Fråga: NFC - Hur kommer man igång och vad ska man ha det till?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av MrHydrodynamic, 14 mar 2012.

1. MrHydrodynamic

MrHydrodynamic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fråga eller diskussion.

Vad har man det till? Hur har ni gjort? och hur fanken kommer man igång, borde RTFM kanske? Men mer noga är att när man väl hittat det, vad ska man ha det till?

Ställer ändå in telefonen på vissa lägen beroende på tid på dygnet, tex går det ju redan innan att ställa in larm för vilken veckodag och tid...

Nåå! Hur gör ni med era NFC taggar? skrotar de i lådan eller har ni nått fantastiskt på G?

En tanke för mig som har NEXAs alla timerar och dimmrar i lyan vore att skaffa en datalänk så att man styr hemmet med telefonen och sedan ha en NFC vid dörren så att man drar igång huset när man kliver innanför dörren, men det är ju smidigt redan innan NFC.

Ös på med era tips och tricks och vardagsunderlättande NFC-programering!

2. eightbits

eightbits Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

T.ex. om du ska ut och jogga kan du ju hänga en vid dörren så den startar musikspelaren, ljudlös, en träningsapp och GPS för att se sin springrutt.

Eller vid nattduksbordet så den går på ljudlös, ställer in alarm, strömspararläge och eventuellt syncar upp alla mailkonton osv.

Ska jag vara ärlig kommer jag inte på så många fler användarområden för gemene man. Vissa har säkert nytta av det på jobbet.

3. Umpata

Umpata Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan man inte slå av mobilt internet via NFC?

4. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Som TS sa så behöver man ju inte NFC för de flesta av dessa saker. I larmen säger man vilka dagar och klockslag de ska gå igång, alltså behövs det inte där. Strömspararläget kan man slå igång mellan vissa tider via den medföljande appen "Strömsparare".

5. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

det snackas ju om att man ska kunna betala med mobilen i affärer i framtiden, är detta en sådan funktion eller krävs det något annat för det?

6. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Jo, det stämmer, det är på gång att kunna använda NFC vid betalningar.

En annan grej är ju att ha en tagg i bilen som aktiverar GPS och maps och kanske slår på så mobilen ansluter trådlöst om man har handsfree i bilen? :)

7. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

det verkar intressant.

8. pingo

pingo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag har andra taggar (klistermärken) i t.ex. kalendern. Lägger bara telefonen på kalendern när jag sitter i möte = ljudlös, vibration och blacklist på samtal. En tagg skickar SMS när jag sätter mig i bilen = på väg hem, ngt som ska handlas. OSv osv. Kort sagt, jag använder dom lite överallt...

9. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Frågan är hur mycket batteri NFC drar. Det är väl en sensor som måste lyssna kontinuerligt (när skärmen är tänd...), för den reagerar ju direkt när man håller telefonen mot taggarna.

10. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nog är jag nördig allt, men jag föredrar trots allt att ringa frugan vid dagens slut och höra mig för om ovanstående:)

11. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Jag har BT påslaget konstant och ser ingen märkbar skillnad i batteritid och då har BT en räckvidd på ca 10 m. NFC har en räckvidd på ca. 4 cm dvs har mycket lägre effektförbrukning än BT, så jag tror knappast NFC skall göra någon skillnad på batteritiden.

12. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jo, jag insåg sedan detta faktum. Dock är det lite skumt att NFC bara verkar vara aktiverad när skärmen är tänd i sådana fall (känns som en åtgärd för att spara ström). Man tappar ju lite av vitsen när man måste tända skärmen för att kunna använda det.

13. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Det vet jag ingenting om, men har nog inget med strömbesparing att göra. Möjligtvis säkerhet.

14. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Är också rätt säker på att det har med säkerhet att göra, tänk om du i framtiden skulle kunna använda nfc på buss/visa kort och någon inom 4 meter kunde stå och snappa upp all trafik, eller för den delen använda nfc för att komma åt allt i din nalle... kanske inte så trevligt. Men visst de kanske skulle gjort det valbart men det hade slutar med att de blivit stämda för att folk inte klarat av att stänga av det.. gissar jag :)

15. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jo, ni har antagligen rätt. Det hade ju varit trevligt att kunna bestämma att upplåsning ska krävas beroende på vad NFC försöker åstadkomma.

16. masa69

masa69 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Kan man inte ställa in att den t.e.x startar spotify första svepet och att den nästa gång man sveper taggen så stänger man ner spotify ?

Eller vilket program som helst.

17. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nej, det verkar inte vara möjligt. För val som WiFi, kan man ju välja Växla, men det går inte för "Starta program".

18. GlennWi

GlennWi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vart köper man flera brickor/klisterlapparna du pratar om? Sedan måste man ju sätta på skärmen och dra telefonen över brickan. Så hur kan din känna av när du har den i fickan och sätter dig i bilen?

19. pingo

pingo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER