Navigon vs CoPilot - vilken är bäst?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av botze, 25 jul 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Vet att det finns trådar om Navigon resp. CoPilot men om man ställer just dessa två mot varandra - vad är för- resp nackdelarna? Jag har provat båda och måste säga att jag gillar Navigon bättre hittils, jag tycker det är snyggare (renare, mindre plottrigt), CoPilot tycker jag ser ut som ett spel för barn eller nåt. Sen stör jag ihjäl mig på den svenska rösten i CoPilot som alltid säger "längre fram" och aldrig "här" eller "nu". T.ex. "Längre fram, sväng vänster".

Men det verkar annars som att CoPilot är den populärare av de två. Vad beror detta på? Finns det fördelar med CoPilot jag missat? Ingen av dem har väl t.ex. trafikinformation?

Last edited: 25 jul 2010
  2. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Med CoPilot störde jag mig också på att rösten sa "längre fram sväng vänster/höger" där den borde säga "nu sväng vänster/höger".

CoPilot har mindre skärmyta för själva kartan. men istället mer information synlig samtidigt jämfört med Navigon. Mer inställningar iöverlag i CoPilot.

Jag gillar Navigon mer med den större kartvisningen på skärmen och att rösten säger "rätt". Jag gillar också hur tydlig Navigon är med skyltar som visar namnet på kommande avfarter osv.

3. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Navigon är mer stilrent men jag upplevde CoPilot som lättare vad gäller att navigera i menyer.

4. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Personligen gillar jag CoPilot mer, det enda jag inte gillar med den är just att den säger "längre fram" istället för "nu". Tycker den har enklare menyer, mer inställninger, bättre GUI (kan se mer om ens egen hastighet, beräknad ankomst, återstående tid, etc etc) och liknande. Sen verkar man inte kunna trycka på POIs(points of interests) på navigons karta. detta stör mig extremt mycket. I CoPilot var det bara att trycka på POIn så fick man fram en lista alternativ, t.ex navigera hit, ring hit, se hemsida och liknande. När jag trycker på skärmen med navigon visar den bara en överblick över hela min planerade rutt.

Dessutom tar CoPilot bra mycket mindre plats på internminnet på telefonen.

Last edited: 25 jul 2010
  5. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Intressant detta, vad man föredrar. Jag vill se så lite som möjligt på skärmen, förutom "nästa sväng" eller den information jag behöver för att veta vart jag ska ta vägen härnäst. Vill jag se beräknad ankomsttid o.s.v. kan jag knappa mig fram till det. Så enkelt och tydligt som möjligt, helt enkelt, så lite som distraherar körningen som möjligt. Men det kanske kan förklara varför en del, som du, föredrar CoPilot :)

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag vill egentligen ha en GPS-app som låter bli att tala om hur jag ska svänga. Räcker med att den visar på kartan hur jag ska åka. Jag är inte dummare än att jag kan läsa en karta.

7. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Det är väl bara att stänga av röstnavigering då...? Eller stänga av ljudet? Eller vill du inte ens ha "nästa sväng" -info utan bara en karta i helikopterperspektiv? I så fall är ju Google Maps som gjort för dig!

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag är döv så röstnavigeringen är avstängd redan från början:) Men det är irriterande med alla svänganvisningar som ibland kommer fel, eller när man åker på en huvudled och får veta att man ska "hålla höger".

Jag vill inte ha karta rakt uppifrån, jag föredrar 3D-kartan. Och med rutten inritad. Och offline-kartor (Google Maps kräver ju fungerande datatrafik).

9. Eizo

Eizo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fler inställningar i CoPilot. T ex kan man stänga av automatisk rotering av skärm. Visa hastighet och ankomsttid osv. Importera hastihetskameror.

Volymknappen på telefonen styr volymen på röstanvisningarna inte ringvolymen.

Har både Navigon och CoPilot men efter hard reset så installerade jag bara CoPilot.

10. HT3

HT3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Antar att detta utrryck beror på att man manuellt kan ställa in hur långt innan sväng den skall säga "längre fram"

går även att avaktivera den eller de andra svängvarningarna.
    Meny -->inställningar --> Svängvarningar

11. luttman

luttman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det lättaste man kan se skillnaden på Copilot och Navigon är ju priset. Copilot har mycket flera finesser och liknande. men vill man bara ha en simpel lätt (billig) navigator så fungerar navigon hur bra som helst

12. HT3

HT3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Copilot med nordenkartor =289:-
    Navigon med nordekartor = 549:-

Har jag missat något erbjudande?

13. luttman

luttman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

det är ju inte billigare... + det är ingen apn kostnad.

när jag köpte navigon betalade jag 25e har den hoppat upp så i pris... där ser man hur fel man kan ha

14. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Den slutsats jag drar av mina egna erfarenheter och av tråden hittills är att CoPilot är bra mycket mer funktionsspäckad, mer information, mer teknisk, medan Navigon är renare och med färre funktioner och inställningar. Vad som är bäst kanske är en smaksak? Jag gillar fortfarande Navigon bäst och har inte saknat någon inställning eller feature hittills, trodde ett tag att jag inte kunde få fram ETA men hittade det tillslut.

15. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ETA? :P

16. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Ojdå det kanske inte heter så :P Estimated Time of Arrival menade jag iaf...

17. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ahh, hur får man fram det i navigon då? :O

18. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Du trycker på informationslisten längst upp så cyklar den mellan nuvarande hastighet, återstående sträcka och beräknad ankomsttid.

19. bozzo70

bozzo70 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    One Plus 8T

MINA ENHETER

Telefon:
    One Plus 8T
    Jag har navigon i Desire har akvtiverat röstnavigering men får ingen som pratar...nån bugg eller felinställt av mig ?