovanstående. Man bör försöka läsa på så mycket som möjligt innan rootar och flashar romar och liknande och man bör också vara medveten om riskerna. Självklart ska man ställa frågor om man är osäker så fråga på bara! Hur ska man annars lära sig? Det finns säkert någon som kan svara.

    Jag har en Nexus 5 och kan därför inte hjälpa dig med hur man rootar en Galaxy S4, men jag kan försöka förklara de olika begreppen du frågar om.

    Root ger en åtkomst och skrivrättigheter till filer och mappar som normalt är dolda för användaren själv och för appar. Den klassiska partitionen som man normalt inte kan skriva till är /system där romen lagras. Flashar, eller installerar, man en rom så är det på den paritionen den hamnar. Romar brukar oftast delas in i två kategorier: custom och stock. En custom rom är en rom som inte görs av tillverkaren. En populär custom rom är CyanogenMod. En stockrom är en rom som görs av tillverkaren själv och är normalt den rom som är installerad på telefonen när man köper den.

    Recovery är ett speciellt läge man kan starta sin enhet till för att t.ex. flasha romar. Även recovery brukar delas in i custom och stock på samma sätt som för romar: custom om det inte är tillverkaren själv som har skapat det. Två poplära custom recoveries är ClockworkMod och TWRP.

    Root ger en del fördelar eftersom man kan skriva till t.ex. /system, men det ger även en hel del säkerhetsproblem som man ska vara medveten om. En app med rooträttigheter kan t.ex. modifiera systemfiler och göra telefonen instabil eller obrukbar eller kanske till och med installera någon form av virus och detta utan användarens vetskap. Som du nämner kan man även överklocka, vilket till och med kan förstöra hårdvaran.

    En app med rooträttigheter kan även läsa andra appars data och därmed få tillgång till data som den normalt inte ska ha tillgång till. Det ger både för- och nackdelar: en rootapp skulle kunna använda data från andra appar på dåliga sätt, men det finns även appar som låter användaren göra backups av andra appar.

    Om man ger en app rootåtkomst kan den göra i stort sett vad som helst, oavsett vilka vanliga behörigheter appen egentligen har tillgång till (internetåtkomst, kalender, läsa sms o.s.v.). Jag brukar tänka att en rootapp, custom rom och andra filer man flashar kan få åtkomst till all data på telefonen och även kan förstöra hårdvaran. Då blir man lite försiktigare när man installerar något nytt :) Jag försöker inte skrämma upp dig, men jag tycker det är viktigt att man är medveten om riskerna med att använda sig av root.

    Och bara en kort kommentar om att stoppa tjänster som körs i bakgrunden: det brukar rekommenderas att man låter Android själv sköta dödandet av appar. Om man dödar en app i onödan tar det ofta längre tid att starta upp dem nästa gång de ska användas, vilket drar en del batteri o.s.v. Såvitt jag vet är Android gjort för att sköta dödandet av appar på ett bra sätt så man bör låta Android göra det istället :)
     
    Last edited: 22 jun 2014
    Cee och nimbe gillar detta.
  8. beceriksizler

    beceriksizler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    tack för info.Jag hoppas på att kunna flasha med annat rom sen roota.Jag får väl då forsätta att be nån kunnig hjälpa mig.
     
  9. beceriksizler

    beceriksizler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Du förstog nog vad jag mena.Då vet jag det.
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    De flesta custom roms är redan rootade så om du tänker flasha en rom så kommer du troligen inte behöva roota manuellt. Beroende på vilken rom du väljer kommer du troligen bli av med en del funktioner som finns i stockromen dock.
     
  11. beceriksizler

    beceriksizler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Bra förklarad tycker jag.Då återstår det bara att hitta nån bra rom med root i.Har du eller ni nån bra att rekomendera.
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det beror på vad du är ute efter och om du vill ha en massa funktioner eller om du kanske vill ha något som är väldigt lika vanilla Android. Du kan säkert få en del tips här: https://swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=230
     
  13. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    sök på youtube o lär dig lite om root, kan säga att det inte är för alla
     
  14. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    cyanogenmod.com är ju enkelt om inte annat. Du tankar hem ett program till telefonen ett till datorn. Sen kör du programmen och det är klart. Dock får vi med europerisk version av s4:a flasha om själva om vi vill ha kontinuerlig uppdatering över ota då jfltexx och alla andra har gått ihop till http://wiki.cyanogenmod.org/w/Jflte_Info.
    Jflte får du ju dock flasha om själv i cwm.
    Men som sagt alla måste vi börja någonstans, jag lärde mig roota/flasha på galaxy s tiden. Klarar du inte av att läsa dig till hur man flashar/rootar med alla tusen guider som finns här och på xda bör du ej heller ge dig på det.
     
    Last edited: 6 aug 2014
  15. mickelauring

    mickelauring Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Det bästa är att sätta sig ned med ganska mycket tid tillgänglig så du kan göra alla steg sakta men säkert. Det är inte så komplicerat som man kan tycka vid första antagande men, själv lärde jag mig detta genom att ta mig tid.

    Mvh Micken!