Nexus skickad till HTC för reparation

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Skerved, 21 okt 2010.

1. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

För ett par månader sedan så började min på/av-knapp att strula på min Nexus. Men eftersom att den fungerade dugligt så skickade jag inte in den på direkten. Efter ett tag slutade den fungera helt. Då hade jag läst rätt mycket på det här forumet om att det kan ta upp emot en månad att få den tillbaka. Så jag tänkte i ett svagt ögonblick att jag nog kunde fixa den själv. Därför skruvade jag upp den och konstaterade ganska snabbt att flexkortet/bandkabeln till knappen hade spruckit. Jag hade alltså ingen möjlighet att fixa den.

Ett par svordomar senare så var det bara att ringa HTC. Detta är en parentes, men jag har hört en del gott av HTC´s support. Dom är trevliga och så, men det tog två veckor, två samtal och ett lite argare e-brev för att ens få uppgifter om hur jag skulle göra för att skicka in den. Vet inte var i deras system mitt ärende hamnade efter mina telefonsamtal, men efter mitt arga brev tog det inte mer än några 10-tals minuter för dom att skicka uppgifterna.

Hur som helst så har jag inte nämnt att jag har öppnat den, bara att den är trasig och att jag behöver skicka in den för lagning, vilket är helt sant. Om HTC ringer mig så tänker jag ärligt säga som det är och hoppas på att det inte blir så dyrt.

Vad tror ni kommer hända? Kommer dom upptäcka och bry sig om att den är öppnad? Kommer dom ringa mig och påpeka detta? Vad kommer det kosta i så fall?

Den kom fram till HTC i måndags 18 okt, så den har legat där några dagar nu, inga förändringar i statusen ännu:
    Hur lång tid kommer det ta tror ni?

Jag har en väl fungerade ZTE Blade som ersättare tills min Nexus återvänder så jag klarar mig, men det kan vara kul att spekulera lite i vad som kan tänkas komma ut av detta. Självfallet rapporterar jag hur det har gått så att andra kan lära sig av mina bravader.

Over and out! :)

Last edited: 25 okt 2010
  2. ulmerkotten

ulmerkotten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skickade in min Nexus för touchskärmsproblem häromveckan faktiskt och fick tillbaks den idag. Jag kan svara på hur snabbt det gick för mig. Ungefär följande förlopp utspelade sig:

• 5 okt - skickar iväg den med posten (rekommenderat)
    • 8 okt - posten rapporterar att mottagaren hämtat paketet
    • 9 okt - HTC rapporterar att de fått telefonen (notera att de verkar jobba på en lördag :) )
    • 10 okt - HTC rapporterar att de utfört "diagnostic test" (mer helgarbete?)
    • 16 okt - HTC ändrar status till "repairing" (jobbar HTC bara på helgerna?)
    • 19 okt - HTC säger att telefonen är redo att skickas
    • 20 okt (kl 16:40) - telefonen är skickad
    • idag (kl 15:00) - telefonen levererad till min dörr.

Har skickat in den förut. Då gick det mycket snabbare med HTCs "reparation" (de bytte till en annan telefon). Dock så fick en viss vulkan för sig att fylla Europas flygrum med aska under tiden, vilket fördröjde frakten tillbaks.

3. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Det verkar ju vara lite olika hur lång tid det tar för dem att handlägga ett ärende, får väl hoppas det går hyfsat snabbt i alla fall. Min sambo väntar på att få ta över den Blade jag köpte. :)

4. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Nu har statusen ändrats till: "We are repairing your phone."

Inget samtal ännu, håller tummarna! :)

5. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Nu händer det saker, jag har följade som status:
    "Your phone is ready for pick-up. Our customer service representatives or express delivery staff will contact you about a delivery schedule to return your HTC phone."

Någon som vet vad exakt det betyder? Funderar över den första meningen. Typ "Din telefon är redo att hämtas" Hmm...

6. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det betyder att du måste hämta din telefon personligen i England för att få tillbaka den

7. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Nej, det gör det knappast. Vänligen sätt en glad gubbe eller så om du vill skämta, annars kan folk tro att du bara vill jävlas.

Sent from my Orange San Francisco using Tapatalk

8. JonCe

JonCe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det betyder att den ligger i deras utkorg, för att hämtas av dhl eller vad dom nu använder.

9. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Anade att det var något sådant. :)

10. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Var försiktig med att lägga ut såna här historier innan de är avslutade, support-personal hänger också på forum.

11. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Exact... fast som tur är i detta fallet kanske inte engelska htc support personal hänger på ett svenskt forum.

12. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jo, det var lite dumt kanske. Kom att tänka på det efteråt. :P Nåväl, den verkar vara på väg nu i alla fall.

13. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Nu är den skickad från HTC, den ska komma fram imorgon. :) I så fall blir det exakt två veckor från det att jag skickade iväg den. Hyfsat fort ändå tycker jag.

Edit: Statusen ändrades till: "Service is complete. Please visit HTC Customer Survey if you would like to take a quick survey regarding your experience contacting HTC."

Last edited: 26 okt 2010
  14. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Den levererades nyss till min dörr. :) Bytt knapp och nyinstallerat Android 2.2.1. Nu blir det till att roota tror jag.