Nexus 5x vs z5compact

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Marwil96, 21 mar 2016.

1. Marwil96

Marwil96 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej!
    Har fastnat ordentligt i smartphone djungeln.
    z5c
    + storlek
    +Vattentät
    -Glasbaksida
    -Seg kamera
    5X
    +Snabb
    +Kamera
    +<3Google<3
    -Storlek
    -Batteri

Kan man hantera 5x med en hand?
    Hur dåligt är Sonys skin på android, älskade min nexus 5 på grund utav pure android.
    Har hört att z3c, z5c går sönder lätt på grund av glasbaksidan stämmer det?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inget emot gränssnittet i Sonys telefoner. Tycker att det är funktionellt och minimalistiskt, men det här är ju mycket av en smakfråga :)

Det låter på dig som att du värderar "vanilla Android" högt och det talar ju definitivt för Nexus 5X. Kameran vill jag också påstå är mycket vassare i N5X än den i Z5 Compact även om Googles kameramjukvara i princip har noll inställningsmöjligheter.

Å andra sidan är Z5 Compact en mycket smidig lur med vassare batteritid än N5X. Jag använder själv Z5 Compact privat just för storleken. Om man skall ha med telefonen på löp- eller cykelrundan etc. är det faktiskt inte så dumt med ~4,5"

Storleksjämförelse:

storleksjamforelse_androidenheter.png

3. Marwil96

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Åh, tack för svar!
    Är ute och vandrar och cyklar mycket vilket talar för z5c, är så klumpigt att ha en stor mobil i fickan. :D

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En annan fördel som talar för Z5:ans del är vattentätheten också, i sådana fall.

5. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Jag har 5c och älskar den, men har svårt för att pricka rätt på tangentbordet vilket gör att jag lockas lite till 5x som är lite större men ändå inte för stor.

kanske något att ha i åtanke :)

6. brevlaudahans

brevlaudahans Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung A3 2016
    Jag funderar också på z5an, problemet jag ser är just storleken me dden, är den inte obehagligt tjock? jag försöker inte incepta en dålig åsikt nu, jag har bara beslutsångest själv, står mellan galaxy a3 06 och z5compact, hade köpt compacten för längesedan om jag inte nojjade över att den är lite för tjock, hade gärna fått höra lite intryck av de som äger den, hur känns den? har ni tänkt på tjockheten? syftar främst på när den är i fickan, förstår att tjockheten kan vara en fördel när man håller den.

Många klagar också på hörnen på telefonen, men det ser jag även som ett pluss, gillar inte hala telefoner.
    Vilket leder mig till baksidan i glas, är det ett problem? vissa säger en sak, andra en annan, jag har ju mest talat med försäljare visserligen, och jag litar fan inte ett skit de säger.. idioter hela högen känns det som, för den ena säger totalt motsatt sin kollega på samma fråga

Choices.. A3an har altså ungefär lika stor skärm , skiljer 0.1", men a3an lyckas ändå vara 10 millimeter högre på något vis.. de har tryckt in mycket skärm på lite yta på compacten, det är bra gjort, men åandra sidan äre väl det som gör den så jädrans tjock.

7. Marwil96

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Valet föll till sist på att ha kvar min galaxy alpha och vänta på nästa generation innan man köper upp sig. Tror förövrigt att både 5X och Z5 är schyssta mobiler som man antagligen inte blir besviken på. Angående tjockleken på Z5 så tycker jag att den inte blir "jobbigt" tjock utan det går bra att hålla i den och ha den i fickan.

8. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Har haft både Z5C och 5X senaste halvåret. I mitt tycke slår 5X Z5C på fingrarna, överallt. Nu kan det vara så att jag fick ett extremt dåligt ex av sonys lur, men då jag tidigare haft Z-lurar med samma problem så tror jag inte att det var just mitt exemplar som var dåligt.

Problemen jag hade var värmeutveckling, microlagg i gränssnittet, extremt seg kamera. Telefonen funkade bra om jag rensade cachen dagligen.

5X var som en oljad blixt, skönt att slippa all bloatware! Däremot tycket jag personligen 5x var för stor, då jag allt som oftast fipplar med telefonen med bara ena handen, det var Z5C perfekt för! Nu har jag dock iPhone 6s, som skärmmässigt är lika stor som Z5C, men den funkar oxå att använda tryggt med en hand.

Men vill man ha en stabil och rapp telefon är det 5X som gäller. Är ett smidigt format och IP-klassning av betydande vikt, ja då vinner Z5C.