Navigation type i efterhand?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av googleye, 3 dec 2012.

  1. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jobbar på min första app där jag från början valde en blank activity men undrar nu om man kan ändra det i efterhand? Skulle vilja ha tabs. Det andra jag undrar är att det står att tabs kräver sdk level 11, innebär det också att minsta API level är 11, och att inga gingerbread/froyo telefoner är kompitabla med det? Har inte appar som Tapatalk(som använder tabs) stöd för de versionerna?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  3. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Antar att det är enklast att använda Tabhost då, men ser tabbarna ut sådär även i ICS+? Då kör jag hellre på din första länk, tack!
     
  4. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Lyckas inte med ABS. Har följt en guide precis som det står men när allt är klart får jag "jar mismatch! fix your dependencies". Problemet är väl då att den letar efter en .jar som inte ens finns, och det ska kunna lösas genom att man väljer jdk 1.6 i båda projekten vilket jag har gjort, löste inte problemet.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om jag skulle testa Actionbarsherlock så skulle jag först prova att få igång exempelappen som ligger i zip-filen under /ActionBarSherlock-4.2.0/samples/demos/
    Då ser jag att min miljö är korrekt konfigurerad.
     
  6. Maxxan

    Maxxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nya versionen av actionbar sherlock kräver android 2.1 och inte 1.6. Så tyvärr måste du välja det om du ska använda senaste versionen.
     
  7. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag har självklart tittat på exemplet men det är ju bara att importera det till ett nytt projekt så fungerar det, tanken med det är väl att visa vad olika funktioner man kan anropa gör. Det ger mig ingen indikation på hur jag kan lösa problemet jag har.

    Med 1.6 syftade jag på JDK versionen, min minimum target version ligger på 2.2.

    Kan man utveckla en version med tabhost för alla telefoner med 2.3 och lägre och en version med "vanliga(?)" tabs + swipe för telefoner med ICS och högre?
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Absolut, du kan göra precis hur du vill, men ju mer duplicering av kod du gör desto jobbigare blir det att underhålla.
    Tipset är att försöka lägga så mycket som möjligt i ett gemensamt library-projekt och lägga så lite som möjligt i de projekt som är specifika mot olika Android-versioner.
    Om du använder samma paketnamn och samma release-nyckel så kan du ladda upp båda apk:erna till en och samma app på Play Store. Skillnaderna i manifestet gör då att rätt enhet får rätt apk.
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ah, tackar, ska i första hand försöka med ABS men annars gör jag nog så. Har du en länk som förklarar lite mer ingående hur man kan utveckla mot ett library projekt och kanske hur man släpper en app som egentligen är flera olika beroende på telefon?
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Här är ett inlägg jag skrivit om att ha 2 olika appar med samma kodbas:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=83059

    På Android Developers om Library projects:
    http://developer.android.com/tools/projects/projects-eclipse.html#SettingUpLibraryProject

    För att kunna publicera 2 apk:er för samma app så är det bara att sätta värdena i uses-sdk-taggen i AndroidManifest.xml så att de inte krockar:
    http://developer.android.com/guide/topics/manifest/uses-sdk-element.html
    Dvs. använd minSdkVersion och maxSdkVersion för att begränsa vilka enheter som ska kunna ladda ner apk:n.
     
    googleye gillar detta.
  11. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Underbart ska sätta mig in i allt till helgen, tack så mycket. Så har jag bara en sista fråga, vad är skillnaden på version code och version name?
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    http://developer.android.com/guide/topics/manifest/manifest-element.html

    versionName är en sträng som du kan sätta till vad som helst. Det används egentligen inte till något förutom att visas upp för användaren. T.ex. "1.0", men det går lika bra med "First version of my app". Fast jag tycker nog att du bör hålla dig till något vettigt :)
    versionCode är ett löpnummer som du ökar varje gång du går ut med en ny app. Enklast så börjar du med 1. Nästa version blir då 2, och nästa 3 osv. Det går att hoppa över nummer. Se bara till att nästa nummer är högre än det förra.
     
    googleye gillar detta.