Tips: Nexus 4 eller i9305

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Berg82, 9 jul 2013.

  1. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har båda nämna telefonerna men ska bara behålla en. Känns som det svåraste valet någonsin. Tips?
     
  2. bjajjull

    bjajjull Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Känns som det lättaste valet någonsin, Nexus 4.
     
  3. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Jag skulle valt E960.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  4. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga N4.

    Här är min story:

    Har haft nexus 4 sen december, och förlängde mitt abonnemang häromveckan och fick då med en S4.

    Jag gillade batteritiden, den bättre och snabbare kameran och högtalarvolymen på s4. I några dagar var jag 90% säker på att jag skulle behålla den och sälja nexusen.

    Men jag märkte hur jag började störa mig smått på saker:

    Fysisk hemknapp är långsammare, det blir liksom ett stopp i flödet när man tvingas trycka ner en knapp, särskilt om man vill växla till recent apps, inte smidigt.
    Flera gånger när jag lyfte fingret från hemknappen var det lätt att råka komma åt ikonen för appdrawern.

    Vissa gånger jag tryckte på hemknappen fick jag upp recent apps, trots att det inte var ett långtryck, irriterande.

    Kapacitiv meny och back-knapp: Dessa är lätta att råka komma åt av misstag när man vilar fingarna på kanterna när man t.ex. tittar på youtubeklipp, där föredrar jag nexusens "döda" yta under skärmen.

    Touchwiz vs vanilla: behöver jag gå in på detaljer?

    När jag nådde ca 5% batteri så minskade ljusstyrkan i skärmen rejält, till en sån grad att man inte kan se något på skärmen om det är soligt ute.
    Letade efter inställningar där detta skulle gå att stänga av, hittade inget.

    Googlade när jag kom hem, hittade flera som klagade på det men ingen lösning.

    Skärmen kändes i överlag väldigt responsiv, men jag märkte flera gånger hur jag kunde skriva snabbt med swiftkey och sen upptäcka att vissa tryck inte registrerats över huvud taget, irriterande.

    Trots dessa brister så funderade jag på att behålla den på grund av batteritiden där jag tycker den slår nexus 4 ganska lätt.

    Efter 6 dagars provkörning så plockade jag upp nexusen och höll bredvid s4, tryckte på powerknappen (känns betydligt bättre på N4) och navigerade runt lite i gränssnittet. WOW, pappa är hemma igen.

    Tänkte i en sekund:
    Behåller jag S4 så är jag bunden att avbetala den i 24 månader, kommer jag kunna behålla den i 24 månader och vara nöjd? Nej, i helvete heller.

    På nolltid gick det upp för mig vad jag skulle göra, jag fabriksåterställde S4, lade ner den i kartongen och returnerade den samma dag, hade egentligen fått provköra den i en vecka till, men det behövdes inte. Jag behåller min Nexus 4 i väntan på Nexus 5.
     
    Last edited: 9 jul 2013
    KingLouie och kalleboston gillar detta.
  5. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok tack för era svar. Tror nog det blir Nexus 4:an som blir kvar. Det enda som gör att jag är osäker just nu är att jag inte har något trådar headset där micen fungerar bra. Headsetet fungerar bra med s3:an men med 4:an så klagar den man pratar med om dålig kvalitet. Någon med ett headset där ni vet micen funkar utmärkt med Nexus 4:an?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  6. Heek

    Heek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är du medveten att du frågar i Nexus 4-sektionen på Swedroid? ;) Min röst faller på Nexusen!
     
