Navelskådning eller nyskapande?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Hotlips, 18 feb 2011.

1. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Länge har jag högljutt prisat Android för dess öppna arkitektur, möjligheten att skapa i princip vad man vill från OS moddar till apps och widgets. Men på senare tid har jag tvingats igrågasätta denna öppenhet allt oftare. För vad har all denna öppenhet och potential används till, vad har vi fått som andra mobil-OS inte har? Förutom en uppsjö av custom ROMs, sms/kalender/web och rrs-läsare av varierande kvalité i ärlighetens namn inte mycket. Allt som finns till Android finns ju till andra mobiler också, om inte före.

Förutom detta kollektiva idévakuum på programfronten så verkar tillverkarna av androidtelefoner och Google själva fördriva tiden med någon form av högteknologisk navelskådning där de i princip bara försöker pumpa ut telefonmodeller och OS versioner utan att ta något som helst ansvar för endera mot mig som slutkund. Min Samsing Galaxy var ju till exempel i princip dödförklarad av Samsung själva en månad efter jag köpt den och snart var det inte mycket som fungerade på dess 1.5 Cupcake när Google på ett år lanserade 1.6, 2.1, 2.2, 2.3 och nu 3.0 av sitt operativsystem. Jag hann ju för tusan inte ens ringa upp mitt kontantkort innan det var dags att köpa en ny telefon.

I princip dagligen ser jag hur ägare till Iphones erbjuds nya roliga tillbehör, allt från midikeyboards till bilstereointegrering, fler monteringsmöjligheter än det finns androidtelefoner och anslutningar till i snart varenda förbaskad elektronisk pryl. Android som bygger på Linux och därför borde vara busenkelt att integrera med allt från en brödrost till diagnossystemet på din nya Toyota uppvisar dock ett totalt ointresse för hårdvaruintegrering och smarta tillbehör att koppla luren till. Kanske Google borde dra i bromsen och förvissa kunder, programmerare och tredjepartstillverkare att det är värt att investera i aktuell hård och mjukvara. För som det är just nu så känns Iphone, om inte bättre så mer.... mogen.

24-seven, diordnA och Kanoder gillar detta.
  2. Kanoder

Kanoder Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Skön observation på en fredag :-) Du har många bra poänger.

3. Brain

Brain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Även om jag är mycket nöjd med min Android så måste jag säga att det var ett väl skrivet inlägg, i fråga om argument. Och visst kan jag också känna ett visst avund mot mina vänner med iPhone när deras enhet precis som du säger är mer mogen, men så har den också ett försprång, och bara en enhet från en tillverkare, som gör både hård och mjukvara. Om Google hade gjort alla Androids själva så hade det säkert varit andra bullar, men å andra sidan hade det inte varit särskilt öppet, och vi fattiga skulle vara tvungna att importera kinesiska piratkopior.

4. jsvenberg

jsvenberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller med dig helt och hållet! Har en X10i och den känns ju ungefär lika het som en tjock-TV just nu. Och den är inte ens ett år gammal..

chucken gillar detta.
  5. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Känner samma vilket även gör att min nästa lur kommer bli en Iphone 4. Var inne på en Optimus 2X men när inte ens LG själva kan garantera att de kommer supporta och uppdatera telefonen i framtiden så kan de bara fette glömma det. Min Hero hade 1.5 när jag fick den, fick sen 2.1 men sen sa HTC att den inte klarade mer... Jaha, hur kan jag då ha 2.2 på telefonen som e mer stabil än 2.1? Till och med 2.3 funkar ju mer eller mindre felfritt på den, och då e det ändå folk som gör dessa rommar på fritiden. Patetiskt e bara förnamnet.

Lg och många andra smutskastar Apple men i sjävla verket är det Apple som kan smutskasta Android för deras bristande support till sina telefonen. Till och med Google kan ju inte ens uppdatera Nexus till 2.3 s¨vad ska man köpa för att känna sig säker? Tyvärr är svaret på det: Iphone 4.

6. diordnA

diordnA Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tror att det kommer, så fort Google får hinna ifatt med allt dom vill göra, när dom kan slå av lite på takten som dom spottar ut nya OS-versioner i.

Sen får vi hoppas att Google tar tag i detta med integration mot tredjepartshårdvara och inkluderar de nödvändiga ramverken som standard i Android. Det vore förödande om det lämnas åt hårdvarutillverkarna att implementera detta då de enbart kommer lägga till stöd för sina respektive tvapparater och sen skita i så väl brödrostar som Toyotor.

Hårdvaruracet är ett annat bekymmer, det känns som om tillverkarna när dom lanserar en serie med tre mobiler så är det bara loggan som är gemensam. Det är olika CPUer, olika GPUer, olika digitizers, olika "insert random chip" osv. Det känns som om dom uppfinner hjulet om och om igen. När ska vi få se en serie telefoner med snarlik hårdvara? Samma CPU, lite olika klockfrekvens, lite olika mycket RAM, ROM, mm, lite olika storlekar och upplösning på skärmarna men annars samma. Det måste ju vara busenkelt att implementera en uppdatering om man har en handfull modeller som är snarlika under skalet, det blir väldigt lite dubbelarbete.

