Nexus 5 eller LG G2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av JUIZEF, 7 nov 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. JUIZEF

JUIZEF Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är det dags att byta upp sig från sin gamla Galaxy S till något bättre, har dock ett väldigt stort dilemma. Det står emellan Googles nya Nexus 5 eller LG's G2:a och har i skrivande stund förhandsbokat nexusen men börjar nästan ångra mig, verkar som G2 är en bättre mobil medans nexusen stoltserar med KitKat 4.4.

Hoppas att någon av er kan sätta ner foten och berätta vad som är bäst för mig för jag vet ärligt talat inte längreo_O

/Mvh: Josef

2. inact_0032

inact_0032 Guest

Har inte någon av dem så kan egentligen inte uttala mig men en Nexus är alltid en Nexus ;)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

3. Pienso

Pienso Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Fråga är vad du ute efter? Vad ska du ha mobilen till?

4. Paul

Paul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Jag står själv där, men det enda svaret är att du måste välja den telefon som har det som är viktigast för dig. Batteritid och större skärm? Ren android och lite bättre materialval? Jag har kommit fram till att batteritid är det viktigaste för mig, så jag går antagligen på en G2. Kanske väntar på en HTC M8 eftersom jag inte har bråttom, men å andra sidan finns det inget som säger att den skulle ha bra batteritid.

5. AKERSKUUUG

AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Utifrån vad jag läst om de båda telefonerna så skulle jag nog säga LG G2, eftersom det svenska (rek)priset för Nexus 5 är ungefär detsamma som för G2, medan det i "Play Store-länder" är betydligt lägre. LG och Google har förståeligt nog behövt göra en del tradeoffs för att kunna lägga priset för Nexus 5 på $349 i USA, och jag skulle säga att just mjukvaruuppdateringarna tycks vara en av få anledningar till att köpa den i Sverige.

Android är dessutom såpass bra idag att jag inte känner samma uppdateringshets som jag gjorde tidigare, även om det förstås fortfarande är trevligt att få snabba uppdateringar. Sitter på 4.2 på min Xperia Z1 och kan inte påstå att jag saknar något.

Hade vi varit i USA hade jag sannolikt rekommenderat N5, eftersom den är såpass mycket billigare än G2 där, men med tanke på hur nöjda mina bekanta som har köpt G2 är så tror jag inte att den kan bli särskilt fel.

Om du har möjlighet att hålla ut ett tag till så är Swedroids recension av Nexus 5 på väg, och jag har en känsla av att telefonen kommer jämföras en hel del med just LG G2.

6. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    LG G2 ska jag själv köpa nästa vecka. Skulle jag tröttna på stock slänger jag bara in CyanogenMod 10.2 eller om 11 har hunnit komma ut då.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

7. Angshed

Angshed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ett tips, om du inte tänker ha skal på den, köp då den vita. Baksidan på den svarta är en riktig fingeravtrycksmagnet, det ser ganska motbjudande ut om man inte torkar av den ett par gånger om dagen.

8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag fick min telefon idag. :) Jag har beställt ett skal som borde komma vilken dag som helst.

9. Angshed

Angshed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ah, perfekt. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

10. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Aha, bra tips. Men vill ha telefon svart denna gång. Jag valde vitt flip case istället (skal).

11. Allecc

Allecc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lånar tråden lite då jag har precis samma fråga.

Har varit helt inställd på att skaffa Nexus men det visar sig att priset inte är så bra som jag trodde. Jag behöver ändå teckna nytt abonnemang så jag tittar på tre.se då jag varit nöjd med dem i flera år + dem verkar ha bäst priser. Man får en LG G2 (eller en HTC 1, men inte lika intressant) för samma pris som Nexus.

G2:an är ju bättre på all hårdvara. Är det värt att köra på Nexus bara för att få kitkat/slippa LGs UI och få snabba uppdateringar?

Är egentligen inte så noga med att kunna ha det senaste men blev intresserad när google presenterade alla sina nya funktioner i Google+, Hangouts, Kamera app (HDR+ m.m.) osv. Kommer jag inte kunna använda detta förren LG uppgraderar till 4.4, vilket jag förståt kan dröja lääänge, eller går det att få in dessa funktioner tidigare?
    Går det att förbättra LGs UI via appar/launchers eller är jag låst till deras design?

Som ni förstår kan jag inte så jättemycket. Oerhört tacksam för era åsikter och råd :)

TLDNR; Nexus 5 eller LG G2 för samma kostnad?

EDIT: Hur blir det att installer Cyanogenmod med deras nya installer på en LG G2, ska tydligen en vanlig svennson som jag klara av. Skulle det lösa mina problem?:ehm:

Last edited: 18 nov 2013
  12. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    En annan launcher & du kan ju få den att se ut som du vill, ja bortsett då från i systeminställningarna & rullgardinsmenyn.

Jag är helt såld på G2 & byter förmodligen till den snart, kör S3 nu & är ju van vidriga glansiga plastbaksidor;-)

När ska dom lära sig?

Edit: Nexus 5 faller för mig på batteriet, är extremt tung användare & kör 4200mah på min S3 nu så G2s batteritid är nog ett absolut minimum för mig.

13. Allecc

Allecc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Batteriet på Nexus är inget problem för mig. Vad har ni för erfarenheter med Cyanogenmod? Vad finns det för nackdelar/risker med att köra den om man vill få ett lite "renare" UI? Kommer jag kunna installera Kitkat nyheterna om jag kör med senaste CM?

14. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Många verkar tro att det skiljer flera timmar i skärmtid mellan G2 och Nexus 5, vilket är tokfel kan meddela.

15. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Många kräver inte så mycket skärmtid. Jag får ut över 12 timmar med mitt bautabatteri på S3 men jag kräver över 8 timmar på min nästa mobil för det är väl där jag brukar ligga som mest under min vakna tid.

Vet inte hur stor skillnaden är men skulle tippa att N5 inte klarar mitt krav, räcker säkert dock för de flesta.

16. Fille84

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Ok. Men många höjer G2s batteri till skyarna (med all rätt i och för sig) och klagar på Nexus 5's batteri. Och det jag försöker säga är att de inte riktigt är medvetna om att det skiljer inte så jäkla mycket batterimässigt.

17. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej det är tokrätt beroende på vad du gör. standby eller vanlig surf är skillnaden dock inte enormt stor skillnad på.. dock skillnad ;)

18. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ok, har ingen järnkoll där men för mig så är skärmtid det viktigaste & en pigg S3 med originalbatteri klarar då typ 5-6 timmar surfande, med mitt stora batteri det dubbla. Det tidigare är för lite för mig medan mitt nuvarande batteri är lite overkill då jag laddar varje natt.

Hur stor skillnad är det då mellan G2 & N5 enligt tester? Har mest bara sett G2s imponerande siffror.

Last edited: 19 nov 2013
  19. Fille84

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Hehe, flera timmar? Nej nej, där har du fel. Jag har båda ska tilläggas.

20. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Du kanske skrivit tidigare men, hur stor skillnad är det då på ett ungefär? Jag är enbart intresserad av skärmtid över 8 timmar.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.