Nexus One mot Desire

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Svedis, 6 apr 2010.

1. Svedis

Svedis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte bara göra en intresse check, och kolla om någon är sugen på att byta sin Desire (när den kommer :cool:) mot min Nexus? Inte helt säker, men vill gärna kolla om någon är sugen :)

2. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Fast då är ju frågan... Vem köper en desire för att direkt byta den mot din begagnade Nexus One, när man kan importera en N1a ifrån USA och få den med ny garanti, med ev gravering och annat som kan vara av intresse?

Frågan är om du inte ska lägga den här tråden på is tills dess att Desire har varit ute ett par veckor/månader. Först då tror jag folk kan vara sugna på ett byte.

3. SkyddsAngel

SkyddsAngel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Är desire verkligen bättre än Nexus?

4. Dreas

Dreas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja, det skulle jag säga. Allt Nexus är är Desire + lite till :)

5. spirry

spirry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Man skulle också kunna säga att en banan är ett päron, men så är det inte nödvändigtvis.

Det finns ett gäng distinkta skillnader;
    Desire har ingen extra mikrofon.
    Desire har inte voice-to-text (Detta är ju naturligtvis mjukvara)
    Nexus har inte sense (Återigen mjukvara)

Och säkert flerdärtill som jag är övertygad om att folk som känner sig manade kan fylla i.

Sedan så finns det ju andra saker som att Nexus, som kör med Vanilla Android får uppdateringar snabbare än vad Desire får, vad detta i praktiken kommer att innebära för Desire vet man ju inte än, men om man har lärt sig något från exempelvis heron så kan det dröja _länge_ innan uppdateringar kommer (Förhoppningsvis inte i det här fallet, hoppas att dom har sett över sina rutiner och prioriteringar vad gäller åtminstone viktiga uppdateringar; 1.5->1.6 är en långt viktigare och större uppdatering än 1.6->2.1 (Man ska alltså inte stirra sig blind på versionsnummer))

I slutändan så tycker jag att folk som du, som uppenbarligen inte vet vad de pratar om ska sluta sprida lögner och dynga och sluta förvirra folk som letar efter vettig och trovärdig information. Jag ber om ursäkt för tonen och off topic men jag tror samtidigt att vi alla vill att forumet ska hålla så hög kvalité så möjligt så att nya användare kan komma hit utan att bli lurade till det ena och andra.

Last edited: 7 apr 2010
  6. Yoojimbo

Yoojimbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

7. joby

joby Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dubbla micarna är faktiskt riktigt underskattat. Pratade telefon på krogen i helgen och medans jag knappt kunde höra mig själv rapa pga allt oljud runtomkring hörde den jag pratade med mig Perfekt :)

8. Exley

Exley Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

håller me!

Jag tror att du är rätt ute joby!
    Jag jobbar med hörapparater och dubbla mickar i kombination med bra mjukvara är av yttersta vikt för talförståelse för våra kunder. I synnerhet i bullriga miljöer.
    Folk som har använt våra gamla apparater med en mick och sen gått över till våra digital med dubbla mickar skulle aldrig någonsin gå tillbaka, och en stor anledning är just att kunna kommunicera i en miljö med mycket bakgrundsljud.

My 2 cents:money:

9. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

EDIT: feltolkade början av ditt inlägg och läste det som att joby var på fel spår och hade helt fel.. Men så var ju inte fallet. Please ignore tze post :D

10. Droid95

Droid95 Guest

Sense ui finns väl redan tillgängligt för dom med rootade mobiler (t.ex. nexus one)

11. skallaren

skallaren Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jovisst, dock endast i alpha stadium än så länge. dock så har vi Nexusanvändare stor del av ett Moddar forum bakom oss (XDA) som verkligen inte bör underskattas. :D

12. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

tycker mest xda är rena dagisforumet allt som oftast.
    Men du har en poäng fast med den modifikationen att Nexus one har alla stora utvecklare bakom sig såsom t.ex paul från modaco som portat sense, cyanogen bla.
    Frågan är väl hur pass snarlik hårdvaran är i desire jämfört med N1 och därmed kanske det är relativt enkelt att porta över roms från N1 till desire

13. noShame

noShame Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snarare tvärtom, vart får du det där ifrån?

