Nexus One stock 2.2 ROM

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av PatricF, 6 dec 2010.

1. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tjenare!

Ja jag har googlat osv men lyckas inte hitta det, hittar bara massa updates etc.
    Är det någon som vet vart jag kan hitta den senaste 2.2 Stock/Original ROMen till Nexus One? Alltså Hela ROMen och inte någon update.

2. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag är inte övertygad om att det ens finns en sådan ute på nätet att tillgå.
    Om det inte gör det är nog ditt val att gå ut och hämta en full stock-rom av ett äldre snitt och byta tillbaks din recovery till originalet, samt köra in uppdateringarna tills du är i fas igen.

[Update]Sökte runt lite och hittade inga andra indikationer än ERD79-imagen som bland annat Modaco har lagt upp på sitt forum.[/Update]

Last edited: 6 dec 2010
  3. cyprox

cyprox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur gör man för att flasha, och vad behöver man flasha egentligen?
    Räcker det med system.img?
    Enda jag har gjort är att roota, har orginal recovery och låst bootloader.

4. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Så länge du inte petat på några systemappar eller ändrat filer i det skyddade systemet så ska det räcka med att
    * Ladda hem uppdateringen
    * Placera uppdateringen på SD-kortet (döpt till "update.zip")
    * (Återställa rootningen (du kan även prova utan för att se om det fungerar och jag vill gärna veta om det lyckas utan att återställa rootningen))
    * Starta upp telefonen i recovery-läge (Håll volym ned inne samtidigt som du trycker på power-knappen, välj sedan "recovery" i menyn som dyker upp, därefter trycker du in power-knappen och volym upp och väljer "apply sdcard:update.zip")
    * Klart!

5. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Last edited: 7 dec 2010
  6. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Vilander, använder du en custom recovery eller original när du läser in ERD79? Den Modaco tillhandahåller ska läsas in med en custom recovery. Jag hade Amon RAs 1.6:a om jag inte missminner mig.

7. cyprox

cyprox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja dum som man var så har jag tagit bort lite program som följer med som jag inte ville ha, typ Amazon och lite annat . Det verkar ställa till det rejält så fort man ska göra något som har med flashning att göra...:ehm:

8. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Hm, jag såg senare att det bara var för custom, men jag testade också greja med fastboot och deras img:en, vilket inte heller fungerade

Jag har original recovery.

9. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Japp, det är en del appar som anses vara en del av "systemet" som gör att det blir lite trist läge när man väl ska till att flasha in en ny uppdatering.
    Det som blir ännu lite tristare är att det inte alltid är helt lätt att återställa till det man hade precis innan man flashat, om man inte lyckats ta en Nandroid-backup. Men har man inget sånt och man inte kan få tag på de här apparna på annat sätt (har inte testat, men kanske kan man kopiera dem från en annan Android-telefon och lägga tillbaks dem på det sättet), så blir det att backa till ERD79 och uppdatera därifrån.

Generellt när man ska backa tillbaks till original-ROM:arna så är det två olika procedurer som jag har kommit fram till;

Upplåst bootloader (vilket innebär att man kan köra fastboot-kommandon utan hinder)
    Helt klart det enklaste. Då har jag tom en guide för det på min hemsida. (OBS! Jag ser att en eller annan länk pekar lite fel, ska fixa det senare ikväll, men det ska gå att söka upp de här paketen om inte annat.)

Låst bootloader (mjukvarurootat filsystem, fastboot-kommandon är antingen inte tillåtet eller svårt)
    I jämförelse med olåst bootloader, magnituder svårare. Jag är inte helt klar över exakt vilka steg som krävs men det är något i den här stilen som jag tror gäller;
    * Installera en Custom Recovery (Amon RA:s funkar alldeles utmärkt)
    * Flasha in ERD79 (som har stöd för Custom recovery, tex ROM:en från Modaco)
    Nu kommer det trista i kråksången. Troligtvis återställs inte recoveryn och den behöver man flasha på något sätt. Det enda jag kan tänka mig just nu är att roota den ERD79:an med någon soft-root. Därefter:
    * Återställ till original recovery
    * Kör in de officiella uppdateringarna

Som sagt, den där processen för att köra in original-grejerna i en mjukvarurootad telefon utan upplåst bootloader är lite jubbigare. Men det blir ju så när det finns ett enkelt och ett svårt sätt att roota. :)

10. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Tack för en väldigt bra beskrivning. Jag har dock inte root och jag har originalrecovery, bör jag då inte kunna flasha på från 22607-ERD79-update-nexusone-stock-images.zip?

11. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag sitter och läser på lite vad den filen innehåller och hade tänkt prova på att slänga in den i min helt orootade 2.2.1
    Jag har en teori om att man inte kan patcha in en Android-version som är äldre än den man redan har, vilket kommer göra att jag rimligen inte kommer att kunna flasha in denna uppdatering.
    Will be right back.

[Edit]Ser redan nu att det kan bli problem. I det här foruminlägget använder de fastboot-kommandon som jag inte kan köra, iom att min bootloader är låst. Alltså kommer jag inte att kunna flasha in nya .img-filer som de exemplifierar i den tråden. Jag måste helt sonika ha en .zip-fil som innehåller hela ERD79 i sitt standardutförande, med korrekta Google-nycklar och hash-värden, annars kommer den aldrig att accepteras av recoveryn.[/Edit]

12. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Min fråga till dig då, eftersom jag inte uppfattat det än; Är din telefon helt original utan att ha rootats någongång? Du nämner att du har original-recovery och oupplåst bootloader, men du kanske har rootat vid något tillfälle, så jag ville bara följa upp det.

13. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Sättet att kunna få in en av dessa .img-filer är genom att kunna köra fastboot-kommandon. De får man köra enklast genom att låsa upp bootloadern. Om man inte tycker att det är värt det ( jag är en av dem fram till den dag det blir ohyggligt mycket jobbigare :) ) behöver man joxa runt mer i systemet, tex med ADB. Fastboot _kanske_ går att använda i ett mjukvarurootat system, men jag har faktiskt inte provat det än (hur jag nu lyckats undvika det).

14. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag har haft mjukvaruroot, dock inte tagit bort något. Sedan har jag återställt allt till original, unrootat och fortfarande oupplåst bootloader med originalrecovery. Jag testade att köra in img:ena via fastboot men fick felet jag har nämnt ovan (jag hittar telefonen med "fastboot devices").

15. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Har du någon MSN? Nu har jag blivit lite mer nyfiken och det går lite smidigare om man chattrar lite.

16. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Självklart, jag skickar i PM.

17. cyprox

cyprox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Måste man ha unlocked bootloader för att kunna lägga in clockworkmod recoveryn?
    Annars tänkte jag att man lägger in den, så borde man ju kunna lägga in vilken rom som helst, även orginal...

18. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, fastboot är kommandon som körs av bootloadern som inte påverkas på något sätt när man rootar sin rom. Den påverkas bara av om radion är S-OFF (security off) eller upplåst bootloader i fallet med Nexus One. :) En annan möjlighet är om man använder en modifierad bootloader.

Nej, har du en rootad rom kan du köra flash_image för att flasha den. Rom Manager från Market kan göra detta åt dig om du vill.

19. cyprox

cyprox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur gör man för att lägga tillbaka orginal recoveryn om man kör med Rom manager, har försökt leta runt men alla använder ju unloocked boot loader i de guider jag hittat.
    Annars tänkte jag lägga in clockworkmod recovery med rom manager, flasha orginal rom och sen återställa recoveryn. Då borde ju telefonen vara så orginal den kan bli...

20. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag har inte använt ROM Manager så vidare värst, men om en återställning till en original-ROM inte gör att recoveryn blir flashad till original måste du, såvitt jag vet idag, göra det för hand, när du har en rootad original-ROM.

Något i stil med detta. Om din telefon idag har...
    * Custom recovery
    * Custom ROM (rootad)
    * Låst bootloader

...så vet jag inget annat sätt att återställa till original annat än genom att...
    * Installera en original-ROM
    * Roota original-ROM:en (med mjukvaruroot)
    * Återställa original-recoveryn genom ADB eller tex Terminal Emulator
    * Avaktivera rootningen