Nån som utvecklar för Blackberry (java)?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Danneman101, 5 mar 2010.

1. Danneman101

Danneman101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet att det inte gäller just android, men eftersom det förmodligen finns en del här som inte bara programmerar till just denna plattform tänkte jag kolla om någon här utvecklat för Blackberry och lanserat någon app på deras egen marknad App World? Har själv lanserat ett antal apps till iphone, palm och nokia (inte android än pga att de inte tillåter svenska betalapps), men med tanke på hur liten utdelning man fått från satsningen på palm och nokia (iphone har vart ok) så är man ju lite avvaktande med att ge sig i kast med ännu en ny plattform som kan vara skit. Några erfarenheter om hur det är att utveckla för BB, deras valideringsprocess, och deras marknad (gärna i förhållande till övriga) vore därför uppskattat.

2. gubben

gubben Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

RIM's App World har samma problem som Android Market, nämligen inget stöd för Svenska kronan.. I alla fall inte än.
    Dessutom (eller pga det) så kan inte Svenskar komma åt BlackBerry App World från sina BB lurar med Svenska SIM.

I övrigt så är utvecklingsverktyget ganska straight forward, fast om man gör appar som ska accessa internet (auto update, server access etc) så bör man läsa på en del om RIM's infrastruktur och connection alternativ från lurplattformen.

3. Danneman101

Danneman101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vet inte om jag tolkade ditt svar rätt, men jag hade bestämt för mig att jag som svensk utvecklare kunde ta betalt för mina apps i RIM's butik (går ju inte i Androids). Eller menar du att man som svensk konsument är blockad från att tanka ner betalapplikationer?

Min applikation riktar sig till den amerikanska (eller åtminstone den engelsktalande) marknaden, så det är ok om bara amerikaner köper :)

4. gubben

gubben Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Korrekt uppfattat. Eftersom Paypal, som RIM nyttjar som betalningshanterare i sin App World, inte fixar svenska kronor (än?) så kan man inte köpa appar där om man är Svensk. Dessutom så hindrar RIM att man kan tanka ner App World appen till sin Svenska BlackBerry telefon, så man kan inte ens få hem gratis apparna i App World om man är Svenskt. Riktigt sugigt.

Gör du appar till andra länder så är det inte samma problem.

Kolla här: http://na.blackberry.com/eng/developers/appworld/faq.jsp
    Och här: http://www.blackberry.com/app_includes/devicesoftware/appworld/appworld_availability_en.html