Nexus 10 VS Sony Xperia Tablet Z?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Snowman, 18 okt 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej,

Jag funderar på Nexus 10 eller Sony Xperia Tablet Z.

Plattan ska användas för att läsa böcker/serietidningar och slösurfa på. Det är viktigt att man får så bra bild som möjligt utan att behöva zooma och ha sig när man läser ex serietidningar.

Vad jag förstår så skiljer sig upplösningen sig en del mellan dessa två plattor där Nexus har högre men så har Sony bättre färger. Sony verkar dessutom ha en mer dämpad bakgrundsbelysning vilket kanske gör det lättare för ögonen?

Frågan är om Nexusens höga upplösning ändå kommer gör det märkbart lättare att läsa mindre text(som det ofta är i serietidningar)?

Fördelen med Sony är att den har SDkortläsare men så kostar också plattan merän vad Nexus 10 32 GB gör.

Jag har inte känt på produkterna men jag får bilden av att Sony plattan är mycket lättare och skönare att hantera.

Stämmer det att man nu kan köra Google Android stock utan att förlora garantin på Sonyn??

Vad säger ni? Kanske någon har provat dem båda och kan ge något råd?

Last edited: 18 okt 2013
  2. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Hade tagit Tablet Z. Läs gärna swedroids recension:
    https://swedroid.se/recensioner/tablets/sony-xperia-tablet-z-recension/

"Då vi på redaktionen summerar våra intryck efter en dryg månad med Sony Xperia Tablet Z, då vi väger in både dess styrkor och svagheter, så kan vi enhälligt och utan att tveka en sekund säga att det här i våra ögon är den bästa androidplattan på marknaden just nu. Tablet Z har det mesta som vi söker efter i en androidplatta och vi har hunnit blivit riktigt såta vänner under testperioden."

3. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo jag läste den och det var egentligen den som fick mig att vända om. Har annars inte gillat SE:s produkter, däremot Sony gör oftast väldigt bra produkter.

Är är dock lite kluven över upplösningen, det är ju ingen liten skillnad och det är viktigt att det är bra skärpa(för serietidningar).

4. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Nexus 10 är inte värd att köpa idag.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk

5. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nej så är det ju, de ska gå ut med den nya den 24(kommande Torsdag) sägs det och den hamnar troligen på samma pris som dagens.

Frågan är bara vad de kan göra som är bättre, Nexus ligger trotts allt väldigt bra till det jämfört med andra enheter.

En sak jag undrar dock. Kommer nya Nexus vara tillgänglig när de presenterar den eller kommer det ta någon veckan innan den släpps till folket? Och är det verkligen så att Nexus 10 aldrig släppts i Sverige utan företag som säljer har importerat dem speciellt? Betyder detta isåfall att de kommer vara tillgängliga även i Sverige strax efter lanseringen?

6. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag vet inte om jag håller med swedroids syn på N10 vs Tablet Z. Batteritiden, upplösningen är ju betydligt bättre i N10. Sen får man såklart uppdateringar på löpande band med N10.Vad jag läst så har N10 varit lite snabbare än Tablet Z också. Fördelen med Tablet Z är damm och vattenskyddet. Tablet Z är smidigare i vikt osv, men jag har (nu kanske jag är annorlunda) inte gillat när plattor vägt för lite.

Minns när jag hade iPad 3 och tyckte att den var för lätt. Lite motstånd att hålla i gör det enklare att hantera den tycker jag när det är en såpass stor pryl. Samma sak med storleken på den. Men jag kanske är den enda som tycker såhär.

N10 har aldrig officiellt släppts i Sverige utan bara funnits via gråimport av olika företag eller privatpersoner som varit över i staterna t ex. Det gör ju att priset varit mer än vad Google själva tar.

Jag skulle bli mycket förvånad om nya Nexus 10 som antagligen släpps nu på Måndag släpps i Sverige. Google har inte antytt något om att vi i Sverige ska få Play Butiken. Den nya Nexus 10 lär väl finnas via gråimport som tidigare, men var beredd både på att priset kommer vara dyrare och väntetiden längre.

Köpa en N10 idag tycker jag fortfarande är värt det. Du kan få en fin begagnad för 2500kr och du hittar inte en bättre surfplatta för dom pengarna. Den står sig fortfarande riktigt bra mot konkurrenterna. Du ska ju bara ha den till att läsa och slösurfa som du säger, då räcker dagens N10 gott och väl. N10 upplösning är ju en klar fördel för dig då med jämfört med Tablet Z. Varför ska man köpa den grymmaste och en riktigt dyr platta när man inte kommer använda det? Ska du bara läsa lite och surfa så räcker ju som sagt N10 gott och väl.

Last edited: 19 okt 2013
  7. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för svaret. Jag har faktiskt nu haft möjlighet att testa Tablet Z och det är helt klart en speciell känsla att lyfta en platta som är så tunn och relativt lätt. Jag skulle dock tro att den på gå gränsen för tunn för sitt eget bästa efter som man lätt kan framkalla backbleeding på skärmen om man klämmer lite på den.

Serietidningar ser helt okay, skärpan är inte super men merän tillräklig. Om högre upplösning gör seritidningar skarpare vet jag inte. Man får tänka på att dessa format är inte alltid sparade i absolut högsta kvalité.

