Newbie-fråga angående root [HTC Hero]

Diskussion i 'Hero' startad av lusse, 1 jun 2010.

1. lusse

lusse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej allihop

Jag vet att all information finns att finna om man söker länge nog men då jag är lite överbokad och jobbar för fullt så hinner jag inte söka och hoppas på en vänlig själ som kan besvara några få simpla frågor angående "rooting" :)

Vilka nackdelar finns det att roota HTC heron? finns det nån funktionalitet som blir sämre på något sätt?

Det finns otroligt många olika roms, hur ska man avgöra vad som är mest lämpligast till sin Htc hero?

Det jag hunnit läsa runt lite säger iaf att rootade Heros beter sig bättre än officiella i.o.m att rommen är "renare". Stämmer detta?

Finns det nån bra rom som har sense? jag råkar gilla det :P

Tack så hemskt mycket på förhand till den som orkar besvara dessa frågor :)

2. SmurfPower

SmurfPower Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej och välkommen.

Nackdelen att roota telefonen är att garantin försvinner. ganska självklart.
    Annars om du frågar runt så tror jag inte att det är så stora nackdelar, kanske några buggar som ställer till det här och där(MMS och ljud över bluetooth som strular på många ROMS)

Att hitta ROM är inte det lättaste, jag sökta diverse forum och läste kommentarer i drygt en månad innan jag bestämde mig. Det är bara att göra detsamma. Beror på lite vad man är ute efter. Vill man ha HTCs sense UI? Eller vill man ha vanilla android?
    Vilket stämmer och att vissa ROMar är "renare", men andra är tvärtom, kommer med massor med extra appar från start. Bara att välja ;)

BeHero+ eller Cronos är bra ROMar med Sense(tycker jag).

3. wdrsn

wdrsn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 pro
    Jag kört min min hero rootad bra länge, men en dag gav touchen upp på en del av skärmen. Det jag gjorde då var att återställa den till orginalromen och lämnade sedan in den på Media Markt där jag hade köpt den. Fem dagar senare fick jag ett SMS om att telefonen var lagad, så inte försvann min garanti inte :)

4. Ricard

Ricard Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det inte relativt enkelt för service-teknikerna att se att telefonen varit rootad då?

5. avindal

avindal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nej, det går inte att se eftersom man återställer den 100% med SPL osv.

6. lusse

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men om vi bortser från det faktum att en tekniker kan och inte kan se om telefonen varit rootad. Kan någon besvara frågorna som jag ställde ovan? :)

Undrar även vad som händer med applikationer som jag betalat för. Bara att ta hem de igen?

7. boe

boe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Applikationer du köper är kopplade till ditt google-konto så de är bara att ladda ner igen. Har ingen egen erfarenhet av det men det ska vara så, någon annan kanske kan bekräfta.

Vilken rom som är "bäst" går egentligen inte att säga då olika romar fungerar olika bra från lur till lur. Så det får man nästan prova sig fram till. Till exempel fungerar villain-romarna inte alls bra på min medan andra älskar den.

Har läst om många som rootad sin lur och sedan återställt den och skickat iväg den på lagning så jag ser ingen nackdel med att roota.

8. lusse

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vad rekommenderar ni för app för att köra backup inför rootandet?

9. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    mybackup duger fint.

10. lusse

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rom utvecklarna har verkligen gjort mirakel i det här. Det är nästan "next next next". Men finns det mycket egenpill man måste göra? verkar som att det finns lite "öppna den här filen, ändra det där, kopiera in den nånstans i telefonen" osv