Nexus 10 eller Ipad 4

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av frenil941, 8 nov 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. frenil941

frenil941 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ska köpa min första surfplatta och står och väljer mellan Ipad 4 eller nexus 10.

Jag vet verkligen inte vad jag ska välja då priset är detsamma (5200kr).

Detta är hur jag resonerat hittills.

Nexus 10:

+ öppen och anpassbar och hdmi + usb
    - Mindre apputbud

Ipad 4:
    + Bra med appar
    - Mindre anpassningsbar, ingen hdmi eller usb

Samtidigt så tänker jag på vad jag ska ha för nytta av widgets, man är ju alltid i apparna. Nexus har 16:9 medan ipaden 4:3. Nexus blir bättre för film och Ipaden bättre för webben.

Vad tycker ni, jag kan fan inte bestämma mig ;) Kan tillägga att jag har en Samsung galaxy s3. Vet inte om det kanske ställer till det om man helt plötsligt kommer med iOS.

Last edited: 8 nov 2012
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad menar du med att det är skillnader i apputbud? Antalet appar på Play Store och App Store är lika många. Det du ska titta på är vilka appar som finns till respektive plattform som du är intresserad av och behöver. Saknas det några på den ena plattformen så lutar det så klart åt den andra. Totala antalet är helt ointressant.

Jag har en Nexus 7 och en iPad 2 och widgets gör en stor skillnad när det gäller att hålla kolla på flera saker samtidigt snabbt få koll på läget. Jag har kalender, todo-lista och mail framme samtidigt och kan utifrån mina widgets se vad jag ska göra här näst. På iPad:en så måste jag öppna varje app och verkligen kolla, stänga ner och sedan öppna nästa app. Notifieringssystemet i iOS är otroligt uselt så det är i princip oanvändbart jämfört med Android där mycket av mitt arbete utgår från notifieringar jag får.

3. frenil941

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Okej, jag förstår. Med apparna tänkte jag på att med nexus 7 går ju uppskalade telefonappar bra. Men det gör det inte med en 10" då det lär se hemskt ut.

Så du rekommenderar android i detta fallet nexus 10 över ipad?

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Skaffa dig en Nexus 10. Den verkar iaf intressant.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

5. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag skulle med slå ett slag för Nexus 10. En liten varning dock, läste en recession här tidigare där det märkte att den enorma upplösningen ställde till det lite. Nexus 10 har nästan dubbla upplösningen mot närmsta konkurrenten och även om Android är bra på att skala appar, så blev en del lite knasigt. Skulle väl tro att de flesta seriösa utvecklare lär lösa problemet, men det kommer tyvärr inte ske på dag 1.

Men trots det hindret, så tycker jag ändå att Nexus 10 är den vassaste plattan idag! :D

edit
    Uppskalade appar på Android ser faktiskt riktigt bra ut, även på 10". Kan bli lite mycket "tomrum" men grafiken blir sällan pixlig.

6. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Det kommer ju mer och mer tablet anpassade apps hela tiden... likadant på iOS sidan. Man måste ju börja nånstanns! :) Det är inte många uppskalade apps jag har så :)

7. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag har varit en s k "apple-fanboy" i många år tills jag tröttnade på iOS helt när 6an blev officiell. Gick och köpte mig en Samsung Galaxy S3 efter att jag knappt rört Android.

Ångrar mig inte en sekund, det enda jag ångrar är att jag inte "gick över" tidigare. Jag har fortfarande kvar min iPad men sneglar med stora ögon mot Nexus 10. Lär sälja iPaden och köpa Nexus 10.

Enda som fått mig att tveka är just anpassningen av appar, men som många säger. Det kommer och någonstans finns alltid en början. Jag är övertygad om att apparna kommer bli mer och mer anpassade för surfplattor och speciellt Nexus 10, självklart vill Google m fl ta marknad av Apple.

Det finns klart mer anpassade appar för iPad, men man får sitta i iOS 6 som är så jävla ospännande + att det är låst verkstad.

Nexus 10 känns som det enda valet, iaf för mig...

8. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

9. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag kommer köpa ipad 4 3G när den väl släpps, har haft en Galaxy tab 10,1 som jag är måttligt nöjd med efter att testat min systers ipad 2a. Jag vet att Nexus 10 kör vanilla android men som du skriver så förstår jag inte heller vad jag ska ha widgets till på en surfplatta.

Det du ska fråga dig är vad du ska använda surfplattan till, för tex barnspel finns det masssor till ipad medans android ligger lite efter, ska du hålla på och fjärrstyra, flytta filer via surfplattan skulle jag tagit android. Det blir även billigare att enbart köpa appar från en miljö.

Du ska köpa Wifi only på ipaden?

"Gick och köpte mig en Samsung Galaxy S3 efter att jag knappt rört Android."
    Rört iOS menar du? ;)

Apparna kanske kommer uppdateras men det kommer ta låååång tid innan dom är lika snygga som dom är på ipad.

10. frenil941

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är en android fanboy rakt igenom. Men när det kommer till plattor är jag osäker.

Vad gör mig osäker på nexusen då?

- 300 ppi känns så jäkla overkill, varför så många pixlar? Ögat kan ju inte se pixlar på ipadens retina, så varför dra in ännu fler? Segar bara ner nexusen.

- Många appar finns till ios och inte till android. De appar som släpps, släpps nästan i alla fall till ios tidigare.

- formatet på ipad verkar bättre för surf. Upprät blir ju nexus för smal, och i lanskapsläge blir den ju för låg...Ipaden är mer kompakt på något sätt.

11. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    300ppi overkill? Är det nåt Apple tutat i dig? Klart man ser skillnad.

Har du några exempel på såna appar?

Jag har svårt att tänka mig att en 10" platta med den upplösningen skulle vara för smal stående, men det här är väl en smaksak antar jag.

12. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Men nu är det ju så att Nexus 10 är den kraftfullaste android enheten på marknaden och ingen kommer göra appar som inte kommer kunna köra fint på den. Samma gäller iPad 4.

Att jämföra prestanda mellan enheter med olika OS är meningslöst.

13. frenil941

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nej. Men har hört det i stort sett alla reviews att det hade räckt med att matcha ipads upplösning, inte göra den så mycket bättre. Men det kanske är större skillnad än man tror.

Blir så osäker när i stort sett 99% av alla som känt på nexusen säger att den är bra på alla sätt men om man har pengarna ska man gå på ipaden istället. Nu när det bara skiljer 100 kr känns det som ipaden blir ett självklart val. Dock lite osäker på ios, när man alltid haft android och har sgs3 som telefon.

14. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Eftersom de flesta spel finns för båda plattformarna, kommer samma spel att antingen se bättre ut eller flyta bättre på en iPad 4 än på en Nexus 10.

15. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Kan du peka på något spel som det är på detta sättet?
    Dessutom är det ju så att ingen gör ett spel för en platta på android så det skulle sett sämre ut vilket fall som eftersom man vill att det ska fungera på en så stor marknad som möjligt.

Kan köra alla spel idag på min Nexus 7 och en Nexus 10 är bra mycket mer kraftfull än så.

Detta är även bara siffror på GPU Nexus 10 CPU ska vara väldigt kraftfull då det är den första med A15 arkitekturen som enligt ARM är framtiden.

Denna sida ger dessutom andra resultat
    http://www.anandtech.com/show/6425/google-nexus-4-and-nexus-10-review

Last edited: 9 nov 2012
  16. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

iPad 4 var inte med i några av de benchmarks som du länkade till, däremot var iPhone 5 med, som är betydligt långsammare än iPad 4.

Om du kikar på GLBenchmark 2.5 - Egypt HD, så är det ett verkligt test, ett "spel" där både GPU och CPU maxas.

Även om plattan är bäst idag och kan köra alla spel fullt ut, så kommer det inte att vara så i morgon.
    Eftersom iPad 4 är dubbelt så snabb, kommer den att vara mer framtidssäker, då man förmodligen kommer att äga plattan i mer än ett år.

17. twk99

twk99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Håller med! Ipads är bra, väldigt bra, men de börjar bli tråkiga, enligt mig. Med en Androidplatta, speciellt en Nexus-platta, kan du göra mer och roligare saker. Jag har själv en Nexus 7 och det går att göra fantastiska saker med programvaran, som inte går att göra med Ipad.

18. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Du får köpa precis vilken tablet du vill. Tror båda är framtidssäkra.
    Tror även det saknas lite optimistring i nexus 10. Tycker inte man kan säga något om performance på en tablet som kör olika os om man tittar på denna typ av resultat.

Tycker man ska kolla på appar som man vill köra och om dem finns/är bra på de olika plattformarna. Samt vilken browser man vill ha.

Du har rätt om att ipad 4 inte var med men om man kollar i din länk så fan iphone 5 med i de jämförelserna och där vann iphone 5 över nexus 10 i de flesta testerna vilket betyder att något har ändrats.

Lyssna gärna på deras podcast också speciellt när dem pratar om nexus 10.
    http://www.anandtech.com/show/6438/the-anandtech-podcast-episode-9
    Fanns dock ingen jämförelse med ipad 4 i den var mest intressant att lyssna på.

Finns det ens något svenskt pris på Nexus 10. För dollar priset är ju väldigt lågt 349 dollar om jag inte mins fel.

Last edited: 9 nov 2012
  19. twk99

twk99 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag tror inte att de kommer att se hemska ut, men vi får se! :)

20. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det är inget som har ändrats, det är bara olika delar de testar.
    Om du klickar vidare ett steg i länken du skickade, till GPU-delen, så dyker samma siffror upp där som i länken jag postade.

Första delen som du postade är ren CPU-prestanda, där använder de olika benchmarks som körs i webbläsaren.
    Nexus 10 fick bra resultat i syntetiska JavaScript-test (Google Octane och Mozilla Kraken) medans iPad 4 fick bättre betyg i Browsermark som är ett mer "riktigt" test som mäter verklig prestanda i webbläsaren.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.