Nexus S eller vänta på 4G?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av doktorn, 5 dec 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    4g börjar sprida sig i större utsträckning. Visserligen har det ännu inte dykt upp några 4g telefoner ännu men kan det vara värt att vänta på? Eller gissar ni att det är över ett år kvar innan det kan vara aktuellt? Man pratar ju om 4g satsningar i USA. Kommer det att vara samma system nu äntligen eller kommer vi fortsätta att dras med flera olika standarder?
     
  2. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Jag tror att det är långt kvar tills vi får 4g-telefoner och att Nexus S kommer vara ett bra steg så länge. Telia lanserade 4g 2009 men fortfarande så är nätet riktigt dåligt utbyggt i Sverige och det har inte kommit några rykten om telefoner med tekniken än så länge.

    4g i USA är i de flesta fall inte det 4g som vi pratar om här i Sverige utan alternativ motsvarande vår turbo 3g. Det som kallas 4g i Sverige heter LTE (och är inte egentligen 4g heller...) vilket först senaste veckorna börjat testats/smyglanserats i USA.

    Ska du vänta så kan du ju lika gärna vänta på LTE Advanced som är riktiga 4g ;-)
     
    Last edited: 5 dec 2010
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    4g i staterna är wimax va?

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  4. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ja, det som finns nu är WiMax men verkar ju som de smyglanserar redan nu. 4G är minst ett år bort för de flesta delarna av landet. Men om du bor i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon av de städer som får det tidigt nästa är (finns en lista på vilka städer som får det tidigt nästa år på Tele2s sida iaf) kanske det kan vara en ide. Sen förutsätter det också att det kommer en lur som har 4G också.
     
  5. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Okej då är det väl bara att lugna ner sig några år till... Skulle vilja ha mer plats i telefonnätet då det ofta är irriterande långa svarstider när man surfar.
     
  6. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    T-mobiles variant av 4g i USA är egentligen HSPA+
     
  7. MooDHoods

    MooDHoods Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telia har haft 4G i snart över ett halvår (eller mer?) i stockholm.

    Det finns ingen större anledning att vänta på 4G för mobiltelefoner. Det är mer eller mindre endast intressant för netbooks/datorer.
    Kanske intressant när vi kommit längre med molnet, men det är ett tag till dess.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.