Problem: NFC och GPSaktivering = problem

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av sm6xvz, 19 maj 2012.

1. sm6xvz

sm6xvz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla
    Undrar om nån har nån smart ide hur man blir av med popuprutan när man aktiverar GPSen, (samlar in anonym data medan GPS..... )
    Vill nämligen ha en NFC bricka i bilen som aktiverar GPSen och startar navigatorn, men rutan popar upp i bakgrunden och stör min ide.

sen om någon vet om man kan använda NFC till att få skärmen att alltid vara på?? isf hur

Mvh
    /J

2. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Det är en funktion/begränsning i själva Android som gör att det kommer upp en ruta när man ska aktivera GPS genom ett annan program än inställningar (samma gäller med widgets) så tyvärr är det inte mycket göra åt det. Annars kan du ha på gpsen hela tiden, den används bara när ett programm frågar efter den. Så när du tar bricken mot telefonen startar den google maps som i sin tur sätter igång GPSen.

3. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Det stämmer inte, GPS:en ligger ju och samlar in data till Google så länge den får kontakt med satelliter, dvs så fort du är ute alt sitter nära ett fönster inomhus! Så det är ingen lösning! Men jag har exakt samma bekymmer, känns inte som NFC-taggen fyller någon funktion i bilen om du måste godkänna GPS-funktionen varje gång!

4. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det borde gå att få bort, om inte annat så med en custom-ROM. Kan inte komma på att jag sett den rutan i någon av mina telefoner med CM.
    73 de -6VTK

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag har aldrig stängt av gpsfunktionen och ikonen för gps är bara framme när jag använder något som pratar med den.
    När jag läste på för något år sedan skrev google att de endast spar positionsdata vad telefonen vet. Om den vet position via mast eller gps spelar ingen roll.
    Detta betyder att telefonen ej startar gpsen enkom för att rapportera till google.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

6. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Du har fel. Det är som holck säger.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2