Nexus Q - en flopp?

Diskussion i 'Allmänt' startad av sEbbo, 29 jul 2012.

1. sEbbo

sEbbo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 7
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Platta:
    Apple iPad Pro 13"
    Satt och var sugen på att byta ut hushållets Boxee Box mot en Nexus Q men efter en del efterforskningar så verkar det vara en väldigt låst maskin, tex så finns det ingen Apple AirPlay-linande funktion som med ett knapptryck låter en strömma skärmen på telefonen till Nexus Qn och Google har låst mediauppspelningsfunktionen till sin egna Play Store så det finns ingen möjlighet för Spotify att uppdatera sin app så att man kan lyssna på Spotify via sin Nexus Q.

Detta skulle vara acceptabla brister om den kostade 100$ med en Nexus Q går ju lös på 300$(!) vilket är väldigt mycket pengar med tanke på vad man får.

Vad tycker ni?

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tyckte först produkten inte kändes så superhet, men nu har dom ju lyckats hacka den lite och kunnat installera lite allt möjligt. Så det finns nog mycket nytta för Nexus Q med lite meck :)

3. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Det har spekulerats att Nexus Q kan vara ett led i "Android@Home" och att den kan komma att göra så mycket mer. Fast sen har våra hackers varit framme med och kört in CyagenMod på den, så visst kan den vara användbar redan nu.

Det ska även sägas att priset till viss del även beror på att där sitter en rätt vass förstärkare i den. Så trots få funktioner, så funkar den bättre "stand alone" än de flesta andra mediaenheter på marknaden.

4. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

tror inte alls att de är en flopp

5. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag tror inte Nexus Q kommer bli ngn storsäljare i sverige om inte den blir mera öppen och tillgängligt för andra appar som Viaplay, tv4play osv.
    Frågan är om usa kommer tycka att Google är ett tillräckligt "fint" märke med tanke på prislappen och vad man får för pengarna.
    Jag tror inte det.

Att hålla på att behöva hacka en nyinköpt produkt för att den är låst är väldigt "apple-likt" och inte ngt jag tror svensson vill göra.
    Får själv inget ha-begär när jag läser om den.

6. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Man måste tänka på att det finns "Google TV" med, som gör allt det ni vill att Nexus Q ska göra. Jag skulle våga på mig en gissning att Google inte vill konkurrera med sig själva och därför gör Q så lite.

7. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  8. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det var inte direkt oväntat att de drog tillbaka den.
    Jag tror att de skippar den inbyggda förstärkaren i den slutgiltiga versionen (för att kunna sänka priset) samt att de tillåter 3:e partstjänster så att det går att streama t.ex Spotify från telefon till Q, annars blir det svårt att konkurrera med Apple's AirPort Express och ATV.

9. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Några hårdvarumässiga förändringar har jag mycket svårt att se då det skulle innebära ganska kostsamma och stora förändringar i hela ledet. Däremot kommer dom säkerligen lägga till en hel del nya roliga funktioner.

Jag använder min dagligen och tycker den är riktigt riktigt bra - då är jag visserligen en flitig användare av Google Play/Music i övrigt.

Vol

10. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

En av de stora nackdelarna med Android är just att det inte finns någon vettig media-strömning a la Airplay. Kör själv DLNA, men det är ju kraftigt begränsat (videostöd tex är kass), även om det fungerar bra för musik och bilder.

De MÅSTE fixa spegling eller i alla fall strömning av skärm/media!

11. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Här i Sverige vore den ju ändå, i sitt nuvarande utförande, helt meningslös att ha, eftersom vi inte har tillgång till de Play-tjänster den är beroende av (jo, vet att man kan lura till sig grundfunktionaliteten i Music - dvs att kunna ladda upp och streama sin egen musik - men det är väl allt).