Nexus one har dubbla micar, något som Desire INTE har och något som jag gärna inte skulle byta ut nu efter att ha använt det.

Nexus one har piggar nedtill vilket Desire INTE har och som behövs för att smidigt kunna använda bords och bildocka - en funktion som uppskattas av många.

Nexus one har en styrkula, Desire ett optiskt öga. Att styrkula är snyggare och skönare att använda är kanske en smaksak, men att den LYSER vid missade samtal/sms/twitter/email etc är inte en smaksak utan en ovärderlig funktion! Fatta att behöva obsessa med att titta på telefonen stup i kvarten om man har missat något.

Nexus one har touchknappar som jag tycker fungerar klockrent, andra kanske föredrar taktila knappar. Men det som är viktigare är att den mest frekventa bak-knappen sitter på RÄTT sida för högerhända, till skillnad från Desire.

Att Desire har 720p video (har jag för mig att de har meddelat?) samt radio är endast mjukvara, hårdvaran finns i Nexusen och kan/kommer att fungera. Samma sak med sense som man kan fixa om man vill genom att flasha in det, men jag föredrar vanilla och snabba uppdateringar (se bara på Hero, hur länge de har väntat på 2.0/2.1 uppdatering)

Om jag hade haft en Desire hade jag bytit ut den mot din på nolltid, kolla bara på prisskillnaden...

14. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

720p stød kommer i førsta uppdateringen, dvs. ær inte stød nær den børjar sæljas, så har jag uppfattat det.

15. M-Dawg

M-Dawg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Dubbla micar är nog riktigt nice iofs. ¨
    Men däremot finns det INGEN annan (som jag vet) än du som tycker att touchknapparna är bra. Enligt de youtube-klipp jag sett måste man trycka väldigt precist?!
    Håller inte med om styrkulan, jag menar, hur ofta missar man sett SMS eller telefonsamtal? Dessutom känns det som risken stor att det ansamlas skit, den sticker dessutom ut och är enligt MIG extremt fult.

I slutändan har Nexus One en sak som jag tycker är dealbreaking, alltid senaste uppdateringarna.
    Detta är en den största nackdelen med Desire gentemot N1.
    Det finns trots allt en prisskillnad och detta måste ju på något sätt vägas upp, right?

16. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Styrkulan som indikator på missade händelse är oslagbart.

17. noShame

noShame Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är, precis som jag skrev, en smaksak och något som jag föredrar - andra kanske vill ha taktila knappar. Dock är nog de flesta som har haft sin Nexus nöjda med touchknapparna (iaf de som jag pratat med och läst på forum) eftersom man snabbt blir van att använda dem. Man måste inte alls vara extremt precis utan man trycker strax ovanför mitten, något man blir van med och inte tänker på som sagt.

Ang styrkulan så har du uppenbart inte haft en ;) för den är ovärdelig. Ingen risk att smuts fastnar eller att den är i vägen. Och när man har rootat så kan man ställa in egna RGB färger för olika program och händelser. SMS/MMS = grönt, Email = rödrosa, Missat samtal = ljusblått, twitter osv.

Last edited: 13 apr 2010
  18. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag gillar touch knapparna!

19. -r3tro-

-r3tro- Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker att alla de positiva egenskaper med N1:an som noShame nämner i sitt inlägg + snabba uppdateringar är oslagbart när det gäller valet mellan N1:an och Desire.
    Sen tycker jag även att N1:ans design är estetiskt mer tilltalande än Desire, men det där är ju mer en personlig smaksak.

Möjlighet till videoinspelning i 720p tror jag för de allra flesta människor känns lite hugget som stucket.
    Dvs en funktionalitet som man både kan ha och mista...
    Hade det däremot suttit en kvalitétskamera i mobilerna så hade kanske den funktionaliteten värderats mycket högre vid valtillfället.

20. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Jo, får min desire idag så kommer att ha båda ett tag. Nexusen möjligheter via XDA väger tungt. Men radio och knapparna på desire är inte dumt heller.
    Gillar dock inte sense så root på desire är viktigt.... lyxbekymmer...