Nexus Galaxy, SGSII eller iPhone 4S

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av DV7, 1 jan 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena! :)

Tappade nyligen min iPhone i marken så att skärmen gick åt helvete, så nu är jag ute efter en ny mobil.

Farsan köpte en SGSII innan och efter att ha pillat och grejjat lite med den så blev jag faktiskt lite intresserad av Android då jag har tröttnat på iPhonen...

Valet på den nya mobilen lutade helt åt Nexus Galaxyn, men sen läste jag en hel del klagomål på batteritiden och att skärmen har någe problem vid låg ljusstyrka?
    Minnet på 16 gb är inga problem för mig då jag inte ens fyllde min iPhone med så mycket.

Jag vet vad jag kommer få vid ett köp av iPhone 4S då min bror har den, men nog om allt det nu, så går vi till det jag undrar över:

Ni som har haft iPhone 4 innan (andra är ju självklart välkomna att svara också :P) hur upplever ni Nexusens batteritid?

Här kommer en ungefärlig bild av min iPhone-användning på en dag:
    Minst 1h40 min musik per dag då jag pendlar, en del spelande (mest Angry Birds dock), lite slösurfande här och där, sms, ett par samtal och en del facebookande.

Trots all användning så klarar jag lätt en dag med den och så börjar jag ladda mobilen innan jag ska sova. Det är inte så att jag använder den hela tiden, utan lite då och då på rasterna i skolan, i T-banan och på fritiden när jag är ute. Kan inte ange hur många timmars användning det blir tyvärr då jag aldrig fick för mig att räkna.

Vore också nice om ni kunde nämna fördelar och nackdelar mellan Nexusen och SGSII.

Tack för alla hjälpande svar på förhand! :)

2. csidroid

csidroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag tycker sgs2. bra batteri tid, snabb, inga problem för mig hittils

3. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för svaret! :)

Mjo, batteritiden är ju säkerligen bättre och vet att telefonen är rapp då den har bra grejer på insidan, men vad sägs om skärmen? Är det verkligen stor skillnad mellan SGSII och Nexusen? ._.

Svårt fan att komma fram till vad man ska välja...

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag har en SGS2 idag, som jag är riktigt nöjd med. Men det kanske blir aktuellt med ny telefon igen för mig (Mamma tröttnade på sin iPhone 4 efter en dag och vill nu köpa min) och då blir det en Nexus för min del. Dom båda har ju likvärdig hårdvara. Men skärmen väger ju tyngre på Nexusen tycker jag.

Dålig batteritid beror på en bugg (Jag har inte läst så mycket om den så jag vet inte vilka barnsjukdomar den har), men jag är säker på att dom löser det snart. Jag hade inte tvekat att köpa den iaf. :)

Och en annan sak som väger tyngre med Nexusen är ju att dom uppdateras väldigt länge av Google.

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tänk efter vad du vill ha, känn på telefonerna och känn efter vilken du tycker känns bäst för dig. Systemen skiljer ju sig en del, SGS2 har ju vissa smarta funktioner i TouchWiz som Galaxy Nexus saknar, den har även enligt egen åsikt bättre kamera samt känns lite kvickare i hemskärmarna. Medans Nexus har andra fördelar så som HD skärm och uppdateras direkt ftån Google. Så kan man hålla på länge.

Men vilken telefon du än väljer har du gjort ett riktigt bra val. Men som sagt, välj den du tycker känns bäst för dig. Känn på dom i butik, ex Media Markt eller ElGiganten där de har telefonerna på så att du får se menyerna och skapa dig en egen uppfattning om vilkeb du gillar :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, utifrån ditt inlägg drar jag slutsatsen att du tycker att Nexusen är bättre än GalaxyII?

Hoppas att du har rätt när du snackar om att det är en bugg som gör att batteritiden är förjävlig och att det går att fixa. Vore ju synd att bedrövlig batteritid ska förstöra en så bra telefon.

