Nexus begränsning eller mjukvara - slö skärm

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av falken, 12 maj 2010.

1. falken

falken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är en positiv ny android (nexus) ägare.. hade tidigare iphone.

Dock är jag besviken på känslan i skärmen.. min undran / förundran är om det är något som via framtida uppdateringar kommer bli bättre eller om det är helt enkelt så att skärmen är mindre bra. (hur kan HTC 2,5 år efter apple har släppt sin iphone släppa telefoner med en skärm som är sämre...??!!!)

Problem jag upplever:
    1. om man är på hemma skärmen och drar fingret fram o tillbaka så släpar skärmen.. man upplever det nästan som den "glider" (annat sätt att säga samma sak - den hänger inte riktigt med). Detta ser man tydligt om man kör testprogramvara också (nu pratar jag single touch).
    2. jag upplever ofta att jag får klicka flera gånger innan skärmen reagerar.. t ex om jag ska klicka på en ikon för ett program.. dvs den måste ha en ordentlig "tryckning"...

När jag göra lite tester med min frus Iphone så blir jag knäckt av att på punkt 1 ovan ser direkt att den hänger med till 100%... dvs drar man ikonerna till höger o vänster så upplever jag inga släpningar överhuvudtaget...

När det gäller punkt 2 så märker man detta tydligast när man ger telefonen till en som inte är van vid android.. dvs då klickar dom flera gånger... något mina vänner sällan gjorde när dom fick iphonen i handen (den jag hade tidigare...)

Jag har titta på några av de andra trådarna på detta ämne, men känner mig fortfarande kluven kring min huvudfråga - dvs kommer detta bli bättre när framtida uppdateringar släpps från google....

Vad tror ni?

2. alexbergsland

alexbergsland Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Punkt 1.
    Det släpper inte på min nexus, jag kan dra fingret fram och tillbaka och liksom scratcha ett bra tag, bakgrunden hänger med hela tiden utan släpp.
    Därimot är det väl inte riktigt samma flyt mellan hemskärmarna som på Sense men det tror jag är ett ganska känt faktum som nog kommer åtgärdas vid uppdateringar.

Punkt 2.
    Jag behöver inte trycka flera gånger, det svarar direkt. Visserligen kan telefonen tänka till ibland om den håller på med nåt annat i bakgrunden och då blir det en liten fördröjning innan det händer nåt. Detta upplever jag dock inte som något problem då det är väldigt sällan det händer.

3. falken

falken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kanske var lite otydlig kring punkt 1 - min släpper inte, men om jag sätter fingret på en ikon och drar fram och tillbaka så ser man att "ikonen" inte hänger med när jag drar fram o tillbaka - dvs den åker efter lite som med ett gummiband ( i brist på bättre sätt att beskriva detta).

4. alexbergsland

alexbergsland Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Jaha ok.
    Att den åker efter som i ett gummiband tror jag är något de programerat. För mig känns det mer som en grafisk "effekt" snarare än att telefonen segar. Men jag har egentligen inga belägg för det utan gissar bara.
    Jag tänker mest på musspårning (eller vad det nu kan heta) i windows, som man i och för sig aldrig använder =P

5. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

6. falken

falken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

bra att dom optimerar systemet - men påverkar detta skärmen....Då denna "gummibandseffekt" även uppvisar sig på testprogramvaror (t ex på Multitouch Vis Test)

Den hänger med sålänge man drar sakta, men så fort man drar snabbare så ser man hur den släpar...

Det jag upplever som störande är när jag t ex bläddrar igenom mina kontakter eller skrollar snabbt i browsern - dvs då är skärmen inte så exakt som jag hade önskat...

Om någon vet vad detta beror på så vore jag överlycklig om jag fick ta del av den förklaringen... givetvis kommer jag själv att fortsätta söka den tekniska förklaringen på detta...

(jag vill sååå gärna att min Nexus ska vara bättre än min gamla iphone även på denna punkten... .. därav att jag plågar detta forum med denna undran :)

7. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan det ha med uppdateringsfrekvensen på digitizern att göra?

8. Validus

Validus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag är grymt besviken på känslan när man "swipar" mellan dem olika homescreens och även på "applistan". Hade en acer liquid innan med android 1.6 känslan på den var ljusår ifrån nexusen. Pillar ibland på min tjejs liquid och känner mig avundsjuk. Provade att lägga in helix launcher med då vart det gräsligt.
    Har fått stänga av alla animationer och effekter likaså live wallpapers och då är det nästan drägligt. Liquiden slår nexusen rejält när det gäller känslan fan tom X10 som jag provat gör det. :-(

9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Tanka ner Helixlauncher från market. HELT annan känsla

10. Validus

Validus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Som sagt...

11. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Ser ju likadan ut (helix launcher 2) så ....

12. falken

falken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

intressant - Helixlauncher - jag upplever en viss förbättring när jag scrollar upp o ner i meny-listan (den som e 3D annars (default)) - det skulle tyda på att det har med processorn att göra.. dock märks ingen direkt skillnad på vanliga homescreenen.

min lur är inte rootad - kanske någon som har testat hur känslan påverkas med CPU'n satt till det en orootad lur har vs om CPU står på "max"... detta är ett youtube klipp jag skulle vilja se :)

13. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

inget med CPU , digitizer mm , det är rent PROGRAM och ögongodis/buggar ... det fiins många home alternativ så kör en annan tills du blir nöjd, just nu kör jag launcher++ , funkar bäst

14. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är för att dom inte fått tummen ur röven och aktiverat GPU´n (grafikchippet). Därför får man detta flimmer, släp, lagg eller vad du vill kalla det. Det har vi alla märkt av och det är skandal att det fortfarande finns.

15. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

snälla du, du vet inte vad du pratar om faktiskt! om det vore så enkelt så hade de gjort det dag 1! nu tycker jag du ska komma med ett exempel på vad du /ditt företag har gjort som kan räknas som är robust och revolutionerande! från början och på kort tid.

kanske blev det lite väl personligt .. men så kändes det

16. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nexus One använder inte GPUn som sitter i telefonen till någon grafik. istället använder den cpun vilket gör att saker skulle gå betydligt snabbare/flyta bättre om grafikprocessorn faktiskt användes.

17. aalan

aalan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använder inte N1 GPU till tex galleri animeringen? Har för mig att någon Google snubbe sa det vid lanseringen, kan ha fel.

18. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jo det tror jag.. men galleriapplikationen är inte hemskärmen.

19. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Klart det är enkelt. Dom har bara skitit i det. Känns väldigt 1994 med UI´n som inte använder GPU´n för att göra att allt flyter på snyggt.

Var en otrolig besvikelse när man packade upp denna "best" som skulle vara den snabbaste och mest kraftfulla mobilen på jorden och så kan man inte "swipa" mellan hemskärmarna utan att få ont i ögonen.

Det förstör hela upplevelsen.

20. falken

falken Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag känner hopp efter denna kommentar - även om jag instämmer att det är skandal.. på just denna punkten måste jag säga att min iphone 3g från 2008 fungerade bättre/snabbare

Framför allt upplevdes det som kvalite, vilket just detta "släpande" inte gör.

Det som gör att känner lite hopp är det faktum att flertalet här verkar peka på att det har med mjukvaru optimering att göra... dvs just nu kanske CPU är det som begränsar.. gör man om o gör "rätt" så kommer det fungear sannolikt bättre... GPU eller på något annat sätt...

vore värre om det vore en hardvarubegränsning...