Hej! I veckan så lyckades jag slipa lite på min hand under en träslöjdslektion. Skadan som åsamkades var att en 3 mm x 7 mm stor bit av min överhud vid knogen fläktes av. Tror att överhuden samt en liten bit av läderhuden gick bort. Nu kanske detta inte verkar vara något att oroa sig över, men då har jag inte berättat att det inte kommit något blod.Detta kanske inte heller låter så mycket, men under läkningen har jag märkt att såret har "torkat" och ser ut lite som en sårskorpa. Och skorpan har små 1 mm stora fläckar med vita "streck" mellan dem. Nu är jag förmodligen bara nojig, men vill gärna veta om det ens är rimligt att det kan vara nekros(vävnadsdöd) som har uppstått i såret. Better safe than sorry Kan det vara rimligt? Har tyvärr ingen bra kamera, men ska ladda upp en bild också. Tacksam för svar.
Skulle verkligen behöva en bild för att kunna avgöra. Annars Ring 1177 och berätta så får du hjälp. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
De vita stecken kan vara pga att du verkar ha fått såret över en led. Då blir det ju rörelsemån och skorpan är ju inte så flexibel som vanlig hur så det kan bli lite vita "streck" Är det skarp rodnad runt såret, är huden runt såret varmare/febrig som om det är ngn infektion kvar? Har sett vävnadsdöd flera ggr. Låter inte som om du behöver oroa dig. Men du kan ju ringa familjeläkaren på måndag och be att en sköterska tittar. 1177 kan ju ge råd men att åka till någon jour/akut är sällan vettigt när det gäller sådana enklare saker. Även om det är vävnadsdöd så betyder det ju bara att vävnaden är död. Kroppen kommer kunna läka ut detta, spec när det är så liten skada. Om du visar upp för sköterskan kan ju de avgöra om de kanske vill ta bort ngt från sårområdet för att förbättra läkningen. Att massera området kan förbättra blodcirkulation och därmed läkningen.
Tack så mycket för båda svaren! Eftersom såret råkar vara på min vänstra knoge mellan ring- och långfingret så handlar nog de vita strecken om att såret är lokerat vid dessa leder. Och nej, det finns ingen rodnad vid såret. Verkar inte heller vara infekterat. Det verkar ju hursomhelst inte vara någon fara om det är som du säger, Dweebling. (OT: Är du läkare? Verkar kunna väldigt mycket inom ämnet.)
Inte läkare men undersköterska. Jag lägger om och sköter både hälar med nekros, trycksår i sacrum och andra typer av sår. Sen har man ju sett en hel del sårläkning på barnen (två på 7år och en 9åring)
Okej :-) Frågar eftersom jag själv är mycket intresserad av att utbilda mig inom vårdväsendet när det är dags för sånt.
Det kan vara bra om en ssk/lk kan kika på såret. Det är ju svårt att berömma ett sår utan att ha sett det, men de vita strecken kan vara fibrin, och i vissa lägen vill man gärna skrapa bort detta då såret läker fel (inte inneifrån och ut), men i andra fall ska det vara kvar. De nekroser jag har sett är svarta, och det verkade du inte ha. För att understryka att det kan vara bra att låta någon kika på det är ett talessätt som vi fick lära oss under sjuksköterskeutbildningen "du kan spotta i en buk men inte nysa i en led", dvs leder vill man helt klart inte få in något främmande i (dom är sterila och snorjobbiga att bekämpa ev infektioner i) Sent from Me to you using Tapatalk