Jag har tänkt över vad jag vill ha och kom fram till att det jag vill ha är en Androidmobil, och har kommit fram till 2 alternativ, nämligen SGSII och Galaxy Nexus hehe :P Så tänk efter - check. Känna på telefonerna: check på SGSII, men måste ta och känna på Nexusen. Men utifrån alla reviews och videos jag har sett på Youtube så ser den väldigt nice ut. Kommer inte kunna dra in till någon butik för att känna på Nexusen tills på Måndag åtminstone...

Ang TouchWiz - måste man verkligen ha det på SGSII? Eller kan man på ett enkelt sätt ta bort det och få en Android i "ren form"? Eller måste man, för att göra det, jailbreaka/roota sin lur? Vilka är de bra/viktiga funktioner du syftar på, om man får fråga? :P

Kamerna bryr jag mig egentligen inte så mycket om, så om SGSII har bättre så får jag väl leva med det.

Tackar för svaren :)

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Finns flera saker somTouchWiz innebär t.ex.
    -Gissa telefonnummer i dialern
    -Bra e-post app
    -Miniräknare
    -Memo
    -Kalender (dock är GN väldigt bra där också)
    -Många små detaljer jag gillar.

Men känn på en Nexus, känner du att det är den rätta för dig är det självklart du ska välja. Det är ganska mycket en smaksak av vad man gillar för utseende på och i telefonen. Det är ju väldigt mycket beroende på vem man är.

Jag tror också att S2 har bättre batteritid än Nexus, om det har brtydelse då det (iaf tidigare) har upplevt en batteribugg. Om den är löst och hur länge batteriet räcker efter det kan jag inte svara på. Ett plus för S2 är i min syn också att det går att köpa till ett starkare originalbatteri där man får med en ny batterilucka (eftersom det batteriet är lite större), finms tydligen till GN också :)

Du måsta roota och installera en egen rom för att få bort TouchWoz helt. Är det just Android 4.0 du vill åt så kommer det till S2 under första kvartalet - men hur mycket TouchWiz det finns där, är svårt att svara på :)

Last edited: 4 jan 2012
  8. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok. Jag menar, TouchWiz i sig är inget problem för mig utan det jag egentligen tittar på är utseendet. Av det jag har sett på Youtube på Nexusen så ser Homescreenen osv finare ut än på Samsungen. Synd att man måste roota för att få bort det ifall man nu skulle få för sig att vilja ta bort den.

Ok, men ska ta och bege mig till Media markt eller Elgiganten så snart jag kan och känna på Nexusen och bestämmer mig därefter.

Tack för svaret igen :)

9. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Man kan göra samma sak till Galaxy Nexus, 2000mah original extended battery finns att köpa till.

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Något nytt för mig isf, ändrar det i texten :)

11. ndrangheta

ndrangheta Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har alltid föredragit vanilla android framför touchwiz rent utseendemässigt.
    Men vissa program som följer med touchwiz är bra, t.ex. dialern.

Att få homescreenen att se likadan ut är inga problem, det löser man genom att tanka ner en launcher från market, t.ex. Go Launcher EX med ICS tema.
    Det kräver inte root, och är dessutom gratis :D

Däremot finns ju programmen från touchwiz fortfarande kvar i telefonen, men de går att dölja i launchern, vill du ta bort dem helt krävs dock root.

Funderade på Galaxy Nexus tidigare men jag skulle fortfarande valt sgs 2, lägre pris för typ samma prestanda, lite bättre gpu, samt stöd för externt minneskort.

En annan tråd som behandlar ämnet:
    https://swedroid.se/forum/61103-galaxy-s-2-eller-galaxy-nexus.html

12. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Jag gick själv från iphone till sgs2 och jag är supernöjd. När jag valde mellan olika androidmobiler lade jag stör vikt i launcher men nu i efterhand är det helt ointressant då man lätt byter ut den genom att installera en ny från market!

13. marre75

marre75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade otroligt svårt att bestämma om jag skulle ha Nexusen eller SGS2 men köpte nyligen SGS2 för att jag inte vill vara begränsad när det gäller minnet, bättre batteri tid, och jag vill att det ska fungera på en gång, orkar inte vänta på appar som ska bli kompatibla med 4.0 Jag behöver inte det allra nyaste uppdateringarna och telefonen var billigare. Dessutom lär kameran vara bättre, så nu efter mitt inköp så undrar jag varför jag ens funderade.

14. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nice att det går att ändra utseendet och dölja :) Läste också att Google vill att alla ska ha basic Holo (Ice cream sandiwch) temat för att få tillgång till Android Market - innebär detta att SGSII möjligen kan komma att se ut som Nexusen när allt är på standard? :D

Vet också att det ska hållas nå slags mobil mässa i Barcelona snart, möjligen i Februari? Vet att det ryktas om att SGSIII ska presenteras då och ifall det nu är så, vet man på ett ungefär vilket pris och releasedatum telefonen får? Kan kanske vänta isf :P T.ex. iPhone har på ett ungefär haft samma releasedatum och samma pris som föregångaren.

Vilken iPhone hade du då? 4? Isf hur upplever du batteritiden? Och är menyerna mer smooth? Hur är skärmens upplösning jämfört med iPhonens? Ser man ens någon skillnad?

Haha, ok, märker att du är mer än nöjd med ditt köp :)

Efter att ha läst en del nu så börjar valet faktiskt skifta mer åt SGSII. Men jag ska iaf bege mig till nån butik för att känna på Nexusen innan jag bestämmer mig.

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag hade kört på nexus, trots en del fördelar med SGS2

plus för Nexus som jag ser på det
    Skönare att hålla i
    Större skärm vid behov
    Högre upplösning
    Snabbare uppdateringar och antagligen bra custom-rommar (finns ju till sgs2 också)
    Nyare modell (världens mest fjantiga argument, jag vet)

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, det betyder att temafilerna i HOLO ska finnas i systemet vilket kommer underlätta för tillverkare. Alltså, det kan vara så att samsung kör på det, men kanske inte. Chansen finns, men det är svårt att uttala sig om det. Så, det är mer för att underlätta för apputvecklare att de ska kunna använda samma temafiler för alla Android enheter -om de inte utvecklar ett eget.

CES håller hus den 10-13e Januari - så det är i den kommande veckan alltså. Du bör nog vänta och se vad som kommer. Tänk dock på att bara för att de presenterar en mobil där så kommer den inte ut direkt, det brukar ta åtminstone några veckor.

Frågan var inte ställd till mig, men jag svarar lite ändå. Batteritiden i en iPhone 4 är enligt mig sämre - marginellt men ändå sämre. Menyerna är väl väldigt lika i "smoothness" tycker jag. Skärmen i iPhone har ju högre upplösning vilket gör det i princip omöjligt att urskilja enskilda pixlar - i SGS2an går det, men det är svårt. Däremot tycker jag att SAMOLED+ skärmen har mycket mycket bättre färger, svärta osv än den i iPhone. Lika så med Nexusen.

Oavsett om du väljer Galaxy Nexus eller SGS2 - så får du en riktigt bra telefon! :)

17. wooook

wooook Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag saknar inget från Touchwiz och är J nöjd med min GN. Har haft sgs 1 & 2.
    Att tillägga är att min GN har inte hängt sig en enda gång hitintills. Å jag knappar en hel del. Nästan provoserar den. Så jag anser att den är J stabil och snabb.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

18. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Jag gick ifrån en 3gs så inget var bättre på den! Jag har känt på flera iphone 4 och visst är den skärmen lite skarpare, men sgs2ans svärta och kontrast är mycket bättre! Det ger också intrycket att s2ans skärm är bättre.
    Batteritiden tycker jag är som iphonen kanske lite bättre. Men en stor nackdel med android är att dom laddar mycket saktare. Jag får känslan av att iphonen behövde halva tiden mot min s2a!

