Nexus One inte kompatibel med Tele2's nät

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av leiden, 26 maj 2010.

1. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ringde Tele2 för att höra vad de har för svar på att min 3G-täckning kommer och går. Deras svar var att eftersom att jag använder en Nexus One och den inte är kompatibel med Tele2's nät så kan det hända att det inte fungerar så som det ska. Supporttjejen sa att hon har pratat med deras tekniker som säger att Dataroaming ska vara påslaget för annars kan N1:an tro att den befinner sig i ett annat nät samt att en omstart krävs varje gång som man haft WiFi påslaget för N1 klarar inte att växla mellan WiFi och 3G.
    Jag sa då att det inte är min erfarenhet då jag haft mobilen i tre månader och växlat fram och tillbaka mellan WiFi och 3G helt utan problem. Berättade även att problemen funnits redan med de två mobilerna som jag haft före N1.
    Hon hade då slut på svar och sa att jag skulle skriva ner tider då detta händer och sedan göra en felanmälan och även sätta mitt SIM-kort i en annan telefon och prova där i minst fyra timmar så att de ser att jag har provat.

Vad kan egentligen vara riktigt? Är N1 inte kompatibel med nätet eftersom det är en US-telefon?

2. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Rent teoretiskt kan det ju vara problem eftersom Tele2 och Telia delar på 3G nätet, så då kanske telefonen tror att den roamar om den är ansluten till en 3g-basstation som Telia byggt.
    Jag har roaming avstängt på min Liquid och i displayen visar den:
    3G Telia
    Tele2

3. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Detta är ett fenomen som är en vanlig lösning på just det problemet på Androidlurar, speciellt HTC (N1 är ju en HTC egentligen), dessutom lider Desiren av ett problem just med att switcha mellan Wifi och 3G (eller snarare defaultinställningen på den telefonen)

4. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tyvärr tycks det krävas en omstart för att N1 verkligen ska fatta att jag vill använda 3G efter att jag stängt av WiFi. Tjejen har samma problem på sin Legend med Tele2. Ni säger här att även Desire har det här problemet. Vems är då felet? HTC som gjort hårdvaran? Google som gjort mjukvaran? Eller kanske Tele2 som tillhandahåller 3G-nätet?
    Jag blir inte klok på det här och funderar på att säga upp Tele2 just på grund av det här, men innan dess vill jag veta att det är hos Tele2 som felet ligger.

5. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ta reda på vilken frekväns tele2 sänder på

6. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hittade inget om det på deras hemsida så får väl ringa dem.

7. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om det funkar klockrent på andra nät än Tele2 så vet iaf. jag vart felet ligger.
    Har inte haft ett enda problem med min Desire och Telenor samt Telia.
    Och då har jag växlat mellan 3G och wifi fler gånger än jag ens kan räkna till.

8. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det räcker att gå in i flygplansläge-> Och sen tillbaka. Då slipper du starta om. Du kan lägga in en widget för detta också ;)
    Angående problemet. Det beror troligen på tele2 och inte på telefonen (hade exakt samma med min tidigare Android). Jag har märkt att jag har detta problem i stockholmstrakten men inte i Västsverige (Göteborg med omnejd).. Samma för er?

Last edited: 26 maj 2010
  9. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Varken Telia eller Tele2 äger eller har byggt en enda basstation för 3G. Det är Svenska UMTS nät AB som driver samtliga. Detta företag ägs i sin tur av Telia och Tele2 med 50% vardera.

Så egentligen är det faktiskt fråga om roaming när man använder 3G och har Telia eller Tele2. På min Samsung Galaxy får jag roamingvarning varje gång nallen byter från gsm till 3g, men bara en kort stund innan den hunnit återställa datauppkopplingen. Om jag stänger av datauppkopplingen försvinner dock aldrig varningen.

10. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det var ett bra tips, ska prova det! Blir mer och mer övertygad om att det är Tele2 som är boven.

11. Dahkneth

Dahkneth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en Nexus One och Tele2 som operatör. Har inga som helst problem sedan jag tvingade in min Nexus One att alltid köra 3G. Saken är den att den byter till 2G när mottagningen för 3G är sämre än 2G. Detta upplevde jag som väldigt jobbigt och tvingar därför nu min Nexus One i 3G.

12. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Hur tvingar du telefonen att köra i 3g? Kan hitta hur man tvingar den köra i 2g men inte 3g.

//Reconnnn

13. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Knappa *#*#4636#*#*
    (dvs *#*#INFO#*#*)
    Phone information
    Set preferred network type: WCDMA only

14. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Bara för att kolla, visst köpte du den här versionen:
    four GSM radio frequencies (850/900/1800/1900) and three 3G/UMTS Bands - (2100/AWS/900).

15. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jajemän, och går man in på GSMArena så står det precis vad den ska klara av. Samma spec som Desire vad det gäller GSM och 3G.

Edit: Tittar man undersidan på Nexus-kartongen så står det också vilka länder som telefonen kan användas i.

Edit2: Efter att ha tvingat N1 till att använda 3G-nätet så går det bra att växla mellan WiFi och 3G. Så egentligen så är väl problemet löst, om det nu inte medför att min täckning för röstsamtal kommer att bli sämre. Får testa och se.

Last edited: 28 maj 2010