Nexus One - 28 Weeks Later?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av asimov, 14 jun 2010.

1. asimov

asimov Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Tänk er följande, det har gått ett halvår, endast du o din Nexus finns kvar, resten är blodtörstande Iphone zombies...

Nä men skämt åsido - det har gått ett halvår - är du fortfarande nöjd med din Nexus One? Nu när första förälskelsen har släppt o du kan vara objektiv.

jag tycker Swedroid användare har bra koll på läget, o jag vill få en klar bild av Nexus One. Jag är trött på att vara fast i 1.6 träsket, och funderar på att byta upp mig.

Updates:
    -Har du kunnat tweaka den precis som du vill utan problem? (t.ex, roota, ändra homescreen launcher, testa cooked ROMS, byta tillbaks när det krånglade)
    Har Googles OTA updates funkat bra?

Batteri:
    -Är du nöjd med batteritiden, när du rensat ut slösaktiga apps, installerat JuiceDefender, APNdroid, m.fl?
    Kan du klara dig en hel dag tidig morgon till midnatt utan att behöva underhållsladda?

Hårdvara:
    Är du nöjd med knapparna, trackball, kamera, högtalare, osv? Funkar det OK utan hårdvaru knappsats?

Vad är du mest nöjd med, du som provat olika nya smartphones (både Android, Iphone o annat från senaste året)
    Är det nåt som är dåligt med Nexus? Var ärliga :-)
    Trots all ny spännande Android hårdvara som släpps, kommer du behålla din Nexus i t.ex 18 månader?

Last edited: 14 jun 2010
  2. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag är nöjd som attans med min N1. Nu kan jag dessutom jämföra den med Desire då jag köpt en sådan till frugan. För min del vinner N1 på alla punkter över Desire. Jag saknar styrkulan, tycker knapparna sitter totalt felplacerade på Desire.
    Jobbarkompisen har en X10 och den är inte i närheten av vare sig Desire eller N1. Den känns plastig, har sämre skärm och är väldigt seg.

Batteritiden kan alltid vara bättre men det är nog nått man får leva med en smartphone.
    Men i mitt fall klarar sig mobilen en dag utan problem.

Min Nexus är rootad och det är hur lätt som helst att lägga in precis den ROM man vill ha.

3. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 756
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    Jag är galet nöjd med min Nexus One som jag haft sen tidigt i Januari.. och ännu nöjdare nu är jag kör FroYo!

Jag har kunnat tweaka den exakt som jag vill utan problem, root, byta ROMS, ändra homescreens osv osv utan minsta problem.. galet nöjd, har inte behövt använda mig av Googles OTA men troligtvis fungerar det bra.

Batteritiden är helt okej, håller lätt en dag iaf och den blir bättre med de nyare tweakade kernels som grabbarna över på XDA släpper titt som tätt så jag klagar inte på batteritiden iaf... (kör den i 1113MHz btw)

Jag är helt nöjd med hårdvaran MEN om det är något som det ska klagas på så är det högtalaren som jag påpekat flera gånger... det är synd att man år 2010 inte kan trycka dit en/flera schysst/a högtalare som åtminstone låter bra, visst mobilen är inte så tjock men iaf, år 2010... den hade gärna fått varit ett par mm tjockare och på köpet få BRA högtalare, men iaf inte hela världen, jag föredrar touchknappar över hårdvaru knappar.

Jag har kört Sony Ericssons UIQ samt innan jag hoppa över till Android så körde jag Xperia X1 (Windows Mobile) Android är BÄTTRE PÅ ALLT! Ångrar inte det minsta att jag hoppa över till Android, klockrent på alla möjliga sätt! :)

Jag kommer nog lätt behålla min Nexus One året ut om inte längre, den har allt jag behöver och att den alltid kommer få uppdateringar först väger tungt samt hela XDA communityn som finns bakom den, helt enkelt guld värt... den dagen den inte klarar av nya Android versioner, ja då kan jag ta mig en funderare.. :) NEXUS ONE FTW!

Last edited: 14 jun 2010
  4. Magnus Olsson

Magnus Olsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag e riktigt nöjd med min, hade en hero tidigare o fick mersmak av Android men ville ha nått snabbare o N1 uppfyller de.

Batteritiden e väl inte grym men de va den inte på nån tidigare smartphone jag haft heller :) o juice defender åkte ut lika snabbt som jag la in de för de crasha min lur hela tiden :P kör froy nu, Cyanogens image drog konstigt nog mer batteri än Froy.

Så jag saknar inte direkt nått på min N1.

5. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag instämmer med många föregående talare, men jag vill påpeka att Market bara MÅSTE bli bättre! Jag kan inte för mitt liv förstå varför inte detta setts över än, men jag är nog mer än övertygad att det kommer.