Bytet från ios till android öppnade en ny värld för mig och jag tror du kommer att känna detsamma om du kan tänka lite outside the box :) jag har ett bra uttalande från min fru som kör iphone.
    Hon säger att jag ofta så att det där borde iphonen kunna göra eller varför går det inte att göra sådär. Den funktionen saknar jag m.m. Hon tänker aldrig så själv! Hon accepterar att telefonen kan göra det den kan. Men tänker aldrig tanken att den borde kunna mer eller göra saker lättare. Jaja, jag kanske formulerade detta lite konstigt men jag hoppas budskapet kommer fram ändå :) Android är för dom som vill förbättra och utveckla kanske :)

19. marre75

marre75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag ska skriva något negativt om SGS2 så håller jag med om att den inte passar i handen, den är ganska ful faktiskt, fyrkantig och ser lite plastig ut. När jag öppnade batteriluckan så var jag livrädd att jag skulle bryta sönder den för den var så tunn. Den halkar omkring i handen, men det löser sig med silikonskal.

Men du kommer att få en mkt bra telefon oavsett vilken du väljer, fundera ut vad du prioriterar och välj efter det.

20. DV7

DV7 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ang TouchWiz - Ok, jag förstår! :)

Bra att CES äger rum nästa vecka, ska utan tvekan vänta och se vad som presenteras :) Jo, jag vet att det bör ta ett par veckor innan mobilerna som presenteras släpps. Kan nog inte vänta mer än 2-3 veckor, är verkligen i behov av en ny mobil ASAP eftersom iPhonen är sönder... Hade den varit vid liv, så visst. Och så kommer det förmodligen bildas långa köer för de allra grymmaste mobilerna. But we'll see what happens.
    Men blir det nåt riktigt awesome som presenteras så kanske det är värt att vänta, men då får man hoppas på att priset inte blir för högt.

Nice ang batteritiden. Tog och pillade lite på farsans SGSII idag, och det är faktiskt som du säger, båda är lika smooth. Jag hade svårt att se nå större skillnad iaf. Tittade även efter pixlarna och det var svårt att urskilja dem. Färgerna har jag inte kunnat jämföra eftersom iPhonen är död hehe, men har absolut inga klagomål på SGSIIans skärm.

Nice! Så enligt dig är Nexusen värd de extra hundralapparna? :)
    SGSII, brukade den hänga sig? Isf hur ofta? Hittills har iaf min farsas funkat skitbra.

Ok, nice! Jo visst är skärmen skarpare på iphonen då den har högre upplösning (det är väl det det beror på? :P) Men som sagt, SGSII skärm är också väldigt bra.

Att laddningen ska gå saktare tror jag inte är ett problem för mig. Har inte varit det hittills iaf då jag alltid har laddat iPhonen innan jag ska lägga mig. Själva batteritiden är mycket viktigare ;)

Haha, jo jag förstår vad din fru menar! Jag hade samma tankebanor innan faktiskt. Jag var absolut nöjd med det iPhonen kunde göra och brydde mig inte om annat. Men en dag när jag testate Jailbreak så insåg jag hur mycket bättre iPhonen blev. Så många nya funktioner, temor, ikoner, tweaks osv. Då sa jag direkt att en telefon som iPhone borde kunna göra så out of the box och man ska inte behöva jailbreaka... När jag sedan uppdaterade till iOS5 så kände jag mig instängd så fort jag pillade på telefonen. Sen köpte farsan SGSII och så började jag grejja lite med den, såg på internet hur mycket mer man kunde göra på dessa mobiler osv. Så nu när iPhonen ändå är sönder så ska jag testa Android. Ska bli kul att utforska Android-världen :)

Det är jag beredd att hålla med om. Tycker inte att den är ful, men den passar inte i handen, ja. Känns alltid som att man ska tappa den, som om att den glider ur handen.

Att den är plastig stör mig inte så mycket. Haha, jag förstår att du blev livrädd, tunn som fan är den!

Det är den enda nackdelen med Androidtelefonerna om man jämför med iPhone. iPhonen känns mycket bättre i handen och glaset känns skönare än plasten som Androiderna vanligtvis kör. Men fördelarna överväger nackdelarna så mycket att man faktiskt inte borde bry sig så mycket om en detalj.

Tack för alla svar! :)

Last edited: 6 jan 2012
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.