Jag har fått för mig att en wipe tar bort alla personliga inställningar och därmed gör att du måste göra alla inställningar vad gäller t.ex. apn igen.
Hmm ok men om man kör en whipe och sen gör en restore borde ju alla inställningar ligga i nån av img filerna som nandroid har gjort backup på, eller?
Om du kör restore på en nandroid backup så spelar det ingen roll om du kör wipe innan eller skippar det. Nanadroid innehåller som du sa även de partitioner som töms när du kör en wipe. Alla inställningar/sms etc ligger med på nandroid backupen. Tänk på att alla sms som du har nu ersätts med de som finns på backupen, så om du vill behålla dem behöver du spara dem på nåt sätt innan restore.
Tänk också på att nandroid restore skulle återställa även den ROM du körde när du gjorde backupen, den tar alltså backup av ALLT.
Yes de va meningen att få tillbaka gamla rommen. Och sms spelar ingen roll, misstänkte att jag skulle få de gamla då den så att säga skapar en image för exakt allt så telefonen fortsatte köra på där jag slutade innan nya rommen så att säga, vilket var det jag var ute efter
Tänker jag rätt nu? Gjorde en nandroid backup när jag var helt nöjd med romen (MIUI gingerbread). Efter det satt jag och lekte en hel del med olika appar widgets m.m. Laddade även ner en massa widgets och testade. Sedan när jag provat färdigt gick jag in i filhanteraren och tog bort de mappar som jag trodde hade något att gör med de appar jag testat. Men om jag nu råkade ta bort någon mapp som jag inte borde ha tagit bort, återställs allting ändå när jag återställer min nadroid backup?
Om du återställer en Nandroid blir telefonen precis som när du gjorde backupen. Det påverkar dock inte minneskortet om du inte kört med ext-partition.
Nu hängde jag inte med Det var på SD kortet EXT partitionen jag tog bort några mappar som jag trodde tillhörde de appar jag testat. Kan jag ha sabbat något då alltså? Eller återställer nandroiden även ext partitionen?
Nyare Nandroid kan även återställa EXT (om det står så när man gör backupen). Vad jag menade var att Nandroid inte påverkar t.ex. musik, bilder eller liknande som du har på minneskortet. Själva backupfilen sparas iofs på minneskortet.
Jag har fortfarande inte riktigt förstått det här med nandroid backup! Ex. Hade gjort en nandroid backup igår efter det satt jag och lekte och testade en del appar som t.ex. Go SMS pro m.m. Blev inte nöjd med de appar jag testat så jag återställde min nandroid backup! MEN ändå så fanns det kvar mappar från de appar jag testat på SD kortet t.ex. Go SMS pro, VARFÖR!? Är det bara att ta bort dom mapparna då?
Ja, men det känns fruktansvärt onödigt att köra en nandroid-återställning bara för man testat ett gäng appar och inte vill ha kvar dem. Avinstallera och titta lite i /sdcard/ är väl samma sak. Vill man rensa det som ligger kvar i cache kan man ju rensa cache i recoveryn. För mig är nandroid-backups en stöttesten att vila sig emot när man flashar grejer och är osäker på resultatet. Skiter sig flashningar kan man "alltid" gå tillbaka. Förstår inte riktigt syftet med att återställa bara för man testar appar. Har aldrig behövt använda en nandroid backup, så kastar lite salt också...