Det jag gillar med Sonys platta är :

+ Hyffsad upplösning
    + Extremt tunn
    + Kvalitéts känsla
    + Vikten är väldigt låg men man är ändå inte nere på en vikt så att man kan hålla den fritt framför sig i luften 1 timme som med ex Nexus 7.
    + Fina färger
    + Fin design
    + Smart högtalare design
    + SD kort, ett stort plus efter som jag troligen kan nöja mig med 16GB men jag vill ha möjligheten att bygga ut om det behövs. Förvisso kostar Nexus 10 32 GB mindre än denna så hade inte SD kort funnits på Sonyn hade det inte ens varit intressant.

- Jag hade föredraget Google Vanilla
    - Priset är aningen högt, runt 3000 kr hade kännts bättre
    - Batteriet sägs vara sådär, ska tydligen ta 5 timmar att ladda med orginal laddare
    - Små luckor till allt som måste öppnas för att komma åt ex USB/Laddning
    - Skärmen känns lite skör när man kan tvinga fram backbleeding ganska lätt
    - Inte så lätt att man kan hålla den framför sig i en hand någon längre stund

Tyvärr håller jag inte med dig om vikten. Hade det funnits en 10" platta som inte vägde merän ett kollegieblock så hade det varit värt flera 1000 lappar till för mig.

Att tyngre saker inger kvalitéts känsla kan jag delvis hålla med om men det är något speciellt när man kommer åt något extremt tunt och lätt. Jag hade en SonyEricsson mobiltelefon en gång i tiden som var lika tjock som ett CD fördral(vilket var speciellt på den tiden) men den ingav ändå hög kvalitetskänsla och var helt klart bland de bättre telefoner jag haft.

Jag håller dock med om att man ska absolut inte köpa mer än vad man behöver. Mitt mål från början var någonstans runt 3000 kr efter som jag vet inte hur mycket plattan blir använd. En Nexus 10 med 16 GB kostar strax över 3000 kr men det går inte att bygga ut minnet och det är inte omöjligt att man slår i taket. 32 GB versionen kostar 4000 kr vilket är väldigt nära vad Sony Z kostar men så har Sony plattan bara 16 GB dock utbyggbart vid behov.

Självklart får jag se vad som presenteras nästa vecka från Nexus men jag ser inte helt vad de skulle kunna tänkas lansera som är så mycket bättre vad de redan har. Snabbare CPU kanske? Men det känns inte som ett behov, Tunnar? Troligen inte efter som det verkar aldrig ha varit ett mål för Google produkter.

Men det ska bli intressant att se.

Det jag funderar över är ju att om man väntar på Nexus 10 och den visar sig vara något så kan jag tänka mig att man får ändå vänta några månader innan man har den i handen och priset kommer troligen vara ett steg över dagens priser så kanske 4300 kr för 32 GB versionen eller något i den stilen. Vi har ju sett hur det varit ned Nexus 7 där priset ökat något vid lansering för att sedan gå ner.

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Om jag inte minns fel så låg N10 på 5000kr när den kom till Sverige igenom gråimport. Som du skriver, du får ju en N10 32GB billigare än vad du får en Tablet Z för.

Köper du dessutom en begagnad så kommer du mycket billigt undan. Sålänge det är en som är i bra skick så ser jag inte personligen något fel med att köpa en begagnad.

Dessutom fina färger och hyfsad upplösning som du skriver om Tablet Z. N10 är ju fantastisk på det, har inte läst något annat. Bara lovord om dess upplösning.

Jag ska ju inte bestämma åt dig, men hade som sagt tagit N10 före Tablet Z. Vanilla, priset och upplösningen är avgörande för mig i detta fallet.

Gör väl inget om du väntar tills nya N10 kommer heller. Jag kan nästan lova att den inte kommer släppas officiellt i Sverige och den kommer vara dyr via gråimport. Men oavsett så kommer folk sälja av sina N10 1 Genaration ändå så du lär kunna göra ett bra klipp då.

Snowman gillar detta.
  9. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jämförde en IPad 2 och Sony Tablet Z när det gäller serietidningar och konstigt nog så ser man inte skärpa förbättring upp till Sony Tablet Z. Däremot har IPad en väldigt skärande vit färg på sin platta medan Sony plattan är mer gul och skönare för ögonen att läsa på.

Färgåtergivningen känndes dessutom mycket naturligare på Tablet Z, där såg det nästan ut som att serietidningen var utskriven.

Man kan ställa ner ljusstrykan på IPaden men då blir färgerna ännu mer urtvättade.

Vad jag vill komma till är att även om Nexus 10 bör ha bättre skärpa så är jag högst tveksam till att man verkligen ser skillnaden.

10. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag hade ju testat det först innan jag tagit till ord som bör, tveksamt osv. Fråga någon här i forumet som har Nexus 10 om dom kan ta screenshots och jämför med Tablet Z annars.

Jag har aldrig haft en Nexus 10 i handen, men vad jag läst och sett i recensioner så är skärmen verkligen outstandning.

11. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo first hand experience är det bästa men inte alltid möjligt. Särskilt inte med en produkt som NEXUS 10 som egentligen inte säljs i Sverige.

De testar jag sett på Nexus 10 vs IPAD 4 VS Sony Tablet Z så har man sagt att skärmen på Nexus 10 har extrem upplösning men att färgerna inte är något vidare.

När jag jämför IPAD 2 och Sony Tablet Z så är det stor skillnad på färgerna kan man ju säga, IPAD 2 ligger ljus år efter men det är kanske inte så konstigt med tanke på hur gammal den enheten är idag.

Som du säger, en sida vid sida jämförelse hade varit väldigt intressant men det blir troligen svårt att få.

Marooned gillar detta.
  12. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Tryckte fel knapp så du fick ett tack där...

Men YouTube? Måste vara någon som gör en jämförelse mellan N10 och Tablet Z.

Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk

13. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.