NAS, surfplatta, mobil och dator, kompatibelt?

Diskussion i 'Off Topic' startad av brutus, 26 apr 2012.

1. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Halloj alla datorkunniga och datorintresserade!

Tänkte byta ämnen från alla tråkigheter och meningsskiljaktigheter med allt från kontrollanter till motorcyklister och starta en tråd inom ett ämne där mina kunskaper är pinsamt dåliga i relation till mitt teknikintresse!

Har försökt läsa på lite om NAS och vilka möjligheter som finns men inser mina begränsningar i och med den tekniska jargongen. Försöker övertyga både mig själv och min kära sambo om att jag är i ett skrikande behov av en surfplatta. Jag har en förkärlek för att ligga i sängen och se på film, surfta lite etc men min Ipod touch som jag använder nu har vissa begränsningar i form av utrymme, storklek på skärm etc. Tänkte därför att en Surfplatta skulle kunna uppfylla mina behov på ett bättre sätt.

Efter en lång inledning är således frågetecknet om det är möjligt med en trevlig NAS lite snyggt undangömd någonstans som jag sedan kan fixa ihop med min eventuella surfplatta. Är detta möjligt och en bra lösning. Har rätt mycket film och serier så jag vill inte lägga in allt på surfplattan. Är det möjligt och i så fall finns det andra bra användingsmöjligheter för en sådan konstruktion?

Surfplattan verkar attraktiv genom möjligheterna att okynnessurfa i allmänhet också och tankarna har väl mest fokuserat på en Galaxy Tab 7,7 om inte Google kommer fram med en liknande inom en nära framtid.

Åsikter och kommentarer?

2. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Du kan absolut ha alla media på NASen och titta/lyssna på plattan. Ett annat bra användingsområde är ju att du har ett bra ställe för backups. Speciellt om du har dubbla hårddiskar i NASen som speglar varandra. Då kan en gå sönder utan att det gör något.

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Jag streamar musik/foton samt film från min nas till både iphone/android

Last edited: 26 apr 2012
  4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Begränsningen ligger nog snarare hos enheterna du vill stream till än hos nasen. min kör via DLNA, NFS samt samba, olika delningsprotokoll typ

5. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Spännande! Jag tackar för svaren! En trevlig NAS och en liten smidig galaxy tab ligger med ovan info lite närmare till hands!