7. Brain

Brain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Detta kan diskuteras i all oändlighet, men man får tänka på att de som gör det på fritiden endast har tid att förlora. Företagen tjänar både tid och pengar, då utvecklarna ska ha betalt, medans användarna kan uppdatera gratis. Således tjänar de mer på att sälja helt nya mobiler, och utan pengar blir det inga mobiler alls.
    Framöver tror jag detta kommer spela mindre roll, så att man inte måste ha senaste Android för att vara top of the line. Precis som med datorer. Visst vill alla ha senaste operativet, men de som verkligen bryr sig fixar det själva på något sätt, dock brukar det var enklare med datorer, men det här med att byta OS på telefoner är ju ett ganska nytt fenomen.

8. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kan inte hålla med om att all mjukvara som finns till android finns till andra os. Jag har inte hört om något annat os som tillåter att användaren helt byter ut hemskärmen bland annat. Däremot finns det en hel del skräp appar! Svårigheten att hitta de appar man verkligen vill ha är alldeles för stor enligt mig.

En stor anledning till att vi android knappt kan köpa några tillbehör till våra telefoner tror jag är att varenda jävla(förlåt min franska) tillverkare ska ha olika versioner av mini-USB. Personligen ser jag gärna att det bestäms ett standard gränssnitt mellan en android mobil och annan hårdvara.

9. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Du har en del poänger..speciellt med tanke på att just din telefon tråkigt nog snabbt övergavs av samsung. Men om det är prylavundsjuka du har så kan du lätt lösa det med en bluetooth -> "ipad"-adapter. Total integration blir det inte (t.ex. med menyer mm) men det är iaf ett sätt att slippa nedgradera till en iphone. ;)
    Nyare androider har ju börjat använda HDMI-utgång som kan användas till stereon, tvn, projektorn mm.

Visst ökar mängden "kopior" av befintliga androidapplikationen snabbare än antalet unika apps men att det skulle uppstått någon form av idétorka på appfronten kan jag inte riktigt hålla med om. Däremot verkar många som äger en android inte vara beredda att öppna plånboken för att få tillgång till bra apps...de flesta verkar förvänta sig att allt ska vara gratis och då är det inte så konstigt att det ännu inte finns en uppsjö av professionella apps.

Att det skulle vara en nackdel att apps som finns till android även finns till andra OS förstår jag inte alls, det är ju snarare en stor fördel. På vilket sätt minskar det din nöjdhet med android om även WM7, Blackberry och iphone har samma sorts applikationer?

"Skrytfaktorn" kanske inte finns där men mest viktigt måste väl ändå vara att din telefon kan göra det du vill göra - inte att din kompis inte kan göra det på sin telefon? Men om du känner att du inte kan göra det du vill på din android så ska du självfallet byta till ett annat mobil-OS. Det är ju trots allt bara en telefon.

10. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Jag är med på vad du menar, men möjligheten att byta hemskärm grundas väl snarast i en brist i originalet och kanske inte påverkar val av mobil OS för så många kunder.

Vad jag försöker belysa är dock just det du säger. Medan Iphone-ägare kan säga "Kolla vilken cool songify-app eller pianoklaviatur med docka jag har!" så sitter jag där som kusinen från landet med min Android och försöker kontra med "Kolla min häftiga hemskärm!". Det är där mitt resonemang om navelskådning kommer in Utvecklingsarbetet kring Android är tämligen introvert och riktar sig mer mot operativsystemet självt och överbrygga dess brister och avigheter istället för att skapa kreativa och nyskapande verktyg med Android som utgångspunkt och plattform för den vanliga användaren.

Precis som jag väljer bil efter terräng eller dator efter sysselsättning så valde jag Android för att jag trodde att dess öppna arkitektur skulle möjliggöra för små företag och privatpersoner att billigt och enkelt skapa verktyg som öppnar för kreativitet, skapande och integrering. Google som i sina göranden och havande på Internet visat prov på kristallklara visioner kombinerat med finansiella muskler verkar med Android saknat en klar idé för VEM de gjorde systemet eller hur de skulle styra utvecklingen. Men det är nog inte sant för varför skulle Google skapa ett gratis mobil-OS utan att ha en finansiell plan? Men det är en helt annan diskussion det :P

11. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Den här meningen gjorde mig lite nyfiken så jag gjorde en simpel sökning på market: https://market.android.com/details?id=org.prowl.torquefree

...det du skriver var självfallet bara ett par exempel men det finns fler smarta apps på market än folk är medvetna om.

Last edited: 18 feb 2011
  12. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Kan hålla med om vissa saker men absolut inte attt Google ska sagta ner utvecklingen av Android! snarare tvärt om för min del. Tycker snarare att tillverkare ska vara med mer på noterna med nya androidversioner till sina mobiler. Och även om de tar tid för dem med sina egna gränssnitt kanske man borde kunna ge alternativet att köra vanilla android med senaste versionen.