Närmre uppdateringar från Google kommer man inte med en lur, så där finns det inte så mycket att tillägga.

Rootning och att kunna skicka in vilken ROM som helst är lök på laxen, inget annat. Nexus klarar sig bra på egen hand även utan detta.

Bluetooth-headsetstöd är sådär. Det lämnar faktiskt en del övrigt att önska, men det kan bero på vilket headset man väljer också (MW600 för min del).

Justja, den där jäkla bildockan... Jag har använt den ett par gånger och varje gång hittar jag lite fler saker som antingen inte funkar eller att jag tycker att man löst saker på underliga sätt. Något säger mig att det inte är tokmycket jobb som görs på just bildockedelen. Den är inte riktigt värd pengarna får jag nog säga.

Mest nöjd med; Helhetsintrycket och GOOGLE-KONTOSYNKNING liksom! Jag har aldrig känt sån frihet med att ha mail, kontakter, kalender och google talk i en telefon som bara funkar!

Kort och gott, mycket bra telefon med, som alla produkter som gör tokmycket olika saker, småsaker som är lite naggande i kanten.

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Den är fortfarande lika underbar och rolig att använda som när man äntligen fick den i januari. Eller ja, är ju faktiskt ännu roligare sedan tweaksen kom igång på allvar strax efter. Detsamma gällde ju i och för sig Magicen man hade innan också. Froyo är ju riktigt trevligt också.

Ja, batteritiden räcker alltid minst en dag utan problem. Genomsnittet är nog 1,5-2 dagar som jag använder den. Brukar dock ofta ladda på natten för att vara säker på att den klarar sig och att jag kan använda den som jag vill.

Kan inte uttala mig om BT-headsets och liknande för det är inget jag använder.

7. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Köpte min på release dagen i USA.

Är nöjd, men hoppas Froyo kan komma snart.. :(

8. yarr

yarr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Jag mer nöjd med min nu än någonsin. Och då har jag inte ens testat froyo än :)
    Har väl haft min i 2-3 månader.

Enda nackdelen jag kan hitta skulle väl vara att de sätter sig lite damm och skit i den lilla springan som går runt om hela mobilen utanför skärmen. Och sen att det är klickljud i ena hörnet och ett dammkorn kommit in under skärmen.

Sen att den börjat tappa färgen lite på undersidan som tydligen ska vara vanligt. Vet inte om det är värmen från laddning eller fodralet som är boven.

9. isMaskin

isMaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är fruktansvärt nöjd. Det som jag kan klaga på är att dom inte har grafikaccelererad homescreen. Men jag kör med adw launcher som flyter på bra. Bästa köp ever.

10. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Skaffa launcher pro istället så får du se på skillnad.

Jag är nöjd som fan med min, förutom att jag har börjat få "frysningar" ibland. När inget händer, man trycker på touchknapparna och man får en vibration som svar på att den registrerat trycket, men inget händer på ett tag och sen kommer allt på en gång.

Händer mest i Browsern som segar sig när man klickar på en länk, samma där. Man ser att den reagerar på trycket (blir markerat) och sen händer inget på ett tag för att sen lossna. Funderar på att "blåsa" luren sen efter man fått 2.2 installerat så att alla apps och inställningar sparas.

11. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är adw gpu opengl accelerad?

12. MrDalom

MrDalom Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är väldigt nöjd med min Nexus och är riktigt glad att jag köpet den.

De har väl bara haft en OTA uppdatering, som kom direkt jag startade telefonen till 2.1updated och den funkade klockrent. Har rootat min telefon vilket var lätt och provat flera olika roms. Det var för mig förvånande hur lätt det var att byta roms och återgå till usrsprungligt via nandroid backup. Jag fastnade för Modaco's Desire rom men använder nu den läckta FroYo med Launcher Pro. Om/när Modaco släpper en Desire rom baserad på FroYo kommer jag att byta till den ganska så fort. Det har varit riktigt lätt att tweeka den.

Jag använder min ganska hårt och behöver underhållsladda för att klara ett dygn. Mycke surf och musik via Spotify blir det :P men skulle du använda den mer vanligt dvs prata i den och skicka lite sms osv så kommer den att hålla, men det blir lätt mer :cool:

Hårdvaran är riktigt bra förutom möjligen högtalaren. Tyvärr så hänger inte mjukvaran med då kamerna t.ex. klarar 720p video men det finns inget stöd för detta i Android. Då är det bra att vi har tillgång till XDA :)
    Knapparna funkar över förväntan och trackballen är riktigt skön att använda.

