Problem: Nexus 7 USB-Tether drivrutin windows 7

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Gabrioth, 21 apr 2013.

1. Gabrioth

Gabrioth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har flitigt använt USB-tethering, som presenterar min Nexus 7 som ett USB-nätverkskort, med min dator som kör Ubuntu 10.10. Det fungerade helt felfritt från bröjan och gör så än. Behövde bara koppla in den och trycka på "enable tethering" så fick jag kontakt med internet i datorn.

På alla windowsdatorer jag prövat har jag däremot stora problem.
    När jag kopplar in enheten så visas den som en "Portable Device", alltså motsvarande ett USBminne med lite fler funktioner.
    Den heter Nexus 7 i device manager.

När jag sedan trycker "enable tether", så försvinner enheten.
    Sedan visar sig en ny enhet med namn "Nexus 7" i device manager, men den har ett utropstecken med förklaringen att ingen drivrutin finns.
    Om jag försöker köra "update driver" och pekar på katalogen med filerna från "goog_android_usb_driver_v7.zip" eller "usb_modem_driver_r06_windows.zip", så får jag bara ett felmeddelande att ingen drivrutin hittades.
    (har även installerat usb driver från SDK)

Jag kör för tillfället en uppdaterad Cyanogenmod 10.1 nightly (130420).

EDIT: Jag upptäckte nu att jag inte längre kommer åt min Nexus via ADB från windows. Den står som offline när jag listar devices och när jag försöker ansluta så komemr det inte upp någon ruta som låter mig godkänna datorn :( Detta har fungerat felfritt på windows (den aktuella datorn) tidigare.

Någont som vet var jag kan hittar drivare för usbmodemet som passar windows 7?

Last edited: 22 apr 2013
  2. kogia

kogia Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick du nått svar - eller hittade du någon lösning på ditt problem med Nexus 7:an?

Jag installerade Ubuntu 13:04 på min, det blev ganska buggigt, så jag tänkte pröva ubuntu touch eller i värsta fall gå tillbaka till android på min. Så jag körde nån recovery, men det gick inge bra.nu, windows hittar den inte o jag lyckas heller inte uppdatera drivern som jag hämtade hem, jag har problem att komma till nån recovery screen när jag startar plattan, egentligen är den rätt död för tillfället förutom lite flimmer på skärmen när jag startar den....

3. Gabrioth

Gabrioth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingen lösning :(
    Jag har gått runt problemet genom att använda en virtuell maskin med Ubuntu och sedan köra USB-passthrough till den. Då funkar allt klanderfritt.

EDIT: Värt att nämna i sammanhanget kanske är att min Galaxy Gio med CM7 fungerar helt kladerfritt som USBnätverkskort när jag kopplar den till samma datorer som Nexusen varit kopplad till, med samma tre olika kablar...
    Den är dock utrustad med mitt tjänstemobilSIM som inte har någon datatrafik alls påslagen...

Last edited: 4 jun 2013