Nexus One's (eller Androids) värdelösa hantering av headset?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av söder, 3 jun 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag måste bara få reagera av mig.
    Enligt mig så gör hanteringen av headset:et det helt oanväntbart.

Det verkar inte finnas något logiskt system i hur bakgrundsprogram "snappar upp" tryckningar på speciellt "play".

Om jag lyssnar på musik i headset:et via Spotify, så tystnar musiken när det ringer, men det är inte helt självklart att jag svarar samtalet när jag tycker på "play/lur". Istället går det ofta igång något annat musikprogram.

Samma sak när jag ska avsluta samtalet. Istället för att lägga på, så startar musik från ett annat musikprogram.

De musikprogram jag har installerade är:
    Spotify
    Listen
    Androids egna Music
    Meridian
    doubleTwist

Idag var det doubleTwist som gick igång varja gång jag tryckte på play. Även när jag lyssnade på Spotify, och tryckte play, så pause:ades inte spotify, utan istället gick doubleTwist igång.

Detta har jag märkt av även på andra program, så det är inte bara doubleTwist.

Det BORDE vara som så att telefonfunktionen har någon slags högre prioritet än ALLT, och att sedan att musikprogram som kan använda headset:et har fallande prioritet efter vilken ordning de senaste användes.

Som det är nu, är det helt jävla värdelöst.

Synpunkter?

/En arg Söder

Last edited: 3 jun 2010
  2. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Håller med. Ibland verkar det fungera perfekt och sen plötsligt så får man problem med att något annat program får prioritet för knapparna.

Jag hade samma problem på min iPhone med t ex Spotify där Play-knappen ibland drog igång den vanliga musikspelaren istället för Spotify. Tror det har fixats dock.

Är det Android i grunden som har problem eller är det applikationerna som är dåligt skrivna ...? Man tycker det borde vara självklart att "om musik/ljud applikation i focus = styr denna med knapparna även efter samtal, om inget musik/ljud app i focus = prioritera den som just nu spelar upp något i bakgrunden, om flera musik/ljudappar igång eller ingen igång = ha en standard-app definierad som styrs av hörlurar ...

3. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

4. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Även jag har upplevt problematik med headset (MW600) när det kommer till play/pause av musik i Android(/Nexus). Det är svårt att veta vilken medieapp som sitter och håller på anropen av knapptryckningar och jag skulle inte säga att det är det senast startade eller det för närvarande aktiva programmet som ovillkorligt får prioritet över något annat.
    Jag önskar att den här hanteringen skulle vara mer som när man skickar en Intent till vilket annat program/knapptryckning som helst; jag får en fråga vad jag vill att den här knappen ska köras mot och så möjligheten att välja som standard om jag skulle vilja.
    Det kanske inte skulle vara den _mest_ optimala lösningen, men det hade ju iaf varit konsekvent mot mina egna önskemål.

5. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Skönt att höra att det är fler än jag som är besvikna, samt att google själva faktiskt jobbar på det.

/Söder

6. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Kan tillägga, att jag nu pratade ett samtal i headset. Jag hade INGA musikprogram igång, och mina 6 senaste program köra är Dialer One, Handcent SMS, Home Switcher, Talk, Doodle Jump och Phone.

Nu när jag skulle lägga på, testade jag med "long press play" för att lägga på. Inget hände. Istället startade "Music" av alla jävla program. Ett som jag absolut inte kört idag, eller sedan telefonen är omstartad.

Sedan mitt förra inlägg har jag avinstallerat doubleTwist för er vetskap.

Det är ju ett helvete det här.

EDIT: Det var INTE Music som gick igång, utan Medidian som gick igång. Och det har varit igång någon gång innan idag, men inte bland de senaste 6 körda eller något sådan.

EDIT2: Sen kan vi lägga till dej jävligt jobbiga buggen att i detta fall Music drar igång och spelar musik när jag rycker ur sladden till headset:et. BRA JOBBAT Android-Team. :) Allt är väldigt logiskt. :)

/Söder

Last edited: 3 jun 2010