Nexusen är en komplett telefon/handdator. Dock saknar jag en fungerande equlizer och en musikspelare som jag kommer överens med samt en smart dialer till FroYo som söker i både telefonboken och i calloggen när man slår nummrena. Saknar även kameran från Modaco's Desire rom. Den var bra. Dessutom har den lite klent med tillbehör här i Sverige men dock finns det gott om dem på ebay.com. Har även upptäckt att vissa appar har slutat fungera iochmed uppdateringen till FroYo. T.ex. CoPilot har inte hunnit uppdatera sitt program ännu, men den lär komma snart.

Är besviken på att vi inte har fått tillgång till betalapps i Market ännu samt att sökfunktionen i Market är riktigt dålig. Det är väl nått Google borde klara av att fixa till.

Slutebetyget blir: Nexus One = Frihet och glädje och det skall mycket till för att jag skall byta bort den. Riktigt mycket.

13. Brasse83

Brasse83 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag håller med de föregående talarna.

Sedan min Ericsson T28 så är det här den enda telefonen jag är riktigt nöjd med. Visst, det kan alltid bli bättre, samtidigt som man inte kan vänta för evigt på den perfekta telefonen.
    För mig så är Nexusen den bästa telefonen på marknaden just nu.
    Den är snabb, den är totalt öppen(efter root), och så fruktansvärt enkel att experimentera med olika romar, göra backuper på, osv osv osv. Och har man även lite Linux-kännedom så är det ännu fler dörrar öppna.
    Till nackdelarna är väl touch-panelen som inte alltid är helt perfekt, även om den är bra. Det händer ibland, bara i spel för min del dock, att den får lite frispel.
    Touch-knapparna var jag skeptisk till i början, men nu när jag har använt den ett tag och även lekt lite med Desire ibland, så måste jag säga att jag gillar touch-varianten bättre än de fysiska.

Summan av kardemumman, i mina ögon så är den överlägsen alla andra telefoner på alla punkter utom touch-panelen där det finns några telefoner som är bättre.

14. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag är också riktigt nöjd med allt, förutom med batteritiden.

Jag tycker INTE jag kan ta den tidig morgon och vara säker på att jag kan vara från laddare till sen kväll.

Inte om det ibland används lite data och GPS.

Men, man får väl planera och ha med laddare om man ska vara borta så länge antar jag.

/Söder

15. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    "Den perfekta Mobilen" kommer aldrig komma :)

Ericsson släppte ju "Hajfenan". Den gick aldrig sönder, kunderna bytte aldrig ut den.
    Den "perfekta" mobilen var det , då . En engångskostnad utan service-avgifter.

Mobiltillverkarna går ju runt på att sälja reservdelar, service, m.m :)

16. bellemannen

bellemannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, kanske är det så att Jag höga krav.. men touchknappar är ingen höjdare, touchskärmen buggar ur ibland, skärmen blir lätt repad, man måste starta om ibland ala windows. Gui flyter inte alls nåt vidare trots launcher pro, det hackar och rosslar till och från, den kända 3g buggen. Skärmen är lite för smal för att det skall vara smidigt att skriva på. Det är möjligt att n1 är den bästa telefonen ute, men den har mkt övrigt att önska.

17. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag tycker de funkar bra, bara man vet var man ska trycka.

Ja, att det inte är den bästa touchskärmenen stämmer!
    Jag har inte ett märke på min skärm (eller ens telefonen överlag), efter snart 6 månader, och då har jag aldrig skydd!
    "måste" och "måste", men visst, det gör man ibland.

Tycker det funkar bra med både LauncherPro och ADW Launcher på FroYo. Men visst, avsaknad av GPU-stöd är ju ett stort minus.

Betydligt mindre på 2.2

Detta är alltså något jag aldrig märkt av, eller så har jag bara inte förstått vad den ska innebära. Förklara i så fall gärna kort här.

Detta är ju inget man inte visste om innan man köpte den, iaf inte hur storleken är. Klart man inte skriver några uppsatser på den, men för att skriva ett sms eller en url funkar.

/Söder

18. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

älskar min nexus fortfarande like mycket som dag 1. Extra mycket nu när man har froyo och LauncherPro.

Finns inget jag kan klaga på den som är direkt N1 relaterat (market är ju samma för alla tex ;)).

vissa apps som försvunnit sen jag uppgraderade till 2.2 releasen kommer fixas när den släpps officiellt (får man väl anta..)

När jag bytar upp mig från N1 kommer det definitivt vara Googles lur igen.. förutsatt dom släpper en igen.. om inte så blir det garanterat en HTC.

19. SkyddsAngel

SkyddsAngel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Är launcher pro verkligen såå bra?

20. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja.