Nåt nytt om svenska utvecklare av betalapps?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Danneman101, 23 mar 2010.

1. Danneman101

Danneman101 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nån som har nyheter/rykten/vad som helst om när svenska utvecklare blir tillåtna att pula fram betalapps till market? Och är det nån som vet vad det är som gör det så svårt för Google att inkludera oss i marknaden? Har svenska utvecklare verkligen sån liten cred hos googlisarna att det inte är värt bekymret?

Last edited: 23 mar 2010
  2. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

det finns så många trådar om detta...

Rykten säger att betalapps kommer med nexus one.

Det är svårt för google att ta med oss pga bankerna inte är med på det...

3. Danneman101

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter konstigt då de flesta andra mindre aktörer (Palm, Nokia, Apple) har lyckats med detta utan problem med banker. Nu betalar förvisso Palm ut via PayPal, men de övriga skickar det till bankkonton över hela världen inkl. sverige.

Har det att göra med att sättet man hanterar försäljningen skiljer sig åt väldigt mycket när det gäller google? De andra aktörerna har ju någon form av konton som avstäms månadsvis, och på så sätt kan alla transaktioner (betalningar från operatörer, och betalningar och återbetallningar från och till enskilda kunder) avstämmas innan någon utbetalning till utvecklaren går ut. Det jag lyckats hitta om googles modell verkar indikera en avsaknad av sådana konton, och man hanterar i praktiken varje transaktion med varje kund via sitt eget bankkonto, samtidigt som man är skyldig att följa de regler som google ställt upp om ångerrätt osv. Betyder det alltså att man måste hantera varje retur från en kund som tyckt att appen inte var värt priset och ångrat sig manuellt? Det låter väldigt omständigt iaf.

Du kanske vet mer om detta och de praktiska åtagandena iom att du som jag minns har ett tyskt konto och redan har betalapplikationer för försäljning via googles marknad?

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hörniiiii. Spekulation är fruktlös. Det finns ingen "bra" förklaring. Det är klart att det går, ifall man bara hade haft sina prioriteringar där. Det enda vi vet är att det inte kom i oktober 2009. I övrigt kan vi inte göra mycket mer än att vänta.

Det vore rimligt att tänka sig att det kommer i och med att N1 säljs officiellt i Sverige, men det finns inga som helst uppgifter om när eller om det kommer att ske...

5. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är la så enkelt som att dom kör kampanj på att allt är gratis för att knäcka iphone eller något så dom drar med betal apps ett tag tills dom fått upp kund basen eller något sådant. jag har svårt att tro att det skulle vara något problem med svenska banker liksom. hur i helskotta görs det affärer i sverige om våra banker skulle vara udda och försöka förstöra för företag ? (Svenskar är väl inte kända för att vilja betala för sig heller Pirate bay ex vis.) men men bara spekulationer för att ha något att skriva.

6. Danneman101

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, det var också den första tanke som dök upp i min naturligt konspiratoriska hjärna, och när det gäller storföretags agerande så kan man vara nästan säker på att det mest cyniskt giriga antagandet är korrekt. Äh, what the hell, som egen företagare så kan jag medge att det gäller även för små företag, hä, hä :P Nä, skojja bara, eftersom man har en närmare kontakt med sin kundbasis och ser dem mer som medmänniskor och därmed faktiskt tänker mer symbiotiskt snarare än att bara suga ut.

Yrara: Fan vad tråkig du är! Klart som fasen vi ska sittar här och pilla oss i naveln och grymta om hur orättvist behandlade vi blir! Vad är du för svensk eg? ;) :teeth: