Navigon och kartuppdateringar

Diskussion i 'Applikationer' startad av andekar, 26 jun 2011.

1. andekar

andekar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Om man köper Navigon med EU kartor, ingår det uppdateringar på kartorna via Fresh?

Hur ofta och hur länge kan man i så fall uppdatera utan extra kostnad?

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det finns ännu inga nya kartor att uppdatera till, ingen verkar veta ifall det ingår uppdateringar då man verkar få olika svar när man frågar. Det troligaste är att man får köpa en två-års uppdatering via fresh när de väl tillhandahåller en uppdatering.

3. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag har fört en dialog med Navigon 1st och 2nd line support (support.seNavNavigon.com) sedan i höstas om detta. Fram till årsskiftet fungerade det bra, jag fick med 2010Q1 när jag köpte appen och fick en uppdatering till 2010Q3 efter lite bök från Navigons sida. Efter årsskiftet har det dock varit tvärstopp och efter att ha lovat uppdateringar i oktober heter det numera att det kanske kommer någon gång men finns inte idag.

Jag har därför reklamerat köpet enligt Konsumentköplagen, jag anser att man kan förvänta sig att en GPS kan uppdateras med nya kartor och att en som det inte går att göra det på är felaktig. Det är säkert den bästa appen för navigering men jag har större nytta av korrekta kartor än av info om hur man parkerar när man kommer fram - i synnerhet om målet inte finns med på dom gamla kartorna...

4. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Hmmm... har kollat runt lite då och då på de större bolagens navigeringslösningar (navigon, tomtom, garmin, copilot) och får intrycket av att de inte är det minsta intresserade av att tillhandahålla en bra lösning för mobiltelefoner.
    Alla de stora har mer eller mindre gamla kartor, ofta dyra samt undermålig support.

De enda som har en aktuell och riktigt bra navigeringslösning är Nokia, men de gör inga androidlurar :(

Jag har testat många, och jag hamnar alltid på gMaps (brut) igen. Navigeringen är långt ifrån hundra, men kart- och sökfunktionen är utan dess like enl. min mening.
    När gMaps lanseras med svensk navigering och offlinekartor så kan de andra lägga ner tror jag.

5. andekar

andekar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tack för era inputs!
    Hur får man tag på senaste
    Brut?
    Vilken Google maps motsvarar det?

6. monkie79

monkie79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Här har du en länk :-D
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1007132

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hur ofta man kan uppdatera beror väl till stor del på hur ofta kartleverantören (som oftast inte är samma som GPS/GPS-programleverantören) releasar ny kartdata?

8. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om detta fortfarande är aktuellt, men Teleatlas och de andra kartleverantörerna brukar uppdatera kartmaterialet 4ggr/år ungefär.
    Sedan verkar inte programlev. vara särskilt intresserad av att uppdatera redan sålda apparater, utan lägger fokus på nya produkter.

9. Nisseaktersnurra

Nisseaktersnurra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

använder också navigon.dom använder navtec kartor som ägs av nokia.har också en nokia N8 och har nyare kartor i den än i denna.tycker Navigon fungerar suveränt men vad ska man använda den till om kartorna är från q3 2010.kartorna ändras hela tiden men inte navigons.kartorna i min N8 uppdateras ungefär 4 gånger/år..sen verkar ingen veta vad man får när man köper denna,måste finnas andra gps programmet som uppdaterar sina kartor?

10. Nisseaktersnurra

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

använder också navigon.dom använder navtec kartor som ägs av nokia.har också en nokia N8 och har nyare kartor i den än i denna.tycker Navigon fungerar suveränt men vad ska man använda den till om kartorna är från q3 2010.kartorna ändras hela tiden men inte navigons.kartorna i min N8 uppdateras ungefär 4 gånger/år..sen verkar ingen veta vad man får när man köper denna,måste finnas andra gps programm som uppdaterar sina kartor?

11. bickle

bickle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Använder Androidversionen av Navigon samma kartor som deras vanliga GPSer? Isåfall borde man väl kunna plocka över en kartfil från en sådan om den är uppdaterad?

12. Nisseaktersnurra

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

man kan kolla på denna sida/navigon/maps.finns nyare kartor än Q3.2010. GPS Underground :: Your Tracks Guide

13. rojo

rojo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har mailat Navigons support och fick detta svar:

Tack för ditt mail. Vi kan tyvärr inte svara på när din app uppdateras. Det styrs av Android, inte av oss. Men när din uppdatering kommer följer det automatiskt med aktuellare kartmaterial gratis.

En fortsatt trevlig dag!

Detta tycker jag verkar vara väldigt skumt. Är det inte Navigon själva som bestämmer när kartorna uppdateras? Man kan ju dessutom ladda ner kartorna via Fresh.

14. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Självklart är det Navigon som bestämmer men det har supporten svårt att ta till sig... Jag har flera gånger fått motsvarande nonsenssvar från dom.

15. rojo

rojo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har mailat Navigons support ett antal gånger nu för att få svar på uppdateringar. En ganska rolig disskusion enligt mig själv. Hannes på supporten blev tydligen lite trött till slut...

Jag har nu köpt Navigon Europe till min Android telefon. När jag tittar på vilken version kartorna är så står det Q3 2010 för Sverige. När kommer uppdaterade kartor att lämnas ut till Android enheter?

Tack för ditt mail. Vi kan tyvärr inte svara på när din app uppdateras. Det styrs av Android, inte av oss. Men när din uppdatering kommer följer det automatiskt med aktuellare kartmaterial gratis.

En fortsatt trevlig dag!

Det tycker jag låter väldigt märkligt. Är det verkligen så? Det går ju att ladda ner kartorna via Fresh. Borde inte nya kartor kunna skickas ut den vägen?

Tack för ditt email.

Du kontaktade angående uppdateringar av kartor för våra program i Android. Vid den här tiden så har vi inte några kartuppdateringar tillgängliga för våra Android kunder som vi har för vår Navigon GPS-kunder. Vi hoppas att denna situation kommer att förändras i framtiden.

Nu blir jag nyfiken! Varför finns det inte kartuppdateringar till Android-enheter i jämförelse med vanliga GPS-navigatorer? Är det svårare att uppdatera dessa kartor? Eller är det en affärsstrategi? Jag ser ju på er hemsida att det åtminstone finns kartor Q2 2011 till andra enheter.

Tack för ditt email.

Anledningen till att det inte finns några kartuppdateringar för Android är inte en affärsstrategi, men det är en teknisk utveckling situation. Systemet i NAVIGON GPS-enheter och Android är olika. Android är ett multi funktion systemet medan en NAVIGON GPS är i grunden en enda funktion enhet.

Med Vänliga Hälsningar,

Det förstår jag också, men det är väl egentligen bara själva appen eller programmet som är annorlunda. Påverkar det kartorna också? I grund och botten är väl kartorna ganska enkel vektorgrafik( däremot en ganska stor och komplicerad databas???). På vilket sätt förändras kartorna mellan enheterna? Jag ser ju t.ex. att för windows mobile så är det ständiga uppdateringar det är ju också en "multifunktionsenhet"?

Tack för ditt email.

Jag vet inte vad mer jag kan säga. Jag har svarat på era tidigare frågor. Vid den här tiden kartuppdateringar finns inte i vår app för Android .

Ha en trevlig helg,

Från supporten verkar man då inte få några svar. Jag funderar på att försöka häva köpet eftersom kartorna inte är uppdaterade när jag köpte appen i maj...

Berntsson gillar detta.
  16. Nisseaktersnurra

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nokias kart program ska tydligen komma till android.då kommer man kanske äntligen att kunna uppdatera kartorna regelbundet.angående navigons kart uppdatering låter skumt.finns ju q1 2011 kartor på GPS Underground :: Your Tracks Guide men inte när man använder fresh i datorn. Electric Scooter | Power Generator | Heaters | Electrical Supply | Energy at Electricpig.co. uk/2011 /07 /12 /nokia- ovi- maps-
    now- av ailable- on -android - and- ios- will- it-
    replace- google- maps/

17. Nisseaktersnurra

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

.angående navigons kart uppdatering låter skumt.finns ju q1 2011 kartor på GPS Underground :: Your Tracks Guide men inte när man använder fresh i datorn.

Last edited: 16 jul 2011