  7. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Absolut, samma fråga är ställd i i9305 sektionen :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  8. Heek

    Heek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nexusen är betydligt rappare och kommer få uppdateringar längre också. Gillar du dock att byta ditt batteri till det större och/eller större minne och S-AMOLED-skärm så kör på Samsungen :) Jag skulle dock valt Nexus 4 alla dagar i veckan mot I9305 :)
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle också välja Nexus. Beställde nämligen en i förrgår. Ankommer imorgon
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Hade en N4 och bytte till en S4. Har inte ångrat det valet. Personligen tycker jag S4 är den bättre av dom 2. Hade en del problem med N4 som kanske påverkar mig. N4 var helt klart den snabbare av dom men S4 är absolut inte långsam, tycker på något sätt S4 är stabilare än N4 men kan inte riktigt beskriva hur. Min N4 låste sig titt som tätt med svart skärm som följd, hände ett par ggr i veckan och det löste sig inte med fabriksåterställning. Hade även en del strul med BT, olika ljud vid varje inkommande samtal och allmänt sämre ljudkvalite. Även batteritiden är mycket bättre på S4 enl mina personliga erfarenheter och även mottagningen var sämre än på S4. Kanske var mitt exemplar som inte var ok.


    Skickat från Tapatalk 2
     
  11. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Instämmer med hyllningskören. Fin telefon, rapp som f-n, problemfritt barn. Och fy satan vad kolla bara på priset och vad du egentligen får för 3 laxar. Har testat den mot min brors SGS3 visserligen å personligen tycker jag den sopade banan med den. Touchwiz å lite seg med när man bläddrade i menyerna. Så uppfattade iaf jag.

    Ge den en chans, för du får en skitbra lur för de pengarna.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  12. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Självklart borde du välja Nexus 4. S3lte är skräp
     
  13. Heek

    Heek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skräp är den ju inte, men Nexus 4 sopar banan med den helt klart ;)


    - Tapatalked -
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    själv har jag en note 2 som jag avgudar 7 resor mer än min nexus 4... den är bttre på precis allt imo. Dock så ligger ju uppdateringarna kvar på 4.1.2 och eg är det ingen big deal men ändå stör man sig på uppdateringsfrekvensen precis som man gjorde förr.

    Jag kommer säkerligen gå tillbaka till nexus när femman kommer det är ett så jävla mycket mer problemfritt ägande. Om nu nexus kunde få lite bättre kamera så vore jag mycket nöjd :)
     
  15. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Insåg nu att i9305 inte är S4 (i9505), utan Sgs3 LTE. Så min lilla recension tidigare i tråden var helt onödig.
    Men valet borde kännas klarare, i9305 har sämre batteritid än n4. Enda fördelen där är kameran som är snabbare.

    Jag brukar avråda från att köpa lte modellen av ett flaggskepp (både s2 och s3) och istället satsa på standard flaggskeppet som sålt bättre, uppdateras snabbare, har bättre batteritid och många fler custom roms.
     
  16. Droid79

    Droid79 Guest

    Det går inte att jämföra en Nexus 4 mot en S4. Det finns inte någonting i hela världen som kan tala för en S4 som kostar minst 2000kr mer än en N4.
     
  17. lolbazor

    lolbazor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 681
    Mottagna gillanden:
    244

    MINA ENHETER

    Det var det jag drev om med mitt svar, men TS verkade inte hajja :P

    Varför inte skriva SGS3 4g?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  18. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad var det TS inte haja? :)

    Det finns flera versioner av SGS3 4g. Jag ville ni skulle förstå att det var i9305 det handlade om. När det gäller Nexus 4 finns det bara en variant. Därför bör det vara rimligt att kalla den för just Nexus 4.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 11 jul 2013
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nexus 4 är en jävligt nice telefon. Skaffade min för någon dag sedan. Riktigt bra kvalité

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4. Eventuella stavfel kan förekomma
     
  20. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag lägger min röst på Nexus 4. Vanligtvis brukar jag vara trött på min telefon efter 6 månader och spana på en ny telefon. Men med den långa livslängden är det fortfarande en spännande telefon tycker jag.

    Jag är faktiskt inte helt säker på om jag kommer att köpa kommande Nexus då jag fortfarande är väldigt nöjd med min nuvarande. Om jag nu köpet en ny kommer det att bero på att jag gillar nya prylar bara.

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~