Nexus 7 eller iPad Mini?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BruceTheDwarf, 16 dec 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. BruceTheDwarf

BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tjena!

Har varit ute efter en platta ett tag nu och just nu står valet mellan iPad Mini och Nexus 7. Längre än såhär kommer jag dock inte, på grund av en otrolig beslutsångest- jag kan verkligen inte bestämma vilken jag vill köpa...

Det jag vill göra på min platta är främst att surfa på den, i sängen på kvällen och vid frukostbordet, men också lite slösurf då och då i soffan.
    Jag vill också kunna använda bra appar/spel av hög kvalitét som passar skärmen. Jag är inte ute efter att spela tunga spel som Infinity Blade, utan typ Angry Birds, Fruit Ninja och Granny Smith.

Kanske är därför en iPad Mini den bästa plattan för mig, pga utbudet appar och en bredare skärm? Dock får jag ju inte öppenheten med Android på en iPad- jag talar främst om möjligheten att kunna tanka hem emulatorer och lira Mario 64 och Super Smash Bros. Rooting är något jag aldrig prövat på, dock skulle det kanske vara skoj att experimentera på en Nexus 7?
    En annan grej med Nexusen är möjligheten att kunna koppla USB-minne och extern hårddisk till plattan- och därmed utöka minneskapaciteten. Perfekt för HD-filmerna som inte får plats på plattans egna minne utan som nås enkelt genom att koppla dit hårddisken.

Min fråga är varför ni som iPad Mini- eller Nexus 7- ägare valde just den plattan, vad ni använder den till och hur det fungerar?

Mitt inlägg skulle egentligen blivit mycket fylligare, men sidan buggade till och all text försvann, orkar därför inte skriva allt igen :/

Men tack för er tid!

/Bruce

Last edited: 16 dec 2012
  2. Naruto

Naruto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 4a
    Mina små tankar om dom båda..

iPad mini är inte lika skön att hålla i.
    Medans Nexus 7 låg bättre i handen.

Jag valde att gå över till iPad mini då jag hade en GN och tyckte då att det var för lika varandra att ha en N7 och GN.
    Apparna jag använder finns till båda OS'n.
    Men då du har en android lur så kan det ju vara skönt att ha ett annat OS på plattan för lite omväxling.

Jag tänkte inte så mycket på upplösningen på iPad mini tills den låg brevid en iPad 3. Men man kunde läsa och se bra på text på nätet osv.
    Jag själv gillar dock Widescreen formatet på N7 gentemot iPad mini's.

Högtalaren tänkte jag inte så mycket på då den gjorde mig nöjd på båda (youtube och netflix jag använde med högtalaren).

iPad mini'n var väldigt känslig för fingeravtryck (hade den svarta varianten). Vilket var lite jobbigt.

Båda lär gör dig nöjd och få jobbet gjort.

BruceTheDwarf och osdpanthers gillar detta.
  3. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det bästa vore om du kunde testa dem bredvid varandra, då tror jag att du får en smärre chock.

Minins upplösning är nämligen åt skogen för låg, och det säger jag som är långsynt och sällan lider av för låg upplösning.

Annars så gör som sagt var båda förmodligen jobbet åt dig för de användningsområden du nämner.

Jag har själv en tab 8.9 som jag inte är nöjd med men det beror på gingerbread, verkar tyvärr inte få den uppgraderad heller och i detta skick så suger den tyvärr.

N7 med Jelly Bean är dock en fröjd att använda, nästan i klass med Ipaden men som sagt var. Jag anser att minins skärm är undermålig pga den alltför låga upplösningen. Att den är för dyr för sin prestanda är en annan sak men om den räcker för dina behov så var det ju detsamma om du är redo att betala och operativet flyter på sedvanligt Applevis bra.

Se om du kan kika på den, om du inte störs av upplösningen så slå till. Annars så är det väl N7 om appurvalet räcker till vilket det åtminstone gör för mig.

Personligen så skulle jag välja N7 men det var ju en helt annan sak ;)

Edit: Måste förklara vad jag har för koppling till de båda. Sonen har en N7 och en god vän en Mini så jag har använt dem en del.

SGS3 via Tapatalk.

Last edited: 16 dec 2012
    BruceTheDwarf gillar detta.
  4. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    iPad Mini, känslan är klart bättre än Nexus 7. Jag har varit i båda ekosystemen och tycker att Android börjar få fördel. Du kan göra mer med Nexus-plattan. Ipad mini känns som gammal skåpmat. Den är lågupplöst och har ingen 16:9. Dessutom kostar ipad mini en tusenlapp mer. Inte riktigt värt det.

BruceTheDwarf gillar detta.
  5. BruceTheDwarf

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag tänker att det kanske vore roligt att köra ett annat OS än Android, då iOS fungerar väldigt bra på plattor (iPads). Har nu sett ett par reviews om båda plattorna och flesta är ganska överens om att de båda flyter på lika bra, trots att Nexusen på pappret har en vassare processor. Men som tidigare nämnt, iPad = begränsningar. Man är låst och kan inte göra så mycket, visst du kan jailbreaka men det är dock inget jag har tänkt göra.

Sedan kan det ju också vara värt att tänka på vilken platta som tillför mest nytt. Med tanke på att jag har en Xperia S, som är en ganska high-end Androidlur, så kan jag ju göra i stort sätt allt på den som jag skulle kunna göra på en Nexus, dock i större format (det du var inne på, Naruto). Då kan det vara kul att köra på en iPadda. Men jag gillar ju verkligen Android och därför skulle kanske Nexusesn vara perfekt då jag dessutom får uppleva renaste Android med alla de senaste uppdateringarna.

Nåja, får grunna vidare...

6. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag valde en Nexus 7 när jag skulle köpa min platta. Den stora anledningen till det var att jag gillar Android betydligt mer än iOS. Att det är mer öppet och så.

Med tanke på att du vill ansluta extern HDD och använda emulatorer så tycker jag du ska köra på en Nexus 7.

Jag tror du kommer bli nöjd oavsett vilken du väljer att köpa, men snäppet nöjdare med en Nexus 7 ;)

Skickat från min Samsung Galaxy S2 via Tapatalk 2

7. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag går i liknande tankar. Lutar nog åt att det blir en iPad mini eller 3 beroende på hur priserna ser ut under juletid. Har en galaxy nexus och en Xperia s redan så känns kul att prova iOS.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

8. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kolla upp minins skärm så att ni inte beställer den osedd, jag skulle aldrig kunna förlika mig med den låga upplösningen.

Om detta ej stör så är ju Ipad ett säkert kort, maken till stabilitet på frugans Ipad 2!

SGS3 via Tapatalk.

9. BruceTheDwarf

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det blev en Nexus 7! Har bara använt den i ett par minuter nu, men jag måste verkligen säga att flytet är fantastiskt!

10. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon: