Visst är det möjligt att det aldrig kommer bli så. Men för mig duger det inte att läsa om den fantastiska nya säsongen av den senaste högbudgetserien (svårt att undvika om man spenderar mycket tid på internet) och sen behöva vänta tills något kabelbolag/streamingtjänst (som jag kanske inte har tillgång till) köper rättigheterna i Sverige. HBO har något riktigt bra på G, att det finns tillgängligt nästan direkt, och appen kommer förhoppningsvis förbättras.
Och jag tycker inte det är acceptabelt att jag inte ska kunna streama en så gammal serie som The Adventures of Young Indiana Jones. Är en 22 år gammal serie fortfarande en het potatis i rättighetsvärlden?
Det är inte alls så att jag känner att jag har någon sorts
rättighet att kolla på nya och gamla serier. Men så länge det är så pass enkelt att lösa det illegalt på ett mycket enklare sätt än att betala för det, så kommer jag fortsätta göra det. Blir det för jobbigt att piratkopiera samtidigt som det är för krångligt legalt så skiter jag helt enkelt i att kolla.

Men jag tror det skulle vara bättre både för kunderna och produktionsbolagen om det blev enklare att betala för materialet. I min umgängeskrets har Spotify i princip utrotat den illegala musiknedladdningen.
Har ett aktuellt exempel där Netflix fallerade helt. Nyss hemkommen från ett par veckor utomlands där internet aldrig gick snabbare än 20Kb/s. Min platta var fylld med filmer synkade från Plex som fungerade utmärkt. Den månaden var Netflix ganska värdelöst.
Jag bryr mig inte om hur svårt det är med rättigheter i olika regioner, det är inget jag kan påverka. Vill bara ha material att titta på, betalt för eller inte.